همشهری آنلاین: دیزی جانسن بریتانیایی با ۲۷ سال جوان‌ترین نامزد تازیخ جایزه ادبی من بوکر به ارزش ۵۰ هزار پوند است.

نامزدهای نهایی جایزه من بوکر

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، ريچل كوشنر، اسي ادوگيان، رابين رابرتسن، ديزي جانسن، ريچارد پاورز و آنا برنز شش نامزد نهايي جايزه من بوكر هستند كه بايد براي به دست آوردن جايزه 50 هزار پوندي با هم رقابت كنند. مايكل اونداتيه كه چندي پيش جايزه بوكر طلايي يا بوكر بوكرها را با «بيمار انگليسي» برد، با وجود قرار داشتن نامش در فهرست ابتدايي راهي به فهرست نامزدهاي نهايي نيافت و حذف شد.

جانسن كه در 1990 به دنيا آمده، نخستين نويسنده 27 ساله نامزد من بوكر نيست، هر چند جوان‌ترين است. النور كاتن نيوزيلندي در 2013 در سن 27 سالگي نامزد من بوكر شد و يك سال بعد در 28 سالگي اين جايزه را با «پرفروغ‌ها» برد. بن اُكري در 1991 در 32 سالگي جايزه من بوكر را به دست آورد و آراويند آديگا هم ديگر نويسنده برنده بوكر است كه سال 2008 در 33 سالگي با «ببر سفيد» موفق به بردن آن شد.

هیات انتخاب من‌ بوکر از میان ۱۷۱ اثر، ۱۳ رمان را در فهرست نامزدهای اولیه قرار داد که «سابرینا» اثر نیک دراناسو يكي از آنها بود؛ نخستین رمان مصور نامزد كسب مهم‌ترين جايزه ادبي در تاریخ ۵۰ ساله آن. «قاپیدن» بلیندا بائر، «در شهر دیوانه و خشن ما» گای گونارانته، «آب‌درمانی» سوفی مکینتاش، «نورجنگ» مایکل اونداتیه، «مردم عادی» سالی رونی و «از یک دریای پست و آرام» دونال رایان شش نامزد ديگر بودند كه به فهرست نهايي راه نيافتند.

«مرد شیری» برنز از ايرلندشمالي، «واشنگتن بلك» ادوگیان از کانادا، «همه چیز آن زیر» جانسن از بریتانیا، «اتاق مارس» کوشنر از آمریکا، «فراداستان» پاورز از آمریکا و «برداشت طولانی» رابرتسن از بریتانیا شش نامزد جايزه من بوكر 2018 هستند كه برنده اين دوره روز 16 اكتبر معرفي مي‌شود. من بوکر نخستين بار در 1969 اهدا شد و امسال علاوه بر نويسندگان آمريكايي، ايرلندي‌ها هم مي‌توانستند در آن شركت كنند.

جایزه ادبي من بوكر بیش از چهار دهه ويژه نویسندگان کشورهای مشترک‌المنافع، انگلیسی‌ها و ایرلندی‌ها بود اما از سال ۲۰۱۴ تمام آثار انگلیسی‌زبان به آن راه يافتند و با باز شدن پاي نويسندگان آمريكايي به آن، اعتراض‌ها و جنجال‌ها به اوج رسيد. هر چند در دو سال اخير من بوكر به دو نويسنده آمريكايي به نام‌هاي پل بیتی و جورج ساندرز رسيد.

کد خبر 416941

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha