یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۶
۰ نفر

گروه سیاسی: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از پایان سفر محمد البرادعی به ایران در بیانیه‌ای تأکید کرد:

در مذاکرات مدیرکل آژانس و هیأت همراه وی در تهران بر این موضوع توافق شد که طرح کاری برای پاسخگویی به بقیه سؤالات آژانس درباره ابعاد برنامه‌ هسته‌ای ایران تا 4 هفته آینده تکمیل شود و ایران به سؤالات این نهاد درباره دو موضوع باقیمانده نیز پاسخ دهد.

به نوشته پایگاه اینترنتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، البرادعی در سفر دو روزه خود به ایران درباره راهکارهای سرعت بخشیدن به اجرای پادمان‌های آژانس و در پیش‌گرفتن سازوکارهای اعتمادساز با مقامات بلندپایه ایران گفت‌وگو کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: در گفت‌وگوهای انجام‌شده در ایران همچنین بر ضرورت توجه به اجرایی‌شدن پروتکل الحاقی و همچنین لزوم خارج‌شدن پرونده ایران از شورای امنیت تأکید شد.

بیانیه مذکور می‌افزاید: مقامات ایرانی در دیدار هیأت اعزامی آژانس، اطلاعاتی را درمورد تحقیقات انجام‌شده روی نسل جدید دستگاه‌های سانتریفیوژ ارائه کرده‌اند.

تا اواسط بهمن

از سوی دیگر، رضا آقازاده، رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در گفت‌وگوهایش با البرادعی توافق شد تا به روند مذاکرات ایران و آژانس سرعت داده شود، گفت: در ادامه حل و فصل موضوعات باقیمانده در چارچوب مدالیته، سعی خواهیم کرد مجموعه‌ موضوعات را تا اوایل فوریه (اواسط بهمن‌) و قبل از ارائه گزارش البرادعی به اعضای شورای حکام، حل و فصل کنیم.

علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز گذشته در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه در این سفر بر سر جمع‌بندی طرح اقدام تا اسفندماه توافق شده است، خاطرنشان کرد: با حضور مدیرکل آژانس در ایران فصل جدیدی از تعامل بین تهران و آژانس با تعمیق همکاری‌ها آغاز شده است.

تغییر مواضع شورای امنیت

در همین حال، با توجه به تأکید ایران و آژانس بر لزوم خارج‌شدن پرونده ایران از شورای امنیت، خبرگزاری آسوشیتدپرس در واکنش به سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران تأکید کرد: سفر البرادعی به تهران و سخنان مقام‌های ایرانی نشان می‌دهد که آنها در پی تغییر مواضع شورای امنیت هستند.

کد خبر 41685

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز