همشهری آنلاین: پژوهشگران آمریکایی می‌گویند در بررسی ۷۴۶ مکمل غذایی دریافته‌اند که تقریباً همه آن‌ها که برای تقویت جنسی، کاهش وزن یا رشد عضلانی تبلیغ می‌شوند، حاوی داروهای تأیید نشده و گاهی خطرناک هستند.

به گزارش واشنگتن‌پست بازبینی پایگاه داده‌های سازمان غذا و داروی امریکا درباره مکمل‌های غذایی حاوی مواد غیرمجاز در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ به‌وسیله این پژوهشگران نشان‌دهنده وجود این داروها در مکمل‌ها بود:

- سیلدنافیل (ویاگرا) و سایر داروهای بهبود نعوظ در مکمل‌های تقویت جنسی
- سیبورامین و ملین فنولفتالین که هر دو به‌وسیله سازمان غذا و دارو ممنوع شده‌اند در مکمل‌های کاهش وزن
- استروئیدها یا آنالوگ‌های آن‌ها در مکمل‌های بدن‌سازی.

حدود ۸۰ درصد این مکمل‌ها حاوی دست‌کم یک دارو بودند که نباید در این فراورده وجود داشته باشد. ۲۰ درصد از این مکمل‌ها حاوی دست‌کم دو دارو بودند و دو برند مکمل حاوی شش داروی تائید نشده بودند. یک فراورده حاوی دو دارو بود که یکی فشارخون را بالا می‌برد و دیگر فشارخون را پایین می‌آورد. علیرغم این آلودگی‌ها، کمتر از نیمی از این فراورده‌ها از بازار جمع‌آوری شده بودند.

این پژوهشگران می‌گوید وجود داروهای نامبرده نشده در روی برچسب این مکمل‌ها خطر جدی برای بهداشت عمومی است.

بیش از ۴۰ درصد از جمعیت آمریکا مکمل‌های غذایی مصرف می‌کنند و بسیاری از مصرف‌کنندگان به اشتباه فکر می‌کنند که این مکمل‌ها تحت نظارت قانونی شدید قرار دارند و نوشته‌های برچسب‌هایشان دقیق است، درحالی‌که این طور نیست.

به گفته این پژوهشگران داروهایی که در این مکمل‌های یافت می‌شوند، «به طور بالقوه به علت سوءمصرف اتفاقی، مصرف بیش‌ازحد یا تداخل با سایر داروها یا دچار بودن فرد به بیماری‌های زمینه‌ای باعث عوارض جانبی وخیمی شوند.»

کد خبر 419426

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha