سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: نیروهای گارد ساحلی بریتانیا پس از پیدا کردن یک بطری پلاستیکی مایع شوینده مربوط به پنج دهه پیش شگفتزده و غافلگیر شدند.

پلاستیک در دریا

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، اين ظرف كه پس از دست‌كم 47 سال سرگرداني در آب‌هاي اقيانوس تقريبا سالم به ساحل رسيده، بار ديگر بر نگراني دانشمندان و فعالان حفاظت از محيط زيست افزوده است. مقاومت پلاستيك در آب‌هاي شور دريا و اقيانوس به اندازه‌اي است كه پس از نزديك به 50 سال تقريبا تمام نوشته‌ها و پيام‌هاي روي بطري دست‌نخورده مانده و كاملا قابل خواندن است.

بطري پلاستيكي در ساحل سامرست بريتانيا پيدا شده و همه را شگفتزده كرده است. كارشناسان به دليل وجود عبارت 4D OFF روي بطري به اين نتيجه رسيده‌اند كه قدمت آن بايد به پيش از 1971 برسد؛ سالي كه واحد پولي تازه در اين كشور رايج شد. روي بطري هم جمله‌هايي به چشم مي‌خورد كه شعار تبليغاتي شركت سازنده مايع شوينده بوده و به مشتريان اطمينان مي‌دهد استفاده از آن براي پوست خطر ايجاد نمي‌كند.

برخي گونه‌هاي بطري‌هاي پلاستيكي حتي در سخت‌ترين شرايط طبيعت 450 سال دوام مي‌آورند. فقط در خود بريتانيا هر سال بيش از 170 ميليون تن ظروف پلاستيكي توليد مي‌شود كه بيشتر در صنايع بسته‌بندي غذايي كاربرد دارند. از اين ميان، تنها يك‌سوم مواد پلاستيكي بازيافت مي‌شود.

زباله‌هاي پلاستيكي چنان با زندگي روزمره مردم گره خورده‌اند كه مي‌توان گونه‌هايي از پلاستيك‌ها و فيبرهاي كوچك‌تر از قطر موي انسان را در حلزون صدف‌دار، آب شير، عسل، شكر و نمك آشپرخانه پيدا كرد. هنوز از ميزان تاثير استفاده از اين ميكروپلاستيك‌ها بر بدن انسان گزارش علمي و مستند منتشر نشده است.

کد خبر 418696

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha