همشهری آنلاین: طرح جنجالی جابه‌جایی یک پایگاه نظامی آمریکا در اکیناوا با انتخاب یک شهروند ژاپنی-آمریکایی به فرمانداری این جزیره راهبردی در جنوب ژاپن به سدی بزرگ برخورد کرد.

فرماندار تازه اکیناوا

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، دني تاماكي كه پدرش از نظاميان آمريكايي بوده، روز يكشنبه به سمت فرماندار جزيره اوكيناوا برگزيده شد. او كه وعده داده بود جلوي جابه‌جا شدن يكي از مهم‌ترين پايگاه‌هاي نظامي آمريكا را مي‌گيرد، حالا به دردسري واقعي براي شينزو آبه، نخست‌وزير ژاپن و ارتش آمريكا تبديل شده است. او در انتخابات بر گزينه تحت حمايت ائتلاف حاكم بر ژاپن به رهبري آقاي آبه پيروز شد.

نيروي دريايي آمريكا قصد دارد پايگاه فوتنما را به منطقه‌اي شلوغ در ساحل شمال شرقي اكيناوا منتقل كند و ظاهرا نخست‌وزير ژاپن هم موافق اين اقدام آمريكايي‌هاست اما بسياري از ساكنان جزيره جنوبي مدت‌هاست براي آينده فوتنما با دولت مركزي و نظاميان آمريكايي مبارزه مي‌كنند. فرماندار تازه اكيناوا از مخالفان جدي حضور نظامي آمريكايي‌ها در ژاپن است و همراه ديگر ساكنان جزيره با هر نوع تحرك آنها مقابله مي‌كند.

تاكشي اوناگا، فرماندار پيشين اكيناوا اوت گذشته از دنيا رفت و تاماكي كه جايگزين او شده، معتقد است پايگاه نظامي فوتنما بايد تعطيل و تمام كاركنان و سخت‌افزارهاي آن از جزيره منتقل شود. اوناگا از چند سال پيش جلوي جابه‌جاشدن پايگاه فوتنما و تغيير كاربري بخشي از زمين‌هاي جزيره ايستاده بود و تاماكي كه هرگز پدر آمريكايي‌اش را نديده، راه او را ادامه مي‌دهد. ديوان عالي ژاپن در بررسي شكايت اوناگا و دولت مركزي از يكديگر سال 2016 به نفع دولت راي داده بود.

مخالفان معتقدند تاسيس يك پايگاه تازه نزديك روستاي ساحلي هنوكو اكوسيستم دريايي و بسيار شكننده منطقه را نابود مي‌كند و امنيت ساكنان محدوده را به خطر مي‌اندازد. تاماكي كه پيش‌تر مجري راديو بوده، در سخنان خود خطاب به هواداران جوان گفت: «اوناگا زندگي خود را به خطر انداخت تا جلوي تاسيس هر نوع پايگاه نظامي را در جزيره ما بگيرد و اين احساس قوي او بود كه ما را به پيروزي رساند.»

پايگاه نظامي فوتنما اهميتي حياتي براي ارتش و دولت آمريكا دارد كه مي‌خواهد از آن براي هر نوع اقدام عليه تهديدها و بحران‌هاي احتمالي منطقه در درياي چين و افزايش فشار بر كره‌شمالي در روند خلع سلاح هسته‌اي بهره ببرد. واشنگتن در تلاش براي جلب رضايت ساكنان و مسئولان اكيناوا، موافقت كرد هشت هزار نفر از نيروهاي نظامي خود را از اين جزيره ژاپني به مناطقي چون گوام، هاوايي و ديگر جزاير منطقه منتقل كند.

کد خبر 417965

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha