محمد جعفری -روزنامه نگار: «سرخوشی به قیمت مرگ»؛ این شاید چکیده حادثه هولناکی باشد که این روزها در برخی شهرهای کشورمان اتفاق می‌افتد. مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز تاکنون جان افراد زیادی را در شهرهای مختلف کشورمان گرفته است.

مسمومیت با الکل صنعتی

گزارش‌های رسیده از بندرعباس از مرگ دست‌کم 16 نفر حکایت دارد که همگی مشروب مصرفی‌شان را از یک زن و شوهر تهیه کرده بودند. همچنین از کرج و بجنورد نیز خبر می‌رسد که در روزهای گذشته 4نفر جان خود را به‌دلیل مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز از دست داده‌اند. اما در پشت پرده این مسمومیت‌ها چه کسانی قرار دارند؟ چه راه‌هایی برای نجات جان افرادی که در معرض چنین مسمومیت خطرناکی قرار می‌گیرند وجود دارد؟

به گزارش همشهری، کمتر از 2هفته از مرگ 4نفر به‌دلیل مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز در کرج می‌گذرد. حادثه هولناکی که علاوه بر قربانی کردن 4نفر 31نفر را نیز دچار مسمومیت و راهی بیمارستان کرد. این حادثه زنگ خطری بود که شنیده نشد تا حالا موج مسمومیتی که در کرج به راه افتاده بود در بندرعباس به یک سونامی تبدیل شود.

طی روزهای گذشته ده‌ها نفر از شهروندان بندرعباسی با علائم ناشی از مسمومیت به بیمارستان‌های بندرعباس مراجعه ‌کرده‌اند. مسمومیت‌هایی که همگی یک علت دارند: «مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز.» آمار‌های رسمی حاکی از آن است که در روزهای گذشته دست‌کم 140نفر به‌دلیل مسمومیت با مشروبات الکلی به بیمارستان مراجعه کرده‌اند. هرچند شدت این مسمومیت‌ها متفاوت است، اما تاکنون باعث نابینایی چند نفر شده و تا ظهر دیروز جان دست‌کم 16 نفر را که همگی مرد و 14نفرشان جوان بودند گرفته است. اما این سونامی از کجا به راه افتاده و حادثه‌دیدگان، مشروبات الکلی دست‌ساز را چطور تهیه کرده‌اند؟

  • پای یک زن و شوهر در میان است

بازپرس جنایی بندرعباس که از چند روز قبل با فوت نخستین قربانی تحقیقات خود را برای روشن شدن پشت پرده این ماجرا آغاز کرده است در این‌باره به همشهری می‌گوید: «روند مسمومیت‌ها از هفته گذشته آغاز شد. حتی چند نفر نیز که دستور کالبدشکافی آنها صادر شده بود با مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز جان باخته بودند و خانواده‌های‌شان اعلام کردند از هیچ‌کس شکایتی ندارند اما در روزهای اخیر شمار قربانیان افزایش یافت و علاوه بر چند نفری که در هفته گذشته قربانی شده بودند 15نفر دیگر نیز جان باختند.» وی ادامه می‌دهد:

«در همان تحقیقات اولیه مشخص شد که همه افرادی که مسموم شده یا جان خود را از دست داده‌اند مشروبات الکلی را از زن و شوهری جوان که در یکی از محله‌های بندرعباس زندگی می‌کنند، تهیه کرده‌اند. از آنجایی که شمار قربانیان به 16 نفر رسیده است این زن و شوهر به اتهام قتل عمد بازداشت شدند و تحقیقات از آنان ادامه دارد.» وی ادامه می‌دهد: «این زوج از افرادی بودند که از مدت‌ها قبل دست به فروش مشروبات الکلی می‌زدند و مشتریان زیادی داشتند و بررسی اظهارات همه افراد مسموم شده و خانواده قربانیان نشان می‌دهد که زن و شوهر دستگیر شده مشروبات الکلی دست‌ساز را تولید و توزیع کرده‌اند؛ مثلا در یک مورد، 3عضو یک خانواده شامل پدر، پسر و داماد هر سه به‌دلیل مصرف مشروباتی که از این زن و شوهر خریده بودند جان‌شان را از دست دادند.»

  • ترکیب کُشنده

یکی از مهم‌ترین معماها در این پرونده روشن شدن نوع مشروبی بود که قربانیان مصرف کرده بودند. معمایی که در همان تحقیقات اولیه حل شد. بازپرس جنایی بندرعباس در این‌باره می‌گوید: «متهمان الکل صنعتی را در یک کارخانه تهیه و آن را با آب میکس می‌کردند و بعد از ریختن در ظرف‌های مخصوص به مشتریان‌شان می‌فروختند. اما اینکه آیا این زن و شوهر از کشنده بودن این ترکیب آگاه بودند یا نه، موضوعی است که در روزهای آینده مشخص خواهد شد. با وجود این، اتهام اولیه قتل عمدی به 2 متهم تفهیم شده و آنها در بازداشت به‌سر می‌برند.

همچنین سردار عزیزاله ملکی، فرماندهی انتظامی استان هرمزگان با بیان اینکه سه نفر متهم شامل دو مرد و یک زن دستگیر شده اند گفت: این افراد هم تولیدکننده و هم توزیع‌کننده بودند. سرکرده باند در زندان به سر می‌برد و روزهای گذشته براثر همین جرم دستگیرشده و با قرار سنگین روانه زندان شده بود.

  • سایر قربانیان

مشروبات الکلی دست‌ساز در حالی تاکنون جان 16 نفر را در بندرعباس گرفته است که آمارهای اورژانس نشان می‌دهد در بجنورد و کرج هم 4نفر به همین دلیل جان باخته‌اند. دکتر پیر‌حسین کولیوند، رئیس ستاد پدافند غیرعامل وزارت بهداشت با تأیید این آمار به همشهری می‌گوید:

«با توجه به گزارشات رسیده به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر مسمومیت با الکل متانول در برخی استان‌های کشور مانند البرز، خراسان شمالی و هرمزگان که متأسفانه باعث مرگ تعدادی از هموطنان عزیزمان شده است به اطلاع می‌رساند که علائم مسمومیت در برخی مواقع با تأخیر خودش را نشان می‌دهد.

این علائم می‌تواند موجب کوری، نارسایی حاد کلیه، کما و در نهایت مرگ شود.» وی با اشاره به آمار حادثه‌دیدگان می‌گوید: «تا ساعت 15جمعه در 3 استان البرز، خراسان شمالی و هرمزگان در مجموع 145نفر بستری شده‌اند که 10نفر از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

  • اقدامات حیاتی پس از مسمومیت

الکل چطور موجب مسمومیت می‌شود و بعد از مسمومیت با الکل چه باید کرد؟ دکتر رائد نوحه‌خوان به این سؤال اینطور پاسخ می‌دهد: «2 نوع الکل تولید می‌شود. اتانول یا الکلی طبی و متانول یا الکل صنعتی. در فرایند تولید الکل طبی در کارگاه‌های خانگی گاهی به‌صورت ناخواسته اتانول به متانول تبدیل می‌شود که علت اصلی آن وجود ساقه‌های میوه است. این اشتباه در کارخانه‌ها قابل تشخیص است چرا که در آنجا بعد از تولید محصول با دستگاه‌های مخصوص کیفیت الکل اندازه‌گیری می‌شود اما در کارگاه‌های خانگی امکان چنین کاری وجود ندارد.

از لحاظ رنگ و بو این دو نوع الکل تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند، فقط بوی متانول کمی تند‌تر است.» اما مسمومیت با متانول چه علائمی دارد؟ این پزشک در این‌باره می‌گوید: «دامنه مسمومیت با متانول می‌تواند از یک مسمومیت ساده شروع شود و تا مرگ فرد پیش برود. این نوع مسمومیت از 2تا 4ساعت بعد شروع می‌شود و به 3شکل خودش را نشان می‌دهد. شکل اول به‌صورت مغزی است که شامل سردرد، سرگیجه و در نهایت کماست.

شکل دوم به‌صورت چشمی است که شامل تاری دید، ترس از نور و کوری است. شکل دیگر گوارشی است و شامل تهوع، استفراغ و درد شکم می‌شود و این عوارض در نهایت منجر به کوری، نارسایی کلیه یا مرگ می‌شود.» اگر فردی دچار چنین مسمومیتی شد چه باید کرد؟ دکتر نوحه‌خوان می‌گوید: «با شروع نخستین علائم مشکوک بهتر است به اورژانس مراجعه شود. اگر کمتر از 2 ساعت از مصرف گذشته باشد معمولا می‌شود به‌صورت استفراغ آن را خارج کرد. درمان این مسمومیت معمولا بیمارستانی است و پیش از رسیدن فرد به بیمارستان نباید درمان‌های خودسر انجام شود. اما در بیمارستان با شست‌وشوی معده و درمان‌های طبی می‌شود فرد را نجات داد.»

کد خبر 417832

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha