سیدمحمد فخار- خبر‌نگار: روزهای تعطیل پیش‌رو که بگذرد، صدای پای مهر شهر را پر می‌کند.

مدارس ترافیک

از شنبه برای کلاس‌اولی‌ها جشن شکوفه‌ها می‌گیرند و از یکشنبه سال تحصیلی جدید کلید می‌خورد. تهران در این روز یکباره پذیرای 5/4 تا 5 میلیون سفر شهری تازه می‌شود که طی آن در ساعات صبح و عصر، دانش‌آموزان و دانشجویان، مسافران شهری می‌شوند. این مسافران جدید البته نیازهای فرهنگی، ترددی و ورزشی فراوانی دارند که باید برای سال تحصیلی جدید به آنها توجه شود. در این گزارش به این نیازها و آنچه تهران برای آغاز سال تحصیلی 98-97 نیاز دارد، می‌پردازیم.

  • افزایش ترافیک فقط 10درصد

با آغاز مهر، یکباره 25درصد ترافیک شهری افزوده می‌شود و معمولا طول صف ترافیک در بزرگراه‌های پایتخت از مرز 200کیلومتر می‌گذرد. سال گذشته برای نخستین‌بار طرح ساعت شناور کار ادارات اجرا و موجب شد ترافیک مهرماهی تا 15درصد کاهش یابد. امسال نیز به‌احتمال فراوان، هیأت دولت با ساعت کار شناور موافقت خواهد کرد تا تهران، 10درصد کاهش ترافیک را تجربه کند. در بخش‌های دیگر البته برنامه‌های متنوع مهرماهی در نظر گرفته شده است.

  • ثبت تقاضای 15هزار راننده سرویس

مهم‌ترین تغییر امسال در عرصه سرویس مدارس، اینکه امسال خودروهای پراید بالای 10سال از سرویس مدارس حذف شد تا گامی برای ارتقای خدمات ارائه شده در این زمینه برداشته شود. البته هنوز سایر پرایدها می‌توانند سرویس مدارس شوند. امسال تغییرات عمده‌ای در ساماندهی سرویس مدارس صورت گرفته است. براساس این تغییرات، هماهنگی اجرای سرویس مدارس در شهر تهران برعهده کارگروه ماده 18 متشکل از آموزش و پرورش، انجمن اولیا و مربیان و شهرداری تهران است.

همزمان با کنترل سوابق، سلامت و ارائه آموزش‌ها، 15هزار نفر در سامانه ثبت‌نام کردند و در مراحل صلاحیت‌سنجی قرار گرفتند. اخلاق حرفه‌ای و روانشناسی کنترل خشم نیز عنوان دوره‌هایی بوده که برای رانندگان برگزار شده است. برای کنترل رانندگان و خودروی آنها نیز برچسب روی سرویس نصب شده که برای هر خودرو منحصر به فرد است و با استفاده از کدهای درج‌شده روی آن قابلیت رهگیری از طریق سامانه موبایلی وجود دارد. مردم می‌توانند با وارد کردن پلاک خودرو از صلاحیت یا عدم‌صلاحیت راننده مطمئن شوند و در صورت مشاهده تخلف آن را گزارش کنند.

  • دانش‌آموزان با پلیس به مدرسه می‌روند

پلیس راهور امسال طرحی نو برای مقابله با ترافیک مقابل مدارس در نظر گرفته و طی آن، نیروهای آموزش‌دیده پلیس، در 2هفته اول مهر دانش‌آموزان را از اولیا تحویل می‌گیرند و به مدرسه می‌‌رسانند. سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در این‌باره گفته، اولیای دانش‌آموزان مدارس از ابتدای مهر برای جابه‌جایی از سرویس مدارس و سرویس‌های عمومی استفاده کنند و از پارک دوبله در کنار مدارس حتی برای کمترین زمان ممکن نیز خودداری کنند. کاهش ترافیک و آلودگی هوا و ایمنی دانش‌آموزان نیز از موضوعات مورد توجه پلیس است که باید رانندگان به آن توجه کنند.

  • سبد فرهنگی دانش‌آموزان بی‌بضاعت

در بخش فرهنگی طرح «مهرحسینی» به مناسبت تقارن‌ ماه محرم و مهر در سراسر پایتخت اجرا می‌شود. این طرح در 6 محور اجرا می‌شود که شامل روان‌سازی‌ و ایمن‌سازی‌ ترافیک شهر، تأمین امکانات بهداشتی در مراکز تحصیلی آموزشی، اقدامات عمرانی، خدماتی، زیباسازی، ورزشی و امور فرهنگی و اجتماعی است.

ولی‌الله شجاع‌پوریان، معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران می‌گوید: برگزاری دوره‌های آموزشی سلامت‌محور ویژه دانش‌آموزان، راه‌اندازی مسابقات و همایش‌های تفریحی- ورزشی، شناسایی و جذب افراد کارتن‌خواب، بی‌خانمان و متکدی اطراف مدارس، تجهیز کتابخانه‌های مدارس و کمک به دانش‌آموزان آسیب‌دیده و تهیه سبد فرهنگی بی‌بضاعت‌ها ازجمله سایر اقدامات فرهنگی برای تهران در آغاز سال تحصیلی است.

  • بازگشت سرویس مدارس استثنایی

2سال است طرح سرویس مدارس استثنایی تعطیل شده اما این سرویس‌ها از امسال دوباره به دانش‌آموزان مدارس استثنایی خدمات می‌دهند. امسال 90 اتوبوس که به بالابر مجهز هستند و روند دریافت مجوز سرویس مدارس را طی کرده‌اند، به 53 مدرسه دانش‌آموزان مدارس استثنایی خدمت‌رسانی خواهند کرد.

  • موتورها و دوچرخه‌های اشتراکی

طرح «بیدود» که مربوط به نخستین گروه از دوچرخه‌های اشتراکی تهران است، 6شهریور در نمایشگاه دوچرخه رونمایی شد. این طرح قرار است از مهرماه امسال به‌صورت جدی وارد فاز معابر شهری شود و دانش‌آموزان و دانشجویان مناطق مرکزی شهر، بی‌شک بهترین مشتری این دوچرخه‌ها خواهند شد. همچنین خبر رسیده که تعدادی موتورهای برقی در منطقه بازار تهران توسط بخش خصوصی به صف شده‌اند تا در ‌ماه مهر بخشی از ترددهای شهری را سامان دهند. به‌زودی در این‌باره بیشتر خواهید شنید.

کد خبر 417009

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha