همشهری آنلاین: شهر نیویورک، پایتخت اقتصادی ایالات متحده آمریکا پس از ربع قرن، تعطیلات آخر هفته پیش را بدون تیراندازی پشت سر گذاشت.

نیویورک پس از ۲۵ سال آخر هفته بدون تیراندازی را تجربه کرد

به گزارش دويچه وله به نقل از خبرگزاری فرانسه، جیمز اونیل، رئیس پلیس نیویورک با اعلام این خبر گفت: «ما جمعه، شنبه و یکشنبه نه تیراندازی داشتیم و نه گزارشی از قتل. آن‌ هم پس از چند دهه. این چیزی است که نه تنها پلیس نیویورک، بلکه همه نیویورکی‌ها می‌توانند به آن افتخار کنند.»

به گفته پلیس، این کلان‌شهر پیش از این در سال ۱۹۹۳ یک آخر هفته بدون تیراندازی را پشت سر گذاشته بود.

ساعات آرام شهر هشت و نیم میلیون نفری نیویورک از ساعت ۱۱ و نیم ظهر جمعه آغاز شد؛ زمانی که یک مرد ناشناس در بروکلین از درون خودروی خود به یک عابر پیاده شلیک کرد. این آرامش غیرمعمول در ساعت یک و ربع ظهر دوشنبه در برونکس و با شلیک به پای یک مرد ۲۷ ساله پایان یافت.

آمار تیراندازی در نیویورک نسبت به سال گذشته کاهشی ۱/۱ دهم درصدی را نشان می‌دهد. از ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی تا هفتم اکتبر، حدود ۶۰۰ نفر در این شهر گلوله خورده‌اند.

پلیس نیویورک البته می‌گوید که این «آخر هفته رویایی» نباید این تصور را به وجود آورد که اوضاع در مجموع آرام شده است. ترنس موناهان، از افسران پلیس می‌گوید که روزهای ۶ و ۷ اکتبر، یعنی یک آخر هفته پیش از این، نیویورک روزهای وحشتناکی را با شمار بالای تیراندازی‌ها پشت سر گذاشته است.

با وجود کاهش اندک تعداد تیراندازی‌ها، به نظر می‌رسد که تبهکاران مسلح دقیق‌تر هدفگیری می‌کنند: تنها در نیمه نخست سال جاری میلادی، ۱۴۷ نفر با شلیک گلوله جان خود را در نیویورک از دست داده اند؛ آماری که نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۷، هشت درصد افزایش یافته است.

ایالات متحده آمریکا یکی از معدود کشورهایی است که در آن مالکیت بر سلاح گرم برای افراد غیرنظامی قانونی به شمار می‌رود. متمم دوم قانون اساسی ایالات متحده این حق را برای تمام شهروندان به رسمیت شناخته است. با وجود تلاش‌های گسترده، به ویژه از سوی نمایندگان و سناتورهای دموکرات برای محدود شدن این آزادی، مالکیت سلاح گرم در ایالات متحده کماکان تقریبا برای همه قانونی است. لابی‌های مرتبط با انجمن ملی سلاح، یکی از عواملی است که اجازه تحدید این آزادی را نمی‌دهد.

کد خبر 419327

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha