همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در ۶ ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، آتش‌سوزی در مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان محیط زیست ۲۸ درصد کاهش داشته است.

کاهش ۲۸ درصدی آتش‌سوزی در مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست

به گزارش ايرنا، علی تیموری روز یکشنبه گفت: مجموع آتش‌سوزی‌های امسال در 6 ماه اول سال در محیط‌های مرتعی و جنگلی حدود دو هزار و 200 هکتار بود که در مدت مشابه سال گذشته سه هزار هکتار بوده است.

وی اظهار داشت: استان‌های مازندران در محدوده میانکاله 570 هکتار، آذربایجان شرقی 530 هکتار، کرمانشاه 300 هکتار، گلستان 270 هکتار، کهگیلویه و بویراحمد 179 هکتار و خوزستان 150 هکتار به ترتیب بیشترین آتش‌سوزی را داشتند که بیشتر پوشش مرتعی بود.

تیموری ادامه داد: همچنین استان‌های فارس، لرستان، کردستان، چهارمحال و بختیاری و گیلان استان‌های مستعد حریق هستند اما امسال به علت اقدامات صورت گرفته کم‌ترین آتش‌سوزی را داشتند.

وی به آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم در خوزستان اشاره کرد و گفت: بخش عراقی تالاب هورالعظیم دچار آتش‌سوزی شده که عراقی‌ها هیچ اقدامی برای اطفای آن نکردند اما ایران اقدامات موثری داشته است، البته به علت استمرار آتش‌سوزی اینگونه برداشت می‌شود که عمدی باشد.

وی گفت: یکی از سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست حفاظت از عرصه‌های طبیعی به خصوص جنگل‌ها و مراتع کشور در مقابل آتش‌سوزی است به همین منظور در سنوات گذشته و سال‌های جاری اقدامات موثری در راستای این امر برداشته است.

تیموری به اقدامات سازمان محیط زیست در این راستا اشاره کرد و گفت: تهیه نقشه بحران حریق در مناطق، تشکیل تیم‌های واکنش سریع در استان‌ها و ستاد، ارتباط و هماهنگی با ستاد و استان‌ها و ارگان‌های مرتبط، توزیع تجهیزات تخصصی پیشگیری و مقابله با حریق در استان‌ها، پایش مستمر مناطق تحت مدیریت سازمان، آموزش و فرهنگ‌سازی جوامع محلی در داخل مناطق، اسکان مسافران و اطلاع‌رسانی عمومی در خصوص استفاده صحیح از طبیعت، فرهنگ‌سازی و اعلام قوانین و مجازات‌های مرتبط با حریق، استقرار چادر آتشبان در مناطق حساس مانند پارک ملی گلستان، استفاده از فناوری‌های نوین و هوشمند مانند سنسورهای هشداردهنده حریق برخی از این اقدامات است.

وی افزود: در راستای تفاهم‌نامه‌ای که میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت دفاع منعقد شد، مقرر شد تا وزارت دفاع تجهیزات انفرادی اطفای حریق مانند آتش کوب، آتش بر، لباس و کفش حریق و روت فایر را در اختیار محیط‌بانان قرار دهند که این کار در ابتدای سال جاری انجام شد و تمام استان‌ها به این وسایل تجهیز شدند، همچنین در راستای این تفاهم‌نامه نصب سنسورهای هشداردهنده حریق نیز در دستور کار است.

کد خبر 417879

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha