علی اصغرمحمدی: 430 میلیارد تومان وام اشتغال به دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی-کاربردی اختصاص یافت.

رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی در باره ارائه  تسهیلات برای اشتغال دانش آموختگان این دانشگاه، به همشهری گفت: امسال ۴۳۰ میلیارد تومان وام اشتغال در اختیار دانش آموختگان این دانشگاه قرار می‌گیرد و دانشجویان پودمانی که مسائل سربازی آنان رفع شده باشد نیز می‌توانند وام دریافت کنند.

حسین بلندی افزود: دانشگاه علمی- کاربردی برای دانش آموختگان سایر دانشگاه‌ها نیز دوره‌های مهارتی کوتاه مدت علمی- کاربردی برگزار می‌کند تا راه ورود آنها به بازار کار تسهیل شود و همچنین این دانش آموختگان نیز می‌توانند از وام اشتغال استفاده کنند.

وی اظهار داشت: سال گذشته 30 میلیارد تومان به صورت وام اشتغال به دانش آموختگان پرداخت شد که این میزان امسال نسبت به سال گذشته حدود 30 برابر افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی تصریح کرد: امسال برای اولین بار دانشجویان دوره‌های پودمانی به صورت میانگین تا 600 هزار تومان وام شهریه دریافت خواهند کرد.

ظرفیت پذیرش 900 هزار دانشجو

رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی در ادامه با اشاره به این که در حال حاضر بیش از 250 هزار دانشجو در ۴۴۸ مرکز این دانشگاه در سراسر کشور تحصیل می‌کنند گفت: با توجه به استاندارد شورای گسترش آموزش عالی این دانشگاه ظرفیت پذیرش 900 هزار دانشجو را دارد.

وی افزود: محدودیت پذیرش دانشجو تنها به دلیل رعایت استانداردهای آموزشی که جزو اولویت های این دانشگاه است، اعمال می‌شود.بلندی اظهار داشت: مهم‌ترین اولویت دانشگاه جامع علمی-کاربردی با توجه به ماموریت آن، شناسایی نیاز دستگاه‌ها و تصویب برنامه درسی برای جوابگویی به نیاز آنان است.

وی با اشاره به این که همه دوره‌های این دانشگاه که از ابتدا تاکنون فعالیت می‌کنند دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی هستند اظهار داشت: مجوز دوره‌های پودمانی و ترمی دانشگاه جامع، براساس آیین نامه جدید صدور مجوز که پایان سال ۸۵ ابلاغ شد، توسط شورای کمیته تخصصی علمی- کاربردی صادر می‌شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی گفت: مراکز و موسسات آموزش علمی- کاربردی دارای مجوز تاسیس از شورای گسترش و آموزش عالی، مراکز آموزش وابسته به دستگاه‌های اجرایی، نهاد عمومی و سازمان دولتی، موسسات آموزش عالی آزاد با مجوز وزارت علوم، واحدهای تولیدی، اتحادیه‌های صنفی رسمی کشور و انجمن‌های علمی تخصصی که دارای مجوز هستند، می‌توانند به عنوان مجری دوره‌های علمی -کاربردی فعالیت کنند.

وی با بیان این که مدارک همه دانش‌آموختگان دوره‌های پودمانی و ترمی دانشگاه جامع علمی-کاربردی فقط توسط این دانشگاه صادر می‌شود افزود: سالی ۴۰ تا ۵۰ هزار مدرک پایان دوره توسط دانشگاه صادر می‌شود.

بلندی با بیان اینکه آموزش‌های علمی- کاربردی یک نظام آموزشی در سطح آموزش عالی است که هدف آن کارآفرینی، ایجاد اشتغال و ارتقای سطح دانش و مهارت شاغلان در دستگاه‌های اجرایی است افزود: این آموزش‌ها مطابق استانداردهای جهانی به 2 روش پودمانی و نیم‌سال‌های تحصیلی اجرا می‌شود.

وی گفت: برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها در دستگاه‌های اجرایی و براساس نیاز تهیه و برای تصویب به دانشگاه ارائه می‌شود. به عبارت دیگر برنامه‌های آموزشی براساس نیاز کشور تعیین و اولویت‌بندی می‌شوند. دکتر بلندی تاکید کرد که دانشگاه جامع علمی- کاربردی به تصویب برنامه‌ بر اساس نیازسنجی مکانی و زمانی مقید است، به عبارت دیگر در صورتی که برنامه‌ای بر اساس نیاز کشور نباشد تصویب نخواهد شد.

17 هزار مدرس

رئیس دانشگاه جامع علمی- کاربردی در باره اعضای هیات علمی این دانشگاه گفت: طی 2 سال گذشته تعداد مدرسان  این دانشگاه از ۴ هزار به ۱۷ هزار نفر افزایش داشته است و استادان این دانشگاه اگر  به جای مقاله دارای پروژه عملیاتی باشند، ارتقا می‌یابند.

بلندی گفت: در این نظام از عبارت مدرس به جای هیات علمی استفاده می‌شود و براساس طرح دانشگاه، مدرسان در قالب مربی، استادیار، دانشیار و استاد علمی کاربردی توسط هیات ممیزه دانشگاه و براساس شاخص‌های از پیش تعیین شده رتبه بندی می‌شوند. وی تصویب آیین‌نامه‌های ترفیع مدرسان علمی کاربردی و ارتقای خاص نظام علمی کاربردی را از دیگر اقدامات عنوان کرد و گفت: در این نظام استادان گزینش خواهند شد و طی آن باید از مقبولیت خاصی برخوردار باشند.

به گفته رئیس دانشگاه جامع علمی- کابردی، براساس این آیین‌نامه افراد دارای تجارب تخصصی و اجرایی حتی بدون داشتن تحصیلات دانشگاهی می‌توانند در این دانشگاه تدریس کنند و با رتبه بندی توسط هیات ممیزه در رده‌های علمی مربی تا استاد قرار بگیرند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه جامع علمی- کاربردی در جهت تربیت استخدام کننده حرکت می‌کند، گفت: دانش، تحقیق، پژوهش و اجرا باید در رشته‌های کارشناسی ارشد علمی -کاربردی مورد توجه قرار گیرد.

بلندی با اشاره به اینکه اساس کار دانشگاه جامع علمی-کاربردی تقاضا محوری است اظهار کرد: اغلب دانش‌آموختگان این نظام پس از فراغت از تحصیل سریعا جذب بازار کار می‌شوند.
رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی با تأکید بر اینکه آموزش‌های علمی -کاربردی با بحث اشتغال گره می‌خورد افزود: آموزش‌های تقاضا محور در پیشرفت جوامع بشری نقش اساسی دارند.

وی گفت: جایگاه آموزش‌های کاربردی در کشور یک جایگاه جنبی و حاشیه‌ای نیست، آموزش‌های علمی- کاربردی در متن جامعه قرار دارند چرا که تاثیرات آن در جوامع سریع است.

بلندی با بیان اینکه هرجا نیازها برطرف شود دوره مربوطه متوقف خواهد شد افزود: حرکت به طرف جذب دانشجویان بومی و ایجاد تنوع در ارائه آموزش‌ها، تصویب و اجرای آموزش‌های مکمل در قالب پودمان‌های تکمیلی، استفاده از پتانسیل‌های غیردولتی در ایجاد آموزش‌های علمی- کاربردی، تدوین جایگاه آموزش علمی- کاربردی در تهیه نقشه جامع علمی کشور، ایجاد تناسب در نسبت میان کاردان به کارشناس در کشور و ارتقا جایگاه اشتغال زایی در کشور از دیگر برنامه‌های دانشگاه است.

وی با اشاره به اهداف عمده دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطرنشان کرد: تبیین جایگاه نظام علمی کاربردی در ساختار نظام آموزش عالی و توسعه آن، مشارکت فعال در کمک به دستیابی به بخش‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی در جهت استانداردهای جهانی، افزایش سهم دانش‌آموختگان در فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، بالا بردن میزان کارآیی و اثربخشی آموزش‌های عالی از طریق نظام علمی- کاربردی از مهم‌ترین اهداف
 دانشگاه است.

رئیس دانشگاه جامع علمی -کاربردی توجه به زیر ساخت‌های مورد نیاز را از مهم‌ترین اولویت‌های دانشگاه جامع علمی-کاربردی بیان کرد و گفت: تعیین نقطه ضعف ها، شناسایی آنها و تلاش برای رفع این معضلات از دیگر برنامه‌های این دانشگاه است.

کد خبر 41965

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز