زهرا بلندی-خبرنگار: آبرسانی به روستاهای استان تهران به دلیل شمار زیاد روستاها، پراکندگی جغرافیایی و استقرار اغلب آنها در مناطقی که دارای محدودیت منابع آبی هستند با مشکلات فراوان و هزینه بالا روبه‌رو است.

رضا پوررجب|مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تهران

با توجه به اینکه تأمین آب شرب بهداشتی از جمله وظایف شرکت و آب و فاضلاب روستایی استان تهران است، برای بررسی این امر و وضعیت کنونی آبرسانی به روستاهای استان با «رضا پوررجب» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تهران به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

  • در شرایطی که پایداری منابع آب روستاها نسبت به شهرها کمتر است و تأمین آب روستاها با مشکلات بسیاری روبه‌روست، برای حل این مشکل چه تدابیری اندیشیده‌اید؟

در حال حاضر 458 روستا در استان تهران وجود دارد که 92درصد آنها تحت پوشش شرکت آبفای استان تهران هستند. آب شرب مورد نیاز این روستاها از طریق منابع سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود و اکنون 354 حلقه چاه با ظرفیت 3هزار لیتر بر ثانیه وظیفه آبرسانی به روستاها را از طریق 2هزار کیلومتر شبکه توزیع برعهده دارند.

برای ارتقای کیفیت و کمیت آب، اواخر سال 1394 با مطالعات جامع، طرح بهره‌برداری از مجتمع آبرسانی در وضعیت مطمئن و پایدار انجام شد تا جایگزین طرح‌های آبرسانی روستایی شود. اجرای این طرح در فراهم آوردن شرایط پایدارتر در عرصه تأمین آب روستایی و کاهش نسبی سرانه سرمایه‌گذاری در ایجاد تأسیسات تأثیر بسزایی داشته است.

  • تا الان چند مجتمع آبرسانی در روستاهای استان تهران مورد بهره‌برداری قرار گرفته است؟

با تکمیل 12 مجتمع آبرسانی در سال 1396 تعداد این مجتمع‌ها به 26 مورد رسیده و 230 روستا با 576 هزار و 110 هزار نفر جمعیت تحت پوشش این مجتمع‌ها قرار گرفته و از نعمت آب سالم و بهداشتی بهره‌مند شده‌اند.

  • آیا به تعداد این مجتمع‌ها افزوده می‌شود؟

امسال برنامه‌ریزی شده تا از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با 254 میلیارد ریال بودجه، 63 روستای دیگر تحت پوشش مجتمع‌های آبرسانی قرار بگیرند و از آب سالم و بهداشتی برخوردار شوند.

  • چه تعداد از روستاهای استان تهران از آب سالم بهره‌مند نیستند؟

هم‌اکنون 59 روستای غیرپوشش وجود دارد، اما‌ درصدد هستیم تا پایان برنامه ششم توسعه، همه این روستاها را تحت پوشش قرار دهیم. طبق‌بند 6 و 18 راهکارهای بلندمدت طرح مقابله با آلودگی آب شرب تهران مصوب شورای عالی امنیت ملی و نیز با هدف ارتقای سطح بهداشت و سلامتی افراد در سایر مناطق استان، این شرکت نسبت به مطالعات فاضلاب 36 روستای حوزه سد لتیان و 23 روستای حوزه سد ماملو اقدام کرده و شبکه جمع‌آوری و تصفیه‌خانه فاضلاب روستاهای آهار، منجیل‌آباد و انباج با ظرفیت هزار و600 مترمکعب در شبانه‌روز به مدار بهره‌برداری وارد شده است.

از سوی دیگر تصفیه‌خانه فاضلاب روستای سعید‌آباد با روش‌های جدید برای نخستین بار در کشور اجرا شده و تا پایان سال تصفیه‌خانه‌های فاضلاب روستایی «نیکنامده» و امامزاده داود(ع) هم به همین روش وارد مدار بهره‌برداری می‌شود. برای افزایش کیفیت آب به ویژه در روستاهای جنوب تهران(شهرستان ری) برای نخستین بار در کشور از روش نانوفیلتراسیون برای تصفیه آب مجتمع شهید تهرانی استفاده شده که بعد از افتتاح، آب سالم و بهداشتی با استانداردهای مورد نظر در اختیار روستاییان قرار می‌گیرد. با بهره‌برداری از این روش تصفیه آب مشکلات 50 ساله روستاهای تحت پوشش مجتمع شهید تهرانی رفع و تا پایان سال سیستم تصفیه آب روستاهای گلحصار ری هم به روش نانوفیلتراسیون انجام خواهد شد.

  • برای رفاه روستاییان چه خدمات دیگری در حال اجراست؟

راه‌اندازی آزمایشگاه سیار برای بررسی بهداشت آب در سیستم توزیع شبکه و مخازن از عمده کارهای در حال اجراست که براساس آن هر روز از روستاها بازدید و نسبت به کلرسنجی، آزمایش‌های فیزیک وشیمیایی اقدام می‌شود. فرهنگسازی در مصرف بهینه آب با بکارگیری آموزش‌های لازم در مساجد، چاپ بسته‌های آموزشی و ... از دیگر اقدامات است. ارائه 24 خدمت آنلاین به مشترکان روستایی از جمله آب‌بها، تغییر نام، رؤیت قبوض آب و... اقدام مهم دیگری است که بیش از 70‌درصد هزینه چاپ و پخش قبوض را کاهش داده است.

کد خبر 419105

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha