همشهری آنلاین: پرتماشاگرترین جاذبه گردشگری شهر بارسلون ۱۳۶ سال پس از کلنگ خوردن و ۹۲ سال پس از مرگ معمار آن سرانجام پروانه پایان کار دریافت می‌کند.

کلیسای خانواده مقدس در بارسلون

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، ساگرادا فاميليا يا خانواده مقدس نام كليسايي قديمي در شهر بارسلون در ايالت كاتالونياي اسپانياست كه كلنگ احداث آن در 1882 به زمين خورد. از آن روز تا همين امروز كارگران در اين بناي تاريخي و بسيار چشم‌نواز مشغول كارند و حالا شوراي شهر بارسلون با امضاي قراردادي 22 ميليون يورويي با هيات امناي ساگرادا فاميليا نخستين بار براي اين كليساي مقدس پروانه پايان كار صادر مي‌كند.

شاهكار ناتمام آنتونيو گائودي پرتماشاگرترين جاذبه گردشگري است كه هر سال بيش از 20 ميليون نفر از آن بازديد مي‌كنند. اين بنا تا پنجشنبه گذشته پروانه پايان كار نداشت و در عين حال صدها ميليون يورو به اقتصاد شهر كمك مي‌كرد. 22 ميليون يورويي كه هيات امناي كليسا به شوراي شهر مي‌دهد، در مواردي چون بهبود شبكه حمل و نقل، بهبود راه‌هاي دسترسي به متروي بارسلونا، بازسازي اساسي چهار خيابان اصلي شهر و تامين امنيت و تميزي خيابان‌ها هزينه مي‌شود.

خانم آدا كولائو، شهردار بارسلون در توييتر خود از پايان خوش دو سال مذاكره با هيات امناي كليساي خانواده مقدس خبر داد و اعلام كرد پول حاصل از قرارداد صرف امور شهري خواهد شد. كار ساختن ساگرادا فاميليا در مارس 1882 بر اساس طرحي نئوگوتيك از يك معمار اسپانيايي كليد خورد اما اندكي بعد پس از كناره‌گيري معمار اصلي، گائودي زمام امور را در دست گرفت تا رويايي‌ترين پروژه عمر خود را آغاز كند.

اين معمار كاتالان از 1883 همه‌كار بناي خانواده مقدس شد و كار را تا ژوئن 1926 پيش برد اما يك برخورد ناگهاني با ترامواي شهري و رخت بستن از اين جهان سه روز پس از آن، گائودي را براي هميشه از پروژه عمر خود جدا كرد. پيكر گائودي در گورابه كليسا دفن شد و دومينيك سوگرانس، دوست و همكار معمار فقيد جاي او را گرفت. سوگرانس از همان ابتدا اعلام كرد به طرح و نقشه گائودي وفادار خواهد ماند.

در جريان جنگ‌هاي داخلي اسپانيا، كارگاه استوديويي پروژه ساگرادا فاميليا در آتش سوخت و تمام نقشه‌هاي اصلي، طرح‌ها، عكس‌ها و مدل‌ها از بين رفت اما كار ادامه يافت و انتظار مي‌رود تا هشت سال ديگر در 2026 به پايان برسد؛ درست در صدمين سالگرد مرگ آنتونيو گائودي و 143 سال پس از زمين خوردن نخستين كلنگ پروژه.

کد خبر 419531

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha