عاطفه سادات حسین‌زاده- خبرنگار: «ناصر هوشمند وزیری» هنرمند ۷۲ ساله‌ای است که بیشتر عمر خود را وقف کارهای هنری و به‌طور ویژه مجسمه‌سازی کرده است.

مجسمه ساز

این هنرمند از سنگ و بتن و چوب گرفته تا سفال و آهن و هر نوع ماده دورریختنی دیگر به‌عنوان مواد اولیه در ساخت آثار هنری استفاده می کند. وزیری دوستدار طبیعت است و این موضوع را می‌توان در ساخت آثارش با مواد دورریختنی مشاهده کرد. او تاکنون بیش از 300 مجسمه ساخته که 60 مجسمه آن در بوستان جمشیدیه نصب شده است.

جدیدترین اثر این هنرمند زینت‌بخش میدان افجه در لواسان شده است؛ مجسمه‌ای که متناسب با هویت این محله گردشگری ساخته شده است. با ناصر هوشمند وزیری درباره اهمیت ساخت و نصب تندیس‌هایی متناسب با هویت هر محله صحبت کردیم.

  • چه شد که مجسمه مرد کوهنورد را برای میدان افجه ساختید؟

یکی از شاخصه‌های روستای زیبا و کوهستانی افجه، کوه مخروطی شکل و دشت هویج است و کوهنوردی در این محدوده به‌ویژه در فصل بهار و تابستان مرسوم است. به نظر من هر مجسمه باید با هویت آن محیط مرتبط باشد. زمانی‌که مسئولان شهری لواسان به من درخواست ساخت مجسمه را دادند، تندیس یک مرد کوهنورد را پیشنهاد دادم. این مجسمه را در ابعاد 4‌متر و نیم‌ با بتن توخالی طراحی کردم.

  • به عقیده شما در ساخت تندیس‌های شهری شمیرانات چقدر به موضوع هویت محله‌ها توجه شده است؟

تندیس‌هایی که در میدان‌ها، بوستان‌ها و کانون‌های فرهنگی ساخته می‌شود روی فرهنگسازی و شناخت از محیط تأثیرگذار است. بسیاری از تندیس‌های شمیرانات ریشه در فرهنگ و تاریخ محیط دارد و به محله هویت می‌بخشد مانند مجسمه کوهنورد در محله دربند یا مجسمه شیر سنگی در بوستان سنگی جمشیدیه اما تندیس‌هایی هم فقط برای زیبایی بصری در محله‌ها نصب می‌شود که برخی از آنها حتی فاقد جنبه هنری هستند.

  • سکونت شما در لواسانات در ایده‌پردازی آثارتان تأثیرگذار بوده است؟

حدود 13 سال است که در لواسان زندگی می‌کنم. در دوران جوانی قهرمان دوچرخه‌سواری و کوهنوردی بودم و به طبیعت و محیط زندگی علاقه و توجه بسیاری دارم. لواسان به دلیل فضای زیبا و خوش آب و هوا در خلق آثارم تأثیرگذار بوده و هست. تحت تأثیر محیط لواسان چندسالی است فضای زندگی‌ام را تبدیل به غاز موزه کرده‌ام و کلکسیونی از آثارم را در آن جای داده‌ام تا هنردوستان برای بازدید به غارموزه‌ام بیایند و از تماشای آثارهنری لذت ببرند.

  • پس شما از زبان هنر برای هویت‌بخشیدن به محیط استفاده می‌کنید؟

هنرمندان در طول تاریخ با زبان هنر و خلق آثار به محله و محیط زندگی هویت می‌بخشند و قصه محله را دنبال می‌کنند. طبیعت زیبای لواسان آرامش و زیبایی خاصی دارد و هنر بهترین روش برای معرفی محیط لواسانات است. سعی کرده‌ام با خلق آثار هنری طبیعت، هویت محله و محیط‌زیست را به گردشگران معرفی کنم.

  • آیا آثارهنری و تندیس‌های نصب شده در شهرتهران، معرف هویت محله‌ها هستند؟

کارهای حجمی و تندیس‌های بسیاری در میدان‌ها و بوستان‌ها نصب شده، اما تمام این آثار فکرشده نیستند. البته برخی از نقاشی‌های دیواری مانند نقاشی کاشی و سرامیک زیر پل بزرگراه مدرس با نماد تخت‌جمشید، بسیار ارزنده است. متأسفانه در ساخت بیشتر آثار حجمی و تندیس‌ها از هیچ‌گونه تکنیک هنری‌ای استفاده نشده است و برای همین از نظر هنری کم‌ارزش هستند. بهتر است در ساخت مجسمه‌ها از همکاری هنرمندان صاحب نام بهره ‌برد تا آثاری فاخر و متناسب با هویت محله‌ها در میدان‌ها و بوستان‌ها نصب شود.

  • شما به‌عنوان استاد مجسمه‌سازی چقدر به موضوع نمادهای محلی و مفهومی در ساخت مجسمه‌ها اهمیت می‌دهید؟

60 تندیس بوستان جمشیدیه با موضوع انسان و داستان‌های شاهنامه را با زبان مفهومی هنر، خودم ساخته‌ام که هرکدام از تندیس‌ها، هویت و قصه خاصی دارند. در لواسانات نیز، قبل از مجسمه میدان افجه، 2 مجسمه 3 متری در بوستان لواسان از جنس شیشه و بتن با موضوع گیلاس به‌عنوان نماد شهر لواسان ساخته‌ام. خوشبختانه بسیاری از تندیس‌هایی که هنرمندان دیگر نیز در منطقه یک ساخته‌اند دارای هویت و شخصیت هستند.

  • جز محدوده شمیرانات آثار هنری شما در دیگر بخش‌های تهران هم وجود دارد؟

بله. به سفارش مسئولان برای بسیاری از بوستان‌ها، موزه‌ها و اماکن مختلف عمومی تهران و دیگر شهرستان‌ها آثار هنری ساخته‌ام. بخشی از این آثار مجسمه‌هایی است که در بوستان‌های ساعی، پردیسان، ایرانشهر، گلبرگ و در مکان‌های گردشگری و عمومی مانند ارتفاعات کلک‌چال، بیمارستان صارم، باراجین قزوین، قلعه فلک‌الافلاک لرستان، لاله‌جین همدان، اهواز، ماهشهر، عسلویه، دامغان، زنجان، تبریز و نمایشگاه فرش ‌هانوفر آلمان وجود دارد.

  • پیشنهاد شما به مسئولان شهری چیست؟

مسئولان می‌توانند در بخش مدیریت فرهنگی و هنری شهر تهران از هنرمندان مشاوره و کمک بگیرند تا آثار هنری ارزنده‌ای برای زیبایی بصری شهر نصب شود. سال‌هاست ماکت آرش کمانگیر را ساخته‌ام و منتظرم با همکاری مسئولان شهری مجوز ساخت این مجسمه را در محوطه توچال بگیرم تا این شخصیت اسطوره‌ای در مجموعه فرهنگی توچال به‌صورت نمادین نصب شود. با این کار می‌توان به این مجموعه فرهنگی و توریستی، هویتی منحصر به فرد بخشید.

کد خبر 418896

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha