جمعه ۲۴ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد دارویی که برای درمان بیماران دیابتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند از بروز آن هم پیشگیری کند.

به گزارش فرانس ‌پرس پژوهشگران کانادایی به بررسی این موضوع پرداختند که آیا داروی رزیگلیتازون که با نام تجارتی Avandia  به فروش می‌رسد و یک داروی "حساس‌کننده بافت‌ها به انسولین" است می‌تواند در دو عارضه پیش ساز دیابت هم  کمک کننده باشد یا نه.

  افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت هستند، تنظیم سوخت‌ و ساز قند خون دچار اختلال شده است گرچه ممکن است علائمی نداشته باشند.این افراد به دو گروه تقسیم  می‌شوند، یکی افرادی که "اختلال تحمل گلوگز" دارند و دیگری افرادی مبتلا به عارضه "اختلال قند خون ناشتا" هستند.

 تجویز 8 میلی‌گرم رزیگلیتازون به 5000 نفر که به این دو عارضه پیش‌ساز دیابت مبتلا بودند در طول سه سال باعث شد به طور قابل توجهی میزان ابتلا به دیابت در میان آنها  کاهش پیدا کند.

 البته د رگروه دریافت‌کننده روزی‌گلیتازون تعداد حملات قلبی نسبت گروه شاهد بیشتر بود، اما به گفته این محققان افزایش نسبی تعداد حملات قلبی در برابر منافع حاصل از پیشگیری دیابت که می‌تواند باعث کوری، آسیب شدید کلیوی، مشکلات گردش‌خون و د ر برخی موارد مرگ شود،تاوانی قابل قبول است.

 این پژوهشگران که نتایج کارشان در نسخه آنلاین نشریه Lancet به چاپ رسیده، استفاده از روزیگلیتازون را "یک رویکرد پیشگیرانه جدید" برای دیابت نامیده‌اند.

حدود پنج درصد بزرگسالان در سراسر دنیا به دیابت نوع 2 مبتلا هستند این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که بدن فرد نمی‌تواند به مقدار کافی انسولین تولید کند تا میزان قند خون را در حد طبیعی نگهدارد یا بافت‌های فرد به انسولینی که در بدن  تولید می‌شود مقاومت نشان می‌دهد.

کد خبر 4168

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز