همشهری آنلاین: دهمین دوره جشنواره لومیر از ۱۳ اکتبر در لیون فرانسه؛ محل اختراع سینما توسط برادران لومیر آغاز شد.

سینما

به گزارش مهر به نقل از یورونیوز، دهمین جشنواره فیلم لومیر «Lumière Film Festival» از ۱۳ اکتبر در لیون فرانسه آغاز به کار کرد و به مدت هشت روز ادامه دارد. این جشنواره به افتخار برادران لومیر به عنوان خالقان سینما به این نام خوانده می شود.

سال ۱۸۹۵ دو برادر فرانسوی در شهر لیون دستگاه اختراعی خود را جلوی درب کارخانه شهر مستقر کردند تا خروج کارکنان شیفت صبح کارخانه برای صرف ناهار، اولین تصویر متحرک ضبط شده جهان باشد.

۱۲۳ سال بعد این کارخانه هنوز هم پابرجاست و زیارتگاه عاشقان هنر هفتم و محل برگزاری سالانه فستیوالی است که سینما را گرامی می‌دارد. از این کارخانه و خانه لومیرها که در کنار یکدیگر قرار دارند در طول این سال ها مراقبت شده و امروزه به موزه و سینمایی به نام انستیتو لومیر بدل شده است.

فابریسه کالزتونی مورخ سینما عقیده دارد حضور در این مکان نوعی احساس بازگشت به قرن نوزدهم دارد زیرا محل زندگی لومیرها دقیقا به همان صورت یک قرن قبل حفظ شده است.

فیلم هایی که در این فستیوال اکران می شوند تولیدات جدید نیستند و هنرمندان برای بیان عشقشان به سینما و معرفی آثار دیگر هنرمندان اینجا گرد هم جمع می‌شوند.

جشنواره فیلم لومیر هر سال میزبان حضور افتخاری یک هنرمند است و امسال مهمان ویژه جشنواره جین فوندا است تا در اکران ویژه فیلم «خوشه های خشم»(۱۹۴۰) با بازی پدر فقیدش، هنری فوندا حضور یابد.

جالب است بدانید مارتین اسکورسیزی هم سال ۲۰۱۵ به لیون رفت تا نسخه ای ۴۶ ثانیه ای از اولین تصویر متحرک جهان را بازسازی کند.

کد خبر 419157

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha