همشهری‌آنلاین: شهردار تهران در مراسم روز تهران گفت: هویت تاریخی همواره مورد تأکید است اما باید هویت طبیعی هم در کنار هویت تاریخی شهر حفظ شود.

محمدعلي افشاني، شهردار تهران در مراسم "روز تهران" که با حضور محمدحسین مقیمی استاندار تهران، عیسی فرهادی فرماندار تهران و جمعی از اعضا شورای شهر و مدیران شهری برگزار شد، ضمن درود به ارواح طیبه شهدا و تبریک به مناسب روز تهران و تقدیر از اعضا شورای شهر و به طور ویژه از احمدمسجد جامعی برای هماهنگی و همکاری با شهرداری تهران براي پیشبرد برنامه‌ها گفت: در تمامی این سال‌ها هویت تاریخی تهران بسیار مورد تاکید بوده، اما به هویت طبیعی توجه نشد که این موضوع نیز باید مد نظر قرار بگیرد.

افشاني ادامه داد: رشته کوه‌های البرز بخشی از هویت تهران است که اگر در آن ساختمان‌سازی شود، هویتی برای تهران باقی نمی‌ماند. به همین دلیل برای حفظ هویت طبیعی تهران با استفاده از هزار نیروی خدماتی در حدفاصل وردآورد تا لشکرک، کانال هایی از عرض 300 تا هزار متر حفر شده‌اند و تمامی این مسیر به وسعت هزار و 250 هکتار در آذرماه درختکاری می شود.

به گزارش شهرنوشت،او تاکید کرد: حتی اگر چند سال دیگر در شهرداری تهران حضور داشته باشم، این اقدام مهم ترین کار من در شهر تهران خواهد بود.

شهردار تهران با تاکید بر نقش تهران در ایجاد همگرایی ملی در کشور، پایتخت را مرکز تنوع قومی، دینی و مذهبی دانست.

 سیدمحمد علی افشانی گفت: در برنامه‌ای که به عنوان کاندید شهرداری تهران به شورای شهر ارایه کردم و در برنامه سوم توسعه شهر تهران بر این موضوع که تهران پایتخت ایران است و نماد ملی همگرایی ایرانیان است، تاکید کردم.

افشاني ادامه داد: اگر به این موضوع مهم توجه کنیم، نه تنها شهر تهران بلکه ایران را از آسیب‌های ناشی از تفرق نجات می‌دهیم. باید توجه کنیم که تهران مرکز تنوع قومی، مذهبی و دینی است و تمامی انسان‌ها با گرایش های مختلف از سراسر ایران در این شهر زندگی می کنند. در واقع پایتخت بودن ایران بدین معناست که تنوع مذهبی، قومی و دینی در این شهر باید به همگرایی ملی تبدیل شود.

شهردار تهران با اشاره به تفاوت دو مفهوم ساکن و شهروند گفت: از زمانی که انسان‌ها حق رای پیدا کردند، مفهوم شهروند جایگزین مفهوم ساکن شد؛ چراکه ساکن تنها حق سکونت دارد اما شهروند با حق رای خود امکان حکومت دارد. در این تعریف دیگر فرقی میان کرد، لر، آذری، اصفهانی، زاهدانی و .... در تهران نیست.

او با تاکید بر این‌که ایجاد همگرایی ملی در تهران به مرور تمامی ایران را درمی‌نوردد، اظهارکرد: تهران مرکز ایران و همگرایی ملی است و با این نگاه باید حقوق شهروندی را به رسمیت بشناسیم.

افشاني گفت: تهران مرکز تجدد و نوآوری در ایران است.شکل‌گیری اولین دانشگاه، حزب، نهاد اجتماعی، رادیو و تلویزیون یا صدا و سیما در تهران اتفاق افتاد. همچنین تهران موتور محرک انقلاب ایران بود به طوری که هر شعاری که در تهران سر داده می شد، روزهای بعد در سایر نقاط کشور تکرار می‌شد. در زمان جنگ نیز این شهر لشکر محمدرسول الله را به میدان نبرد فرستاد تا فرزندان این شهر شجاعانه از خاک کشور دفاع کنند.

شهردار تهران تاکید کرد: افرادی که نقش تهران را در سطح ملی تنها به یک شهر تنزل می‌دهند حتما به تهران خدمت نمی‌کنند و افرادی که تهران را خاص گروهی می‌دانند، به طور قطع معنی پایتخت را درک نکرده‌اند.

افشانی در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم ایجاد شهر امن پرداخت و گفت: این موضوع آن قدر اهمیت دارد که خداوند در قرآن به شهر امن قسم می‌خورد، به همین دلیل باید شهری که در آن زندگی می‌کنیم را از ابعاد روانی، اجتماعی و فیزیکی برای تمامی افراد امن سازیم.

او همچنین به راهکارهای ارتقا شرایط زیستی شهروندان در پایتخت اشاره و تصریح کرد: شعار شهر زیست‌پذیر و شهروند مشارکت پذیر که از ابتدای ورودم به شهرداری بیان کردم، در راستای تحقق همین امر است؛ چراکه اولین شاخص شهر زیست‌پذیر امن بودن و در مرحله بعد برخورداری از حمل و نقل عمومی مناسب و هوای پاک است. در واقع هدف ما از این‌که به دنبال شهر زیست پذیر هستیم، ارتقا کیفیت زندگی و رضایت‌مندی شهروندان است.

او افزود: رضایت‌مندی شهروندان، مشارکت آنان و افزایش سرمایه‌های اجتماعی را در بردارد. مهم‌ترین شاخص سنجش سرمایه اجتماعی نیز اعتماد مردم است. مردم زمانی اعتماد می‌کنند که مدیران منافع آن‌ها را بر منافع خود و حزب خود ترجیح دهند.

شهردار تهران یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شهرداری و شورای شهر را شفاف‌سازی دانست و گفت: براساس قانون 110 ساله بلدیه شهرداری موظف است، تمامی فعالیت‌های خود را به صورت عمومی منتشر کند. این امر امروز با جدیت و با تکیه بر شعار هوشمندسازی در شهرداری تهران دنبال می‌شود.

به گفته افشانی هوشمندسازی به این معناست که به طور مثال شهروندان بتوانند، روند دریافت پروانه ساختمانی را به شکل سیستماتیک پیگیری کرده و به جای آن که ساعت ها وقت خود را صرف پیدا کردن جای پارک کنند، با استفاده از سیستم GPS به طور سیستماتیک مکان مورد نظر را رزرو و انتخاب کنند.

او در بخش دیگری از سخنان خود به آلودگی هوای تهران اشاره و عنوان کرد: در ماه‌های آینده حتما روزهایی خواهد بود که تنفس برای بخشی از مردم دشوار باشد. یکی از راهکارها در این زمینه توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه ریلی است. به همین دلیل شهرداری تهران با وجود شرایط دشوار مالی در یک ماه گذشته 700 میلیاردتومان اوراق مالی منتشر کرده و مجوز 800 میلیاردتومان را از بانک مرکزی دریافت کرده است. بر این اساس امیدواریم تا یک سال آینده 50 کیلومتر به خطوط فعلی مترو اضافه شود.

شهردار تهران ادامه داد: قرارداد ساخت 630 واگن مترو نیز منعقد شده و اقدام‌هاي مربوط به ساخت این واگن ها نیز از ماه های آینده شروع می شود و طی 3 سال آینده نیز این واگن‌ها به ظرفیت موجود اضافه خواهند شد. پیش‌بینی شده است که 420 واگن نیز در آینده وارد سیستم حمل و نقل شوند که روی هم شاهد ورود هزار و 50 واگن جدید خواهیم بود.

او توسعه فضای سبز را از دیگر برنامه های شهرداری تهران معرفی کرد و گفت: در حال حاضر 17 محله در تهران پارک ندارند که برای رفع این مشکل تاکنون دو فضا خریداری شده تا باغات به پارک عمومی تبدیل شوند.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به انتشار لیستی از روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و سایت‌ها از سوی روابط عمومی شهرداری تهران و اقدام مدیران شهری برای همکاری با نام های ذکر شده در این لیست گفت: ما روابط عمومی داریم، روابط خصوصی نداریم. در نتیجه باید با تمامی کسانی که روزنامه، خبرگزاری و سایت دارند ارتباط داشته باشیم.

افشانی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین وظایف مدیریت شهری ایجاد تعامل با ذی‌نفعان است؛ چراکه بدون این امر محال است بتوانیم زمینه جلب مشارکت مردم را فراهم کنیم. از این رو انتشار این لیست خطای بزرگی بود.

او تاکید کرد: زمانی که این خبر را شنیدم موضوع را پیگیری کردم و متوجه شدم، متاسفانه صحت دارد. ما روابط عمومی داریم و این واژه پرمعناست. ما چه کاره‌ایيم که بگوییم شهرداری باید با این تعداد سایت و روزنامه کار کند. این خطای استراتژیک است.

افشانی گفت: همه کسانی که نقد می‌کنند را به عنوان عامل پیشرفت خود مورد توجه قرار دهید چون این‌ها هستند که باعث اصلاح امور می‌شوند. من بر این باورم نقادان مصلح اجتماعی‌اند، فقط از آن‌ها انتظار داریم راست بگویند و راست بنویسند، اما تا می‌توانند نقد کنند.

کد خبر 418484

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha