همشهری آنلاین - فتانه انفرادی: همزمان با شروع سال تحصیلی و بازگشایی مدارس وضعیت سرویس مدارس یکی از دغدغه‌های جدی خانواده‌ها و دانش آموزان است. امنیت سرویس، راننده تایید صلاحیت شده، هزینه‌های مناسب و ... از مطالبات به حق اولیای دانش آموزان است. سرویس مدارس دانش آموزان استثنایی و دختران نیز از نگرانی‌های والدین است.

سرویس مدارس

به گزارش همشهري آنلاين، موضوع ساماندهي سرويس مدارس، موضوع جديدي نيست و هرسال با شروع سال تحصيلي، مورد توجه قرار مي‌گيرد و وعده‌هايي هم  از سوي مسئولان براي  ساماندهي آن، داده مي‌شود اما وقتي پاي صحبت اوليا و دانش آموزان مي‌نشينيم هر كدام مطالبات و دغدغه‌هاي خاص خود را دارند.

همشهري آنلاين همزمان با آغاز سال تحصيلي جديد، دراين باره با سه تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي گفت‌و‌گو كرده است.

  • اظهارات جبار كوچكي نژاد نايب‌رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس

جبار كوچكي نژاد،نايب رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي و نماينده مردم رشت، به همشهري آنلاين مي‌گويد: ساماندهي وضعيت سرويس مدارس، همواره يكي از دغدغه‌هاي جدي خانواده‌هاي ايراني است.

  • جلسه اول مهرماه اعضاي كميسيون آموزش با وزير آموزش و پرورش

او اضافه مي‌كند: به همين دليل، يكي از مباحثي كه در نشست اول مهر ماه اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي، با وزير آموزش و پرورش، همزمان با شروع سال تحصيلي جديد مطرح شد. مطالبات خانواده‌ها و دانش آموزان درباره سرويس مدارس بود.

او اضافه مي‌كند: نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي، مطالبات خانواده‌ها و دانش آموزان در زمينه سرويس مدارس را بازگو و به وزير اعلام كردند و ايشان هم گفتند كه تمام تمهيدات لازم براي رفع نگراني خانواده‌ها در اين زمينه انديشيده شده است.

كوچكي نژاد تاكيد مي‌كند: ما به وزير اعلام كرديم كه سرويس مدارس بايد از لحاظ مختلف، مكاني مطمئن و امن براي دانش آموزان باشد. خودروها بايد از هر لحاظ ايمن باشند، فرسوده نباشند، رانندگان سرويس‌ها بايد هم از لحاظ حرفه اي و هم از لحاظ اخلاقي صلاحيت‌هاي لازم را داشته باشند.

نايب رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد: نمايندگان مجلس از وزير آموزش و پرورش خواستند كه بر عملكرد سرويس مدارس نظارت جدي‌تري صورت پذيرد و اين نظارت علاوه بر صلاحيت رانندگان و ايمني خودروها، شامل هزينه‌هايي كه از خانواده‌ها دريافت مي‌شود هم باشد.

  • نظارت بر سرويس‌هاي انواع اردوها

كوچكي نژاد خاطر نشان مي‌كند: علاوه براين، در جلسه كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي با وزير آموزش و پرورش از او خواسته شد تا اين نظارت‌ها، بر نحوه عملكرد سرويس اردوهاي علمي، زيارتي و تفريحي دانش آموزان هم صورت گيرد تا هم ايمني دانش آموزان بيش از گذشته شود و هم خانواده‌ها دغدغه كمتري داشته باشند.

  • وعده‌های وزیر آموزش و پرورش 

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي اضافه مي‌كند: در جلسه كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي، وزير آموزش و پرورش هم قول داد كه بيش از گذشته بر وضعيت سرويس‌هاي مدارس نظارت صورت گيرد. وزير آموزش و پرورش گفت كه شورايي در آموزش و پرورش ايجاد شده است كه با قوت بيشتر بر فعاليت سرويس‌هاي مدارس نظارت مي‌كند و اينكه ستاد نظارت، ستاد بازرسي و بازرسي‌هاي ويژه در آموزش و پرورش در زمينه سرويس مدارس مستقر است و همه موارد در اين‌باره را رصد مي‌كند.

  • استفاده از رانندگان زن

كوچكي نژاد مي‌گويد: با اين پيشنهاد كه براي دانش آموزان دختر از رانندگان زن استفاده شود استقبال می‌كنیم چرا كه بسياري از بانوان سرپرست خانوار هستند و مي‌توانند در اين زمينه فعاليت كنند.

  • اظهارات محمد قمي، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات 

محمد قمي، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي و نماينده مردم پاكدشت هم به همشهري آنلاين مي‌گويد: دغدغه‌هاي خانواده‌ها در زمينه سرويس‌هاي مدارس بايد هم جدي گرفته شود و هم برطرف شود.

  • رانندگان بايد صلاحيت اخلاقي و حرفه اي داشته باشند

قمي اضافه مي‌كند: رانندگان سرويس‌هاي مدارس بايد از تمام فيلترهاي لازم عبور كنند و صلاحيت‌هاي لازم اخلاقي و حرفه اي را داشته باشند. به عنوان مثال نبايد اعتياد به مواد مخدر داشته باشند و بايد در اين زمينه آزمايش‌هاي لازم انجام شود.

نماينده مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد: از سوي ديگر، برخي از خانواده‌ها از فرسوده بودن و عدم ايمني لازم خود رو گلايه دارند كه در اين زمينه هم بايد نظارت‌هاي مستمر و لازم انجام پذيرد. سرويس مدارس را بايد از شركت‌هاي معتبر در خواست كنند تا هم اولياي دانش آموزان و هم دانش آموزان آرامش خاطر داشته باشند.

به گفته قمي، نظم و به موقع حركت كردن سرويس مدارس هم از اهميت بالايي برخور داراست چرا كه كوچكترين وقفه در اين زمينه آرامش دانش آموزان و خانواده‌ها را به هم مي‌زند.

  • هزينه‌ سرويس‌ها معقول باشد

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس خاطر نشان كرد: برخي از اوليا از هزينه بالاي سرويس‌هاي مدارس شاكي هستند كه اين موضوع مهم است و بايد پيگيري شود اما در هر حال، هرسال، كرايه‌ها افزايش مي‌يابد و اين امر شامل حال سرويس‌هاي مدارس هم مي‌شود اما به نظر مي‌رسد كه اين افزايش قيمت‌ها بايد معقول و منطقي باشد.

  • توجه بيشتر به سرويس مدارس استثنايي

نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي گفت: به نظر مي‌رسد كه سرويس‌هاي مدارس استثنايي، بايد شرايط ويژه‌تري داشته باشند چرا كه برخي از دانش آموزان در مدارس استثنايي، مشكلات خاص جسمي و حركتي دارند.

قمي درباره استفاده از رانندگان زن براي دانش آموزان دختر در سرويس‌هاي مدارس هم گفت: اين موضوع قابل تامل است و به اعتقاد من، مي‌توان براي دانش آموزان دختر از رانندگان زن استفاده كرد اما در هر حال، باز هم بايد تمام نكات لازم، مثل ايمني خودرو، صلاحيت اخلاقي و ...مورد ملاحظه و دقت قرار گيرد.

  • اظهارات محمد رضا بادامچي نايب رييس كميسيون اجتماعي 

اما محمد رضا بادامچي نايب رييس كميسيون اجتماعي در مجلس شوراي اسلامي و نماينده مردم تهران، ري، شميرانات و پرديس، قبل از پرداختن به وضعيت سرويس‌هاي مدارس، يك پيشنهاد دارد.

  • يك پيشنهاد

او مي‌گويد: به اعتقاد من، بايد شرايط به گونه اي فرهم شود كه هر دانش آموز بتواند در نزديك‌ترين محل سكونت خود به مدرسه برود و نيازي به سرويس نداشته باشد. اما اين مهم ميسر نمي‌شود مگر آنكه تمام مدارس از شرايط يكسان آموزشي برخوردار باشند و شرايط تحصيل براي همه يكسان باشد.

او اضافه مي‌كند: اگر مدارس از شرايط يكسان آموزشي دانش آموزان برخوردار باشند، ديگر خانواده‌ها مجبور نخواهند شد كه فرزندشان را به مدارسي دور از محل سكونت خود بفرستند.

به گفته اين نماينده مجلس شوراي اسلامي، مسيرهاي طولاني و پرترافيك بيش از هر چيز دانش آموز را دچار خستگي و فرسودگي مي‌كند و ازطرف ديگر بار ترافيكي و آلودگي هوا را به ويژه در شهرهاي كلان افزايش مي‌دهد.

بادامچي تاكيد مي‌كند: نبايد مدارس از لحاظ آموزشي و امكانات آنقدر متفاوت باشند كه دانش آموز از يك منطقه شهر با مسافت طولاني به منطقه ديگر تردد كند. در بسياري از كشورهاي توسعه يافته، خانواده‌ها فرزندانشان را به نزديكترين مدرسه به منزل ثبت نام مي‌كنند به دليل اينكه تفاوت محسوسي بين مدارس از لحاظ امكانات آموزشي و تحصيلي بين مدارس وجود ندارد و اين اقدام سبب مي‌شود كه دانش آموزان مسير و وقت‌هاي طولاني را براي رسيدن به مدرسه طي نكنند و اين همه به افزايش كارايي دانش آموز منتهي خواهد شد.

  • تاكيد بر ايمن بودن سرويس‌هاي مدارس

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي در عين حال، تاكيد ويژه بر ايمن بودن سرويس‌هاي مدارس دارد و مي‌گويد: برخي از خودروهايي كه براي سرويس مدارس استفاده مي‌شود، فرسوده و قديمي هستند وعلاوه بر ايمن نبودن سبب آلودگي هوا هم مي‌شوند كه در اين زمينه بايد تدابير خاص انديشيده شود.

کد خبر 417261

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha