همشهری آنلاین: یک بررسی جدید در آمریکا نشان می‌دهد پس از سال‌ها هشدارهای بهداشت عمومی درباره سوءمصرف آنتی‌بیوتیک این مشکل هنوز حل نشده است.

Antibiotics

به گزارش هلث‌دی نیوز پژوهشگران در تجزیه‌وتحلیل بیش از ۵۰۰۰۰۰ مورد تجویز آنتی‌بیوتیک دریافتند که تقریباً نیمی از این تجویزها بدون وجود تشخیص یک عفونت مربوط و حدود ۲۰ درصد این تجویزها بدون ویزیت در مطب و معمولاً به شکل تلفنی انجام شده است.

با این وجود پژوهشگران دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث‌وسترن در شیکاگو که این بررسی را انجام داده‌اند، می‌گویند مشخص نیست واقعا چه تعداد از این تجویزهای آنتی‌بیوتیک  بی‌مورد بوده است.

این پژوهشگران که این تحقیق را بر اساس بررسی پرونده‌های بیماران انجام داده‌اند، می‌گویند دادن «کد تشخیصی اشتباه» به بیماری‌ها به‌وسیله پزشکان در پرونده‌ها ممکن است توضیح‌دهنده برخی از موارد باشد، اما به هر حال این یافته‌ها نگران‌کننده هستند.

به گفته این پژوهشگران برخی از پزشکان به سادگی پیش از تشخیص نهایی و شاید تا حدی به علت درخواست بیماران برای آنان آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند.

مصرف ناسنجیده آنتی‌بیوتیک‌ها عامل مشکل گسترده عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک است.

آنتی‌بیوتیک‌ها فقط بر عفونت‌های باکتریایی مؤثر هستند- و نه بر عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی. هنگامی که افراد آنتی‌بیوتیک‌ها را بدون ضرورت مصرف می‌کنند، باکتری‌ها را در معرض این داروها قرار می‌دهند و به این ترتیب امکان جهش یافتن باکتری‌ها و مقاوم شدن به آن‌ها ایجاد می‌شود.

این بررسی نشان داد ۴۶ درصد تجویزهای آنتی‌بیوتیک بدون تشخیص مستند عفونت انجام شده است. در ۲۹ درصد موارد تشخیص نامربوط به تجویز آنتی‌بیوتیک ثلاً فشار خون بالا ثبت شده بود و در ۱۷ درصد موارد تشخیص معینی وجود نداشت. به علاوه یک‌پنجم تجویزهای آنتی‌بیوتیک بدون ویزیت شخصی بیمار انجام شده بود.

تجویز بی‌رویه آنتی‌بیوتیک، علاوه بر مشکل مقاومت دارویی می‌تواند باعث ایجاد عوارض جانبی مانند تهوع و استفراغ و تداخل با داروهای دیگر شود.

این پژوهشگران می‌گویند دلایل متفاوتی برای این تجویز بی‌رویه آنتی‌بیوتیک بدون تشخیص قطعی عفونت باکتریایی وجود دارد. برای مثال کمبود وقت یا درخواست بیماران ممکن است برخی از پزشکان را وادار کند که مثلا برای هر گلودردی آنتی‌بیوتیک تجویز کنند.

کد خبر 418679

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha