سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۳
۰ نفر

گروه سلامت: بعضی‌ها برای درمان درد چاقی‌شان، کوره‌راه‌ها و راه‌های میان‌بر را به راه اصلی و مشخص ترجیح می‌دهند.

در این صورت شاید بد نباشد به نتایج تحقیقات تازه‌ای که در مورد این گونه راه‌ها منتشر شده، توجه کنند. محققان در مورد عوارض گوارشی مصرف بیش از حد آدامس‌های رژیمی، هشدار داده‌اند؛ آدامس‌هایی که نه برای خوشبو کردن دهان، یا مصارف معمول دیگر، که برای لاغر شدن، استفاده یا بهتر بگوییم، سوءاستفاده می‌شود.

به گزارش بی‌بی‌سی، ترکیبات شیرین‌کننده مصنوعی موجود در این آدامس‌ها، موسوم به سوربیتول، ماده‌ای است که وارد شدن بیش از حد آن به بدن، می‌تواند موجب بروز اسهال و از دست دادن آب بدن شود؛ وضعیتی که در آن، وزن بدن نیز به طور ظاهری کمتر می‌شود، اما می‌تواند خطرناک هم باشد.

در مطالعه محققان دانشگاه برلین، که در نشریه «پزشکی بریتانیا» منتشر شده، روی تعدادی از افرادی که از این نوع آدامس‌ها استفاده افراطی می‌کردند، یعنی از 20 قطعه آدامس در روز به بالا، بررسی شده و مشخص شده که بین 5 تا 20 گرم سوربیتول، می‌تواند مشکلات گوارشی متعدد، از درد شکمی تا نفخ، ایجاد کند در حالی که مقادیر 20 گرم به بالای آن، می‌تواند منجر به اسهال شود.

این درست همان حالتی است که بیماران مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی یا اصطلاحا «آنورکسیا نروزا» به آن دچارند.

این بیماران که به دنبال کاهش وزن افراطی و رسیدن به وزن‌های بسیار پایین هستند، برای رسیدن به این هدف،‌خود را به آب و آتش می‌زنند و از جمله، با خوردن داروهای مسهل، سعی می‌کنند مواد اندکی را هم که خورده‌اند از بدن‌شان دفع کنند. همچنین سعی می‌کنند با تحریک خود به استفراغ، این روند را سریع‌تر کنند.

شیرین‌کننده‌های مصنوعی، انواع واقسام مختلف دارند که توضیح خصوصیات و عوارض احتمالی هرکدام از آنها،‌نیاز به مقاله‌ای جداگانه دارد؛ با این حال در مورد غذاها و انواع خوراکی‌های رژیمی، یک نکته کلی و مشترک وجود دارد که می‌تواند برای آنها که به دنبال درمان واقعی درد چاقی‌شان هستند،‌ مفید و راه‌گشا باشد.

به عنوان مثال، مطالعه‌ای که حدود 6 ماه پیش در نشریه علمی «چاقی» منتشر شد، نشان می‌دهد مصرف غذاهای رژیمی  و غفلت از راه‌های تاییدشده‌ای چون کم کردن حجم غذاهای معمول و نیز ورزش، می‌تواند موجب چاقی بیشتر، به جای لاغری، شود.

در این مطالعه که در دانشگاه آلبرتای کانادا انجام شده بود، البته موش‌ها مورد مطالعه قرار گرفتند، اما نتایج آن ظاهرا می‌تواند تا حدی برای انسان‌ها هم کاربرد داشته باشد.

این محققان متوجه شدند موش‌هایی که غذای کم‌کالری، از نوع مصنوعی می‌خوردند، دیرتر سیر می‌شدند. به عبارت دیگر، فعالیت مرکز کنترل‌کننده سیری در سیستم عصبی آنها، دیرتر از آنهایی که غذاهای معمولی می‌خوردند، خاموش می‌شد.

یکی از توجیه‌های محققان درباره این نتایج آن بود که وجود مقدار مشخصی از چربی در غذا، باعث احساس سیری در فرد و کنترل اشتهای او می‌شود که وقتی این مقدار حداقل در آن وجود نداشته باشد، همچنان دوست دارد غذا بخورد.

از مطالعاتی مانند این می‌توان نتیجه گرفت که برای کم کردن وزن اضافه‌تان، لازم نیست دست به کارهای عجیب و غریب بزنید کافی است همان خوراکی‌های تازه و سالم را، با آگاهی از این که چه مقدار از آن را مجازید مصرف کنید، انتخاب کنید.

به اندازه از هرکدام بخورید، تنوع لازم را در سفره غذایی‌تان رعایت کنید و به اندازه کافی هم ورزش کنید. اینها همه باهم، می‌تواند سلامت شما را تضمین کند.

کد خبر 41845

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز