همشهری آنلاین: هفتمین نشست سازمان جهانی گردشگری درباره گردشگری شهری و پتانسیل‌های آن برای تحقق شهرهایی پایدارتر که در سئول برگزار شد، چشم‌انداز صنعت گردشگری تا سال ۲۰۳۰ را مد نظر قرار داد.

چشم‌اندازهای گردشگری در سال ۲۰۳۰

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، سفر و گردشگری برای بسیاری از مردم دنیا ارزشمند هستند. ما در آرزوی دسترسی به مکان‌های جدید هستیم و برای رسیدن به چنین امکاناتی سخت تلاش می‌کنیم.

در نشست سالانه سازمان جهانی گردشگری در سئول که به تازگی برگزار شد و هفتمین دور خود را درباره توریسم شهری شکل داد، حدود ۹۰۰ نماینده از شهرهای مهم جهان گرد آمدند تا به توافقی درباره راه‌های مدیریت آنچه به عنوان «overtourism» یا توریسم زیاده از حد، شناخته می‌شود در سال‌های آینده برسند و برای مقابله با چالش‌های بخش در حال پیشرفت گردشگری و اثرات آن بر مقاصد شهری، رویکردهای راهبردی جدید را از طریق اشتراک ایده‌ها و تجارب بررسی کنند.

در این نشست زوراب پولولیکاشویلی دبیر سازمان جهانی گردشگری با اشاره به چالش‌های رودرروی توریسم شهری گفت: چالش‌هایی که امروز گردشگری شهری با آن روبه‌رورست بسیار پیچیده‌تر از چیزی است که به طور معمول شناخته شده است. وی افزود: از این رو نیاز به ایجاد یک نقشه راه پایدار برای توریسم شهری و گردشگری مکانی را در دستور کار نشست‌های شهری قرار می‌دهیم تا مطمئن شویم جوامع شهری نیز می‌توانند از جنبه‌های مثبت گردشگری بهره‌مند شوند.

توریسم جهانی که صنعتی به سرعت در حال رشد است و ۱۰.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص داده، انتظار می‌رود از رقم ۱.۳ میلیارد نفر امروز به رقم ۱.۸ میلیارد نفر در سال ۲۰۳۰ برسد. این ارقام را بسیاری از حاضران در این نشست جهانی باور داشتند و در عین حال معتقد بودند می‌تواند تاثیر منفی بر زیرساخت‌های محلی که رشد گردشگری در آنها مانند یک قطار سریع‌السیر است و مکان‌هایی که در همسایگی این مکان‌ها واقع هستند بگذارد.

در حال حاضر، در چندین منطقه کلیدی گردشگری به ویژه در شهرهای اروپایی مانند آمستردام هلند، بارسلونا اسپانیا، و ونیز سروصدا و اعتراضات مردمی به دلیلی برای خلق راه‌هایی برای ارایه کیفیت بهتر بدون به خطر انداخن توسعه گردشگری و ارتقای سطح آن، بدل شده است.

به گفته پولولیکاشویلی، حدود نیمی از مردم جهان در نقاط شهری زندگی می‌کنند و این آمار افزایش هم پیدا می‌کند. شهرها به مناطقی مورد توجه برای تجارت و توریست‌های اوقات فراغت بدل شده‌اند. توریسم یک عامل مهم برای اقتصاد اجتماعی و توسعه فرهنگی برای خیلی از شهرها و حومه‌های آنها شده است. در عین حال رشد توریسم شهری چالش‌هایی نیز در ارتباط با منابع طبیعی، تاثیر اجتماعی-فرهنگی ، فشار بر زیرساخت‌ها و مدیریت حمل و نقل و ازدحام جمعیت ایجاد می‌کند. ما باید مطمئن باشیم که جوامع محلی از جنبه‌های مثبت توریسم برخوردار می شوند.

در نهایت UNWTO گزارشی در این نشست ارایه کرد که ۱۱ راهبرد استراتژیک و ۶۸ اقدام را برای کمک به درک و مدیریت افزایش بازدیدکنندگان ارایه می‌کند.

این گزارش با عنوان «توریسم زیاده از حد: درک و مدیریت رشد توریسم شهری فراتر از تصورات» این نکات کلیدی را ارایه کرده است:

ترویج پراکندگی بازیدکنندگان در شهر و اطراف

ترویج پراکندگی زمانی بازدیدکنندگان

تحریک برنامه‌های مسافرتی و جذابیت‌های جدید

بررسی و تنظیم مقررات

افزایش تقسیم کردن بازدیدکنندگان

حصول اطمینان از نفع بردن جوامع محلی از توریسم

خلق تجربیات شهری و ایجاد بهره‌وری برای ساکنان و بازدیدکنندگان

بهبود زیرساخت‌ها و دسترسی‌های شهری

ارتباطات با ذی‌نفعان محلی و مدیریت آنها

ارتباط و مدیریت بازدیدکنندگان

تنظیم و به کارگیری اقدامات نظارتی و پاسخگویی

افزایش درآمدها، امکانات پروازی: فرمولی برای رشد توریسم عمومی

جهانی شدن، شهرنشینی، تغییرات جمعیتی، افزایش طبقه متوسط و ثروت بیشتر در کنار نوآوری‌های تکنولوژیکی موجب می‌شود تا اثرات مخرب توریسم زیاده از حد هر روز سریع‌تر جلو برود.

امروز عطش برای سفر و ظهور مناطقی جدید برای گردشگری در کنار دسترسی‌های جدید و استفاده از وسایل حمل و نقل ارزان‌تر و پلتفرم‌هایی که از خانه نیز در دسترس هستند، ایجاد شده است، به همین دلیل اکنون زمان تنظیم و برنامه‌ریزی هوشمند است.

جوزف پاین از بنیانگذاران «افق‌های استراتژیک LLC» از شخصیت‌های کلیدی این نشست بود ؛ وی شاید نخستین فردی باشد که به رشد اشباع شده توریسم توجه و از این پدیده با واژه «توریسم زیاده از حد» استفاده کرد. وی در عین حال از اصطلاح «اقتصاد تجربه‌گرایانه» نخستین بار در سال ۱۹۹۸ در یک مقاله و سپس در کتابی در سال ۲۰۱۱ با همین عنوان یاد کرد و آن را به عنوان محرک‌ فرهنگ مصرف کننده در قرن بیست و یکم خواند.

وی گفت: امرزو ما داریم از کالاها و خدمات فراتر می‌رویم و وارد دوران اقتصاد تجربه می‌شویم. تجربیات پیش برنده اقتصاد جدید هستند. تجربیات آن چیزی هستند که مشتریان امروز می‌خواهند.

در حالی که کالاها و خدمات فقط شامل قیمت و قیمت و قیمت هستند، اما ارزشی که از راه تجربه خلق می‌شود خاص است. قهوه به خودی خود فقط دانه است، اما اگر شما این دانه‌ها را بو بدهید، بسته بندی کنید و با خدماتی آنها را به مشتری ارایه کنید و آن را در قالب «استار باکس» ها به نمایش بگذارید، آنوقت این دانه چد سنتی تبدیل به چندین دلار برای یک فنجان می‌شود. مصرف کننده نیاز به یک نمایش دارد، وقتش را در نمایش صرف می‌کند و باید این فنجان قهره را فقط برای او سفارش داد.

  • تقاضا برای تجربه‌های معتبر

پاین در این نشست تاکید کرد که برخی شهرها از جمله دالی که یک مقصد مسافرتی محبوب در استان یونان چین است، مالیات‌هایی برای دیدار از مرکز شهر تاریخی خود می‌گیرند و این رفتاری برای حفاظت از این سایت در سال‌های آینده است. بسیاری از کشورهای اروپایی نیز از اتریش گرفته تا سوییس دارند از طریق هتل‌ها این مالیات‌ها را دریافت می‌کنند. برای دوبیلن در ایرلند نیز همین اتفاق افتاده و رستوران گینس در این شهر یکی از مهمترین عوامل جذابیت برای میلیون‌ها توریستی است که هر سال راهی این شهر می‌شوند تا با محصولات غذایی جدید این رستوران آشنا شوند.

  • دیدن راه‌حل ها

۱. بازدیدکنندگان را پراکنده کنید تا همه در روزهای خاص یا دوره‌های مشخص زمانی به یک محل سرازیر نشوند

۲.بازدیدکنندگان را در محل مورد نظر پخش کنید و اجازه ندهید تا یک مکان پر از جمعیت و با تنگنا روبه رو شود

۳. از قیمت‌گذاری برای متوازن کردن عرضه و تقاضا استفاده کنید هر چند افزایش هزینه ها ممکن است موجب محدود شدن شمار بازدیدکنندگان شود اما در عین حال می‌تواند عاملی برای حفاظت از میراث فرهنگی باشد

۴. قانون‌مند کردن امکانات اقامتی؛ با ارایه امکانات اقامتی و ارایه تخت در هتل‌ها و یا اقامتگاه‌های کوتاه مدت

۵. محدودیت در دسترسی‌ها و فعالیت‌ها در برخی از مکان‌ها در زمانی که افزایش جمعیت می‌تواند به مرحله بحرانی برسد

هفتمین نشست سازمان جهانی گردشگری درباره گردشگری شهری و پتانسیل آن برای تحقق شهرهایی پایدارتر، از ۱۶ تا ۱۹ سپتامبر در شهر سئول کره جنوبی برگزار شد.

کد خبر 418175

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha