دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیوتکنولوژی ساختن اندام‌ها که می‌تواند قلب‌های قابل‌پیوند را با استفاده از سلول‌های بنیادی خود افراد بسازد یک مرحله مهم را در تحقیقات آزمایشگاهی پشت سر گذاشته است.

به گزارش هلث‌دی‌نیوز استفاده از یک تکنیک جدید که "سلول‌زدایی‌کردن اندام کامل" نام دارد و  برای ایجاد بافت قلبی دارای کارکرد مورد استفاده قرار گرفته است، در شماره جدید نشریه  Nature Medici  بوسیله گروهی از پژوهشگران از "مرکز ترمیم قلبی-عروقی" دانشگاه مینه‌‌سوتا گزارش شده است.

به گفته دوریس تیلر، رئیس این مرکز در این تحقیق دانشمندان از مواد دترژنت (شوینده) و سایر مواد شیمیایی برای زدودن همه سلول‌های قدیمی از قلب‌های موش و خوک استفاده  کردند.

آنچه که باقی ‌ماند چارچوبی از لوله‌ها بود که زمانی رگ‌‌های خونی اندام به حساب می‌آمدند. سپس سلول‌های بنیادی به درون این چارچوب تزریق شدند و با در اختیار گذاشتن مواد مغذی به آنها امکان داده شد تا رشد کنند و اندام جدیدی را ایجاد کنند.
در طول هشت روز این قلب‌های جدید توانستند تلمبه کردن خون را انجام دهند.

تکنولوژی پایه‌ای مورد استفاده در این کار جدید نیست. به گفته خانم تایلور این تکنولوژی برای به دست آوردن دریچه‌های قلبی که در عمل‌های فعلی پیوند زده می‌شوند، مورد استفاده بوده است، اما این دریچه‌های قلبی نسبتا کوچک هستند.

او افزود: "ما این کار در مقیاس قلب خوک انجام داده‌ایم که اندازه‌ای مشابه قلب انسان دارد. قدم بعدی انجام این کار بر روی قلب انسان است، اما ما در ابتدا می‌خواهیم که این تکنیک را کامل کنیم."

به گفته دکتر تایلور "کارهای متعددی" باید پیش از انجام امتحان این روش بر روی انسان انجام شود.

او افزود: "هدف ما رفتن به سوی اندام‌های بزرگتر است، اطمینان یافتن از اینکه می‌توانیم سلول‌های کافی به دست آوریم که کل قلب را با سلول‌های جدید پر کنیم و نیز در صورتی که قلب حاصل قابل‌پیوندزدن باشد، آن را برای مدت درازی زنده نگهداریم."

به گفته تایلور ممکن است بیوتکنولوژی بتواند مانع عمده‌ موجود بر سر پیوند اندام‌ها را برطرف کند: نیاز به استفاده از بافتی که سازگار با دستگاه ایمنی فرد گیرنده سازگار باشد.

تایلور افزود: "به صورت نظری ما می‌توانیم از سلول‌ای بنیادی به دست آمده از بدن گیرنده برای بازسازی قلب استفاده کنیم. در این صورت ما می‌توانیم قلبی را بازسازی کنیم که از لحاظ ایمنی‌شناختی مشابه قلب شما باشد."

کد خبر 41777

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز