همشهری آنلاین: سیدمهدی شجاعی در جلسه کوتاه با داستان از تاسیس آکادمی داستان‌نویسی خبر داد. او همچنین به همکاری با انجمن فیلم‌سازان برای ساخت فیلم از داستان‌های کوتاه برتر اشاره کرد.

سید مهدی شجاعی

کوتاه با داستان، طرح جدیدی است که به همت فرهنگسرای اندیشه و انتشارات نیستان و با میزبانی سیدمهدی شجاعی برگزار می‌شود. در این مجموعه جلسات که هدف از برگزاری آن ترویج داستان ‌کوتاه است، نویسندگان داستان‌های کوتاه خود را برای علاقه‌مندان می‌خوانند و تجربیات خود را در این زمینه با دیگران به اشتراک می‌گذارند. اولین جلسه از این نشست در مردادماه برگزار شد و جلسه دوم از آن نیز در شهریور ماه برگزار شد. سومین جلسه از کوتاه با داستان با محوریت داستان کوتاه عاشورایی و با حضور سیدمهدی شجاعی، سیدحمیدرضا برقعی، مهدی پوررضائیان و حسین مهکام، عصر روز یک‌شنبه ۸ مهر ماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

به گزارش ايسنا، سیدمهدی شجاعی در ابتدای صحبت‌های خود در این جلسه، ضمن خوشامدگویی به مهمانان و حاضران گفت: داستان‌های کوتاه ما در این جلسه، درباره محور عاشورا و کربلا است. البته چند خبر مهم نیز امروز داریم که در ادامه بیان خواهم کرد. جدی‌ترین خبر امروز من، مربوط به تاسیس آکادمی داستان‌نویسی است که مدتی است قول راه‌اندازی آن را داده بودیم.

وی ادامه داد: یکی از مباحثی که قبلا بیان کرده بودیم این بود که می‌خواهیم در راستای تقویت و توسعه داستان‌ کوتاه، تعاملاتی با فیلم‌سازان فیلم کوتاه داشته باشیم. از آن‌جا که داستان، اساسا پایه و بن مایه هنرهای دیگر نیز محسوب می‌شود، بنابراین در تعاملاتی که با فیلم‌سازان و مجموعه انجمن فیلم‌سازان کوتاه داشتیم، قرار شد که از این به بعد، فیلم‌هایی که براساس داستان کوتاه ساخته شده است، در این‌جا به عنوان نمونه نمایش داده شود و در مرحله بعد، این تعامل به سمتی برود که سازندگان فیلم نیز با بهره‌گیری از داستان‌های کوتاهی که نویسندگان مختلف در این جلسات عرضه می‌کنند، فیلم‌های کوتاه خود را بسازند. البته به نظر می‌رسد که فیلم نمایش داده شده با آن چیزی که مدنظر ما است و مختصاتی که ترسیم کرده‌ایم، کمی فاصله داشته باشد اما به هر حال قدم جدیدی است که ما را به سمت تولید فیلم‌های داستانی مبتنی بر داستان کوتاه می‌برد. در این‌جا باید بگویم که پایه و اساس اولین دوره از آموزش داستان‌نویسی در آکادمی توسط دکتر پور رضائیان مدیریت خواهد شد. پیش‌بینی ما این است که محور اصلی را داستان کوتاه قرار بدهیم اما سعی داریم که علاوه بر آن، در قالب‌های دیگر ادبی نیز برحسب نیاز مخاطبین، راه‌اندازی بشود. یکی از مباحثی که خواهیم داشت، آموزش ادبیات به شکل عمومی است به نحوی که با ارتقای سطح ادبی افراد بتوانیم آنان را به جایی برسانیم که بتوانند چیزی بنویسند. در حقیقت یکی از محورهای اصلی که در این دوره از آکادمی خواهیم داشت، موضوع نویسندگی و سواد ادبی است که به نظرم مغایرتی با محور اصلی که داستان کوتاه است نخواهد داشت. به یاری خداوند، اولین دوره آموزش آکادمی با مدیریت آقای دکتر پوررضائیان انجام خواهد شد و مخاطبین از هفته آینده می‌توانند به سایت نیستان مراجعه کنند و ضمن خواندن توضیحات بیش‌تر، ثبت نام کنند. 

بخش پایانی، سومین جلسه از «کوتاه با داستان» به خواندن داستان کوتاه سیدمهدی شجاعی اختصاص داشت. او داستان خود با نام «دنیا پس از تو نباشد» را خواند که با تشویق حاضران در سالن همراه شد.

کد خبر 417956

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha