سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: ربات‌ها بر اساس آخرین پژوهش مجمع جهانی اقتصاد در سال‌های آینده میلیون‌ها فرصت شغلی انسان‌ها را نابود خواهند کرد ولی در عین حال شمار بیشتری فرصت‌های شغلی جدید ایجاد خواهند شد.

ربات

امروزه کامپیوترهای هوشمند و ربات‌ها نه تنها در کارخانه‌ها بلکه در زمینه‌های گوناگون، از حمل و نقل گرفته تا خدمات بانکی، کارهای خانگی، بسته‌بندی، ترجمه، پیش‌بینی وضعیت ترافیک و انجام کارهای دفتری با مهارتی چشمگیر، خدمات خارق‌العاده‌ای را عرضه می‌کنند. با وجود این، هنوز انسان‌ها هستند که اقتصاد را می‌چرخانند و بیشتر از ماشین‌ها کار می‌کنند.

اما در سال‌های اخیر بهینه‌سازی دستگا‌ه‌های هوشمند با حافظه‌های حجیم، پردازش داده‌ها را در کوتاه‌ترین مدت امکان‌پذیر ساخته و بر اساس آخرین پژوهش مجمع جهانی اقتصاد، ربات‌ها در آینده‌ای نه چندان دور بیش از انسان‌ها به کار گماشته خواهند شد.

اشپیگل آنلاین بخش‌هایی از نتایج تازه‌ترین تحقیق مجمع جهانی اقتصاد را انتشار داده است.

بر اساس گزارش اشپیگل آنلاین، در حال حاضر به طور متوسط ۷۱ درصد ساعات کاری در اختیار نیروی انسانی است اما قرار است که تا سال ۲۰۲۵ این میزان کاهش یافته و به ۴۸ درصد برسد. در آن سال ۵۲ درصد ساعات کاری به ربات‌ها واگذار خواهد شد.

بر اساس این پژوهش تا سال ۲۰۲۲ در سراسر جهان ۷۵ میلیون فرصت شغلی انسان‌ها از بین خواهد رفت و به دستگاه‌های هوشمند سپرده خواهد شد. این اتفاق برای بسیاری از شاغلانی که بیکار می‌شوند پیامدهای ناگواری خواهد داشت، اما به گفته مجمع جهانی اقتصاد، هم‌زمان برای حدود ۱۳۰ میلیون نفر فرصت‌های شغلی تازه‌ای فراهم می‌گردد.

  • چه شغل‌هایی ایجاد می‌شود؟

در گزارش اشپیگل آنلاین آمده است که در سال‌های آینده نیاز بیشتری به کارشناسان در زمینه‌های پردازش داده‌ها، تولید نرم‌افزار، شبکه‌های اجتماعی و معاملات دیجیتالی خواهد بود.

علاوه بر این شمار فرصت‌های شغلی برای نیروی انسانی در زمینه کارشناسی فروش، مشاوره کاربران اینترنت، تبلیغات و مارکتینگ (بازاریابی یا تبلیغات) ایجاد خواهد شد.

در مقابل مشاغل دفتری مانند سکرتر یا حسابداری شانس کمتری برای ادامه‌ی حیات دارند.

کارشناسان مجمع جهانی اقتصاد در تازه‌ترین پژوهش خود با مدیران ارشد و روسای بخش‌های گوناگون ۳۰۰ شرکت عظیم در ۲۰ کشور صنعتی و در حال رشد که در مجموع بیش از ۱۵ میلیون کارگر و کارمند دارند گفت‌وگو کرده‌اند.

مدیران ۵۰ درصد این شرکت‌ها احتمال می‌دهند که شمار کارکنان آنها تا سال ۲۰۲۲ کاهش خواهد یافت. حدود ۳۸ درصد اعلام کرده‌اند که مایلند شمار کارکنان خود را افزایش دهند و ۲۸ درصد از شرکت‌ها مصمم هستند که علاوه بر افزایش کارکنان خود، اتوماسیون (خودکارسازی) را نیز گسترش دهند.

اشپیگل آنلاین می‌نویسد، نزدیک به ۸۵ درصد از شرکت‌های آلمانی قصد دارند در پنج سال آینده سطح اتوماسیون خود را بالا ببرند و حدود ۸۳ درصد مایلند که علاوه بر بهینگی اتوماسیون، شمار کارکنان خود را نیز افزایش دهند.

۹۱ درصد شرکت‌های آلمانی در حال برنامه‌ریزی برای تقویت پردازش داده‌ها هستند. در این زمینه آلمان از آمریکا و چین و ژاپن پیشرفته‌تر است.

آلمانی‌ها در مقایسه با کشورهای دیگر به بیوتکنولوژی و ربا‌ت‌های انسا‌ن‌نما یا ربات‌های زیرآبی اهمیت کمتری می‌دهند. در این زمینه‌ها فیلیپین، روسیه و سنگاپور پیشگام هستند.

به هر حال آنان که در آینده جویای کار هستند، علاوه بر مهارت در رشته‌ی خود باید بتوانند با دستگاه‌های هوشمند نیز کار کنند و با ربات‌ها کنار بیایند.

کد خبر 416861

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha