همشهری آنلاین: مردم آرژانتین با شنیدن خبر انتقال دست‌کم ۸۷ مورد کیسه‌های پر از پول نقد به منزل مسکونی خانم کریستینا فرناندز به شدت شگفت‌زده و البته نگران هستند.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، خانم فرناندز كه پس از مرگ همسرش نستور كرشنر از 2007 تا همين سه سال پيش رئيس‌جمهوري آرژانتين بود، از سوي يك قاضي فدرال در يك پرونده بزرگ رشوه‌خواري جزو متهمان اصلي شناخته شده است. او متهم است در دو دوره حضور در كاخ رياست‌جمهوري با يك شبكه گسترده فساد همكاري كرده و حالا بايد در اين پرونده پاسخگوي عملكردش باشد.

بر اساس آنچه در پرونده آمده و به گفته قاضي كلوديو بوناديو، خانم فرناندز كه در دوران رياست‌جمهوري همسر فقيدش بانوي اول آرژانتين بود، پس از گرفتن جاي او به پيشنهاد رشوه شركت‌هاي ساختماني پاسخ مثبت داده و بارها در منزل مسكوني خود در تقاطع خيابان‌هاي جانكال و اوروگوئه از آنها در قبال جور كردن قراردادهاي پرسود گوني پول نقد گرفته است. بناي اين شبكه گسترده فساد مالي در دوران رياست‌جمهوري كرشنر گذاشته شده بود.

فساد سازمان‌يافته كرشنر و همسرش كريستينا ماه اوت گذشته با پيدا شدن دفترچه يادداشت‌هاي وزير برنامه‌ريزي دولت خانم فرناندز به رسانه‌ها درز كرد. اين دفترچه در اختيار راننده آقاي وزير بود و نشان مي‌داد چگونه كيسه‌هاي پرپول به دفتر خانم رئيس‌جمهوري و منزل اختصاصي او منتقل مي‌شد. آنها اين پول‌ها را در قبال هموار كردن غيرقانوني مسير حضور شركت‌هاي ساختماني در پروژه‌هاي ملي و دولتي دريافت مي‌كردند.

نكته جالب و البته عجيب اينكه رئيس‌جمهوري پيشين حالا عضو مجلس سناي آرژانتين است و برخوردار از مصونيت سياسي. به همين دليل فعلا در مقام يك سناتور كسي نمي‌تواند او را بازداشت كند. هر چند بازخواست كردن ممكن است. با وجود دستگير شدن بسياري از همكاران پيشين پفرناندز در پرونده‌هاي فساد، او همچنان چهره‌اي محبوب بين مردم آرژانتين است و به احتمال فراوان يكي از نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده خواهد بود.

کد خبر 416817

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha