جمعه ۳۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: تاکنون بیش از ۶۰ کشور نمایندگان خود را در بخش فیلم خارجی‌زبان نود و یکمین دوره جوایز اسکار انتخاب کرده‌اند.

به گزارش هنرآنلاين؛ در حالی که مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اول اکتبر (9 مهر) به پایان می‌رسد، در روزهای اخیر کشورهای دیگری نمایندگان خود را در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار 2019 انتخاب کرده‌اند.

دانمارک روز پنجشنبه "گناهکار" (The Guilty) اولین فیلم بلند داستانی گوستاو مولر را به نمایندگی از خود به آکادمی معرفی کرد. داستان این فیلم پلیسی در یک شب در یک مرکز تماس اضطراری روی می‌دهد، جایی که زنی ربود‌ه‌شده با اسگر هولم مأمور و پلیس سابق (یاکوب سیدرگرین) تماس می‌گیرد. وقتی تلفن ناگهان قطع می‌شود، هولم در حالی که تنها ابزارش یک تلفن است برای نجات زن وارد عمل می‌شود.

"گناهکار" اولین بار در دنیا سال گذشته در بخش مسابقه فیلم‌های داستانی سینمای جهان جشنواره فیلم ساندنس به نمایش درآمد و جایزه تماشاگران این بخش را برد. این فیلم در ماه ژوئن در دانمارک و فرانسه اکران شد و تاکنون حدود 400 هزار نفر آن را دیده‌اند. شرکت ماگنولیا پیکچرز "گناهکار" را از 19 اکتبر در آمریکا اکران می‌کند. این شرکت پیش از فیلم‌های دانمارکی نامزد اسکار "یک ماجرای شاهانه"، "شکار" و "یک جنگ" را نیز در آمریکا توزیع کرد.

دانمارک سابقه خیلی خوبی در اسکار دارد. این کشور از 1956 تاکنون سه بار برای فیلم‌های "ضیافت بابت" (1956)، "پله فاتح" (1988) و "یک دنیای بهتر" (2010) برنده جایزه اسکار فیلم خارجی‌زبان شده و 9 بار دیگر هم شانس دریافت این جایزه را داشته است. دانمارک آخرین بار در 2016 با "سرزمین مین" ساخته مارتین ساندپیت نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.

کانادا با "Watch Dog" اولین فیلم بلند داستانی سوفی دوپی شانس خود را در جوایز اسکار امتحان می‌کند. این درام جنایی با حضور بازیگران اهل کبک با بودجه‌ای حدود 1.5 میلیون دلار ساخته شده است. داستان درباره مردی جوان است که با برادر، مادر و دوست دخترش در یک آپارتمان کوچک در حومه مونترال زندگی می‌کند. او می‌کوشد بین خانواده بسیار نیازمندش که خود را مسئول آن‌ها می‌داند، شغلی که با برادرش دارد، و همکاری با کارتل مواد مخدر در مونترال به رهبری عمویش که به او به چشم یک پدر می‌نگرد، توازن برقرار کند.

کانادا در هشت سال اخیر برای فیلم‌های "آتش‌افروزان" دنی ویلنو، "آقای لازار" فیلیپ فالاردو و "جادوگر جنگ" کیم نگوین، سه بار در بخش فیلم خارجی‌زبان نامزد اسکار بوده و سه بار دیگر نیز بخت دریافت جایزه را داشته است. درام مستقل "تهاجم بربرها" (2003) به کارگردانی دنی ارکان تنها فیلم کانادایی است که برنده اسکار فیلم خارجی‌زبان شده است. دو سال پیش "فقط پایان دنیاست" به کارگردانی زاویه دولان از کانادا به فهرست کوتاه راه پیدا کرد، اما در نهایت نامزد نشد.

اسلوونی "ایوان" (Ivan) به کارگردانی یانز بورگر را به نمایندگی از خود به بخش فیلم خارجی‌زبان معرفی کرد. این فیلم درباره زنی جوان به نام مارا است که گرفتار یک ماجرا می‌شود و باید بین مردی که بسیار دوستش دارد و پسرش ایوان که تازه به دنیا آمده است، یک کدام را انتخاب کند. "ایوان" در 2017 در جشنواره فیلم اسلوونی برنده هشت جایزه از جمله بهترین فیلم شد و در چند جشنواره دیگر مانند جشنواره فیلم پولا و جشنواره شب‌های سیاه تالین نیز روی پرده رفت.

"ایوان" پنجمین فیلم بلند داستانی بورگر است که در سطح بین‌المللی با فیلم تحسین‌شده "Idle Running" تولید 1999 شهرت دارد. سال 2011 فیلم "سونات خاموش" به کارگردانی او نماینده اسلوونی در اسکار بود. این کشور تا سال گذشته 21 فیلم به آکادمی معرفی کرد که هیچ‌کدام نامزد اسکار نشدند.

اندونزی با وسترن فمینیستی "مارلینا قاتل در چهار پرده" (Marlina the Murderer in Four Acts) سومین فیلم بلند داستانی مولی سوریا در اسکار رقابت می‌کند. این فیلم اولین بار در دنیا امسال در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن به نمایش درآمد. داستان "مارلینا قاتل در چهار پرده" در جزیره سومبا در شرق اندونزی روی می‌دهد و درباره یک بیوه جوان است که وقتی مورد حمله سارقان قرار می‌گیرد برای رسیدن به عدالت راهی سفر می‌شود و در این راه چند نفر را به قتل می‌رساند.

اندونزی تا سال گذشته 19 بار در رقابت اسکار فیلم خارجی‌زبان شرکت کرد. این کشور هنوز نامزد نشده است.

"عنصر مخفی" (Secret Ingredient) به کارگردانی یورس استاورسکی به نمایندگی از مقدونیه در اسکار شرکت می‌کند. این فیلم تلفیقی از درام و کمدی و درباره یک تعمیرکار قطار با حقوق کم است که پدرش مبتلا به سرطان است. او برای این که درد پدر را کم کند یک کیک را که با ماری‌جوانا دزدی درست شده است به او می‌دهد، اما خیلی زود گرفتار خلاف‌کارهایِ در جستجوی مواد مخدر و همسایه‌های فضول می‌شود که می‌خواهند دستور پخت کیک "شفابخش" را بدانند!

"عنصر مخفی" پانزدهمین فیلمی است که مقدونیه به اسکار می‌فرستد. این کشور در 1994 با فیلم "پیش از باران" به کارگردانی میلچو مانچفسکی نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.

تایلند با رمانس " Malila: The Farewell Flower" به کارگردانی آنوچا بونیاواتانیا در اسکار حضور دارد. این فیلم درباره مردی همجنس‌گراست که از طریق آیین بودایی به دنبال رهایی است. این فیلم در جشنواره بین‌المللی فیلم سنگاپور جایزه بهترین کارگردان را برد و در جشنواره فیلم پوسان برنده جایزه کیم جی. سوک شد. تایلند از 1984 تا سال گذشته 24 فیلم به آکادمی معرفی کرد که هیچ‌کدام نامزد اسکار نشدند.

تریلر "مورایا" (Muralla) به کارگردانی رودریگو پاتینو نماینده بولیوی در بخش فیلم خارجی‌زبان خواهد بود. این فیلم درباره کوکو "مورایا" ریورا فوتبالیست سابق است که پسرش مریض و در بیمارستان در انتظار عمل پیوند است. مورایا تصمیم می‌گیرد به‌سرعت هزینه عمل جراحی پسرش را فراهم کند تا او از لیست انتظار خارج شود، اما گرفتار قاچاق انسان می‌شود و...

"مورایا" دهمین فیلمی است که بولیوی به اسکار می‌فرستد. هیچ‌یک از فیلم‌های قبلی نامزد نشدند.

"زیبایی و سگ‌ها" (Beauty and the Dogs) به کارگردانی کوثر بن هنیه نماینده تونس در اسکار است. داستان درباره دختری دانشجو به نام مریم است که آشنایی او با مردی مرموز به نام یوسف در یک مهمانی، ماجراهایی به همراه دارد. این فیلم سال گذشته در بخش نوعی نگاه جشنواره کن حضور داشت و در جوایز لومیر در فرانسه نامزد جایزه بهترین فیلم فرانسوی‌زبان بود.

تونس تا پیش از این چهار فیلم به آکادمی معرفی کرده است که هیچ‌کدام نامزد نشدند.

"فراگیر" (Omnipresent) به کارگردانی ایلیان دیولکوف نماینده بلغارستان در اسکار خواهد بود. این فیلم درباره امیل، نویسنده و صاحب یک شرکت تبلیغاتی است که درگیر جاسوسی خانواده، دوستان و کارکنانش از طریق دوربین‌های مخفی می‌شود، اما آنچه ابتدا یک سرگرمی ساده به نظر می‌رسد به یک فاجعه کامل ختم می‌شود و... "فراگیر" در جشنواره بین‌المللی فیلم صوفیه جایزه فیپرشی را گرفت و در جوایز رز طلایی برنده پنج جایزه شد.

"فراگیر" بیست و نهمین فیلمی است که بلغارستان تاکنون به اسکار فرستاده است. هیچ‌کدام از فیلم‌های قبلی نامزد نشدند.

الجزایر درام رمانتیک "تا آخر زمان" (Until the End of Time) به کارگردانی یاسمین شویخ را به نمایندگی از خود به آکادمی معرفی کرد. این فیلم درباره زنی به نام جوهر است که در غم از دست دادن همسرش است. آشنایی او با یک قبرکن به نام علی ماجراهای تازه‌ای برای او به همراه دارد.

برای دومین بار است که الجزایر فیلمی ساخته یک کارگردان زن را به اسکار می‌فرستد. اولین بار سال 2002 بود که "رشیده" به کارگردانی یمینه بشیر شویخ مادر یاسمین شویخ نماینده این کشور در بخش فیلم خارجی‌زبان بود.

"تا آخر زمان" اولین بار در دنیا در جشنواره دبی به نمایش درآمد و بعد از جشنواره‌های مختلف جوایزی دریافت کرد، از جمله جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم بلند داستانی در هفتمین جشنواره فیلم مغرب در مراکش.

الجزایر تا سال پیش 19 بار به آکادمی فیلم معرفی کرد و یک بار در 1969 با فیلم "زد" به کارگردانی کوستا گاوراس برنده اسکار فیلم خارجی‌زبان شد. این کشور چهار بار دیگر هم نامزد اسکار این بخش بوده است: "Le Bal" ساخته اتوره اسکولا در 1983 و سه فیلم "غبار زندگی"، "روزهای افتخار" و "خارج از قانون" به کارگردانی بوشارب.

پرو با "ابدیت" (Eternity) به کارگردانی اسکار کاتاکورا شانس خود را در جوایز اسکار امتحان می‌کند. این فیلم درباره یک زوج سالخورده بومی در کوه‌های آند است که در شرایط بد آب و هوایی منتظرند پسرشان به دیدن آن‌ها بیاید. "ابدیت" امسال در جشنواره بین‌المللی فیلم گوادالاخارا در مکزیک جایزه بهترین فیلمبرداری را دریافت کرد.

پرو تا سال پیش 24 فیلم به اسکار معرفی کرد و در 2009 با فیلم "شیر افسوس" به کارگردانی کلودیا یوزا نامزد شد.

مراکش با فیلم "رخوت" (Burnout) به کارگردانی نورالدین لخماری در اسکار رقابت می‌کند. داستان فیلم در شهر کازابلانکا اتفاق می‌افتد و زندگی چند آدم متفاوت را مورد توجه قرار می‌دهد، از جمله یک دانشجوی پزشکی، یک زن و شوهر، فردی شیفته ماشین و... فیلم نشان می‌دهد که شرایط اقتصادی چگونه روی زندگی شخصیت‌ها تأثیر می‌گذارد. "رخوت" سال گذشته در جشنواره بین‌المللی فیلم دبی روی پرده رفت.

مراکش تا سال گذشته 13 بار در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار شرکت کرد. هیچ‌کدام از فیلم‌های قبلی نامزد نشدند.

تایوان کمدی سیاه "بودای بزرگ +" (Great Buddha+) اولین فیلم بلند داستانی هوانگ سین-یائو را به نمایندگی از خود به آکادمی معرفی کرد. این فیلم درباره یک نگهبان شب در یک کارخانه تولید مجسمه بودا و دوست اوست که چیزهایی بازیافتی را جمع‌آوری می‌کند. آن‌ها از طریق یک دوربین مداربسته شاهد رازهای سیاه صاحب کارخانه می‌شوند و...

"بودای بزرگ +" در جشنواره فیلم تایپه برنده شش جایزه شد و سال گذشته در جشنواره تورنتو جایزه نتپک را دریافت کرد. فیلم در جوایز اسب طلایی نیز پنج جایزه گرفت. جوایز فیلم هنگ کنگ نیز "بودای بزرگ +" را به‌عنوان بهترین فیلم انتخاب کرد.

هوانگ سین-یائو بیشتر یک مستندساز است که به خاطر لحن طنزآمیز فیلم‌هایش شهرت دارد. "ابر" (2015) به کارگردانی او تنها 55 نما دارد و بدون دیالوگ، موسیقی و شخصیت اصلی است.

تایوان تا سال گذشته 43 فیلم به آکادمی معرفی کرد. این کشور در سال 2000 برای فیلم "ببر غران، اژدهای پنهان" به کارگردانی آنگ لی برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد و دو بار دیگر هم به فهرست پنج نامزد نهایی این بخش راه پیدا کرد: "جشن عروسی" در 1993 و "بخور بنوش مرد زن" در 1994، هر دو به کارگردانی آنگ لی. سال 2011 فیلم "جنگجویان رنگین‌کمان" از این کشور به فهرست کوتاه راه پیدا کرد، اما در نهایت نامزد اسکار نشد.

تاکنون بیش از 60 کشور تاکنون نمایندگان خود را در بخش فیلم خارجی‌زبان نود و یکمین دوره جوایز اسکار انتخاب کرده‌اند. رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم خارجی‌زبان در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا 9 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در نهایت پنج فیلم به‌عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 22 ژانویه 2018 (2 بهمن) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد. فیلم‌های ارائه‌شده باید در فاصله اول اکتبر 2017 تا 30 سپتامبر 2018 در کشور خود اکران عمومی شده باشند.

نود و یکمین دوره جوایز اسکار یکشنبه 24 فوریه 2019 (بامداد دوشنبه 6 اسفند به وقت ایران) برگزار می‌شود.

سال گذشته 92 کشور نمایندگان خود را برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان نودمین دوره جوایز اسکار معرفی کردند که یک رکورد جدید بود. "یک زن شگفت‌انگیز" به کارگردانی سباستین للیو از شیلی برنده اسکار بهترین جایزه این بخش شد.

کد خبر 416980

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha