همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: رییس جمهوری به سازمان ملل عزیمت خواهد کرد و این فرصت مغتنمی است که بتوانیم در سطح ریاست جمهوری و وزیر خارجه دیدارهای متعددی با سایر مقامات در حاشیه اجلاس داشته باشیم.

قاسمی سخنگوی وزارت خارجه

به گزارش ایرنا، بهرام قاسمی امروز (دوشنبه 26 شهريور) در نشست خبری با رسانه‌ها، در پاسخ به اینکه در برخی رسانه‌ها مطلبی منتشر شده مبنی بر اختلاف نظر میان رییس جمهوری و ظریف درباره حضور در مجمع عمومی سازمان ملل، افزود: این مطالب نادرست است.

وی ادامه داد: وزارت امور خارجه بر اساس مصالح و مقتضیات و پارامترهای موجود حول و حوش این اجلاس تصمیم گیری خواهد کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: حضور در مجمع عمومی سازمان ملل امر جدیدی نیست و مسبوق به سابقه است و فرصت مهمی برای استفاده از ابزار دیپلماسی است و برای بیان دیدگاه‌های ایران و دیدارهای جانبی برای شنیدن نظرات کشورها است.

قاسمی در پاسخ به این که در جلسه شورای امنیت سازمان ملل چه کسی از سوی ایران حضور خواهد یافت و اهمیت حضور در این جلسه چه میزان است، گفت: در خصوص جلسه شورای امنیت سازمان ملل نظرات مختلف مطرح می‌شود که صاحب نظران می‌توانند دیدگاه‌های خود را داشته باشند و پدیده مبارکی است که می‌تواند به مسئولان ذیربط در اتخاذ تصمیم کمک کند اما سیاست وزارت خارجه منافع کشور است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: درباره چگونگی حضور در این جلسه پس از اتمام بررسی‌های لازم اطلاع رسانی خواهد شد.

قاسمی در پاسخ به اینکه با توجه به توییت‌های چند روز گذشته وزیر امور خارجه کشورمان به نظر می‌رسد وقت کشی اروپا در اجرای تعهدات برجامی خود نسبت به ایران صبر ایران را لبریز کرده است، در این زمینه چه نظری دارید، گفت: موافق این نظر نیستم.
وی افزود: در حوزه دیپلماسی و روابط خارجی می‌توان بر اساس ضرورت و وضعیتی که یک کشور قرار دارد، مواضع مختلف اتخاذ شود و آنچه دکتر ظریف بیان کردند، گفته دقیقی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که ایران ملتی صبور است، گفت: باور من این است که با مدیریت درست این مقطع را طی خواهیم کرد و امیدوارم به نتیجه مطلوب دست یابیم.

  • حمایت آمریکا از منافقین و پاسخ ظریف

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این که اخیرا نیکی هیلی در حمایت از منافقین توییتی را بازنشر کرد که پیرو آن ظریف به مدیرعامل توییتر مطلبی را ارسال کرد، نظر وزارت امور خارجه در این زمینه چیست، گفت: گروه‌های تروریستی و معاند همواره در حد وسیعی از حمایت آمریکا برخوردار بوده و هستندو بدون حمایت آنها ادامه حیات نخواهند داشت.

قاسمی افزود: توییت دکتر ظریف حتما مانند دیگر توییت‌ها آثار خود را خواهد داشت و باید تلاش کنیم تا گردانندگان توییتر متوجه شوند در دام گروه‌های تروریستی اسیر شده اند و به طور آگاهانه یا نااگاهانه در خدمت تروریست‌ها قرار دارند. این افشاگری‌ها می‌تواند تاثیرات بسزایی داشته باشد.

وی ادامه داد: بی شک آمریکا سعی می‌کند از این نوع ابزار حمایت کند و در جهت منافع خود و ایجاد تشویش و تاثیر بر افکار عمومی مردم ایران بهره‌مند شود.

  • نگران تحرکات ضد انقلاب نیستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: با توجه به شعور و آگاهی مردم ایران، این گونه رفتارها و اقدامات اثر چندانی نخواهد داشت و امروز شاهد سرخوردگی تروریست‌ها با توجه به حمایت‌های مالی که از آنها می‌شود هستیم.

قاسمی در پاسخ به این که با توجه به ایام ماه محرم و برگزاری مراسم عزاداری در نمایندگی‌های ایران در دیگر کشور از نظر امنیتی تمهیدات لازم اندیشیده شده است یا خیر، گفت: همیشه در همه نمایندگی‌های ایران در دیگر کشور در ایام مشخص مراسم‌ها در سطح خوبی برگزار شده و خواهد شد و نگرانی در مورد تحرک عناصر ضد انقلاب نداریم.

وی یادآور شد: دولت باید مسئولیت حفاظت از اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌ها را داشته باشند و یک یا دو حادثه اخیر که تحت شرایط خاص صورت گرفت نمی‌تواند جمع بند خاصی را القا کند که نمایندگی‌های ایران از امنیت لازم برخوردار نیستند. ما نگران مسئله خاصی نیستیم.

  • مسلمانان چین و توییت پمپئو

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این که نشست سه جانبه ایران، هند و افغانستان چه میزان در کاهش تحریم‌ها اثر گذار است، گفت: هر کشوری سیاست خود را خودش تعیین می‌کند و ما به سیاست کشورها احترام می‌گذاریم و امیدواریم این نشست‌ها، رایزنی‌ها و تماس‌ها با توجه به مجموعه مسائل منطقه و وضعیت فعلی جهان بتواند تاثیرات مثبتی را در قبال جمهوری اسلامی ایران و در قبال سیاست‌های قلدرمابانه آمریکا داشته باشد.

قاسمی در پاسخ به این که پمپئو مدعی شد چین صدها هزار مسلمان را در آن کشور آزار داده است و ایران در مقابل این عمل سکوت کرده، واکنش وزارت امور خارجه در این زمینه چیست؟ اظهار داشت: حرف‌های وی را نباید جدی گرفت و سخنی از زبان حاکمان ناآگاه آمریکا خارج نمی‌شود که از سر صداقت باشد و هدف خاصی را در جهت مخدوش کردن چهره ایران دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: در خصوص مسلمانان چین سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره حمایت از همه مسلمانان جهان است و در تماس‌هایی که با چین داریم، در این خصوص صحبت می‌کنیم و تلاش می‌کنیم اگر مشکلاتی وجود دارد، نقش مثبتی داشته باشیم و به آرامش و فضای مناسب‌تر خارج از هر گونه فضا سازی کمک کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه در ارتباط با بازداشت رضا دهباشی در استرالیا چه اقداماتی انجام شده است؟ گفت: این موضوع در دست بررسی توسط سفارت ایران در استرالیا و سفارت استرالیا در ایران است و منتظر اخبار جدید هستیم.

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره برنامه دستگاه دیپلماسی برای خنثی سازی ادعاهای دروغین رژیم صهیونیستی، افزود: انتشار اخبار دروغین کار امروز و دیروز رژیم صهیونیستی نیست و همواره در جهت تخریب چهره جمهوری اسلامی ایران و اثرگذاری در سیاست خارجی ما در منطقه و جهان تلاش کرده است.

وی ادامه داد: هزیان گویی مقامات رژیم صهیونیستی جدی نیست و سخنان مقامات این رژیم که ماهیت آن روشن است را نباید جدی گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه یک رسانه خارجی مدعی دیدار سردار قاسم سلیمانی و نماینده امریکا در عراق در جهت کاهش تنش‌ها در این کشور شده است، گفت: این خبر دروغ است و روزنامه‌هایی هستند که حتی نباید اسم آنها را به زبان آورد.

قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند تن از سفرا مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان می‌شوند، گفت: سه سفیر مشمول این قانون هستند که به زودی بازنشسته خواهند شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا جایگزین این سفرا تعیین شده‌اند، افزود: با توجه به اینکه از قبل معلوم بود که این قانون تصویب خواهد شد و برخی همکاران در پایان ماموریت خود بودند، جایگزین‌های لازم برای آنها تعیین شده که پروسه متعارف آن طی خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اخذ غرامت مربوط به تعرض به کنسولگری ایران در بصره و پاریس نیز گفت: در قبال هر گونه تعرض به نمایندگی‌های کشور هم اعتراض می‌کنیم و هم اگر خسارتی وراد شود، پیگیری خواهیم کرد.

قاسمی افزود: دولت‌های این کشورها قطعا موظف هستند امنیت دیپلمات‌ها واماکن دیپلماتیک را تامین کنند و هرگونه کاهلی از سوی آنها غیر قابل گذشت است و با جدیت برخورد می‌کنیم و در مورد دو حادثه اخیر نیز در حال پیگیری موضوع در اشکال مختلف هستیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص دلیل لغو سفر رییس جمهوری به ازبکستان که قرار بود مرداد ماه صورت گیرد و رفتار دستگاه دیپلماسی در این خصوص، گفت: فکر نمی‌کنم دستگاه دیپلماسی در قبال آسیای میانه و قفقاز منفعل عمل کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: ایران روابط گسترده با اکثر کشورهای منطقه دارد و آنچه در مورد ازبکستان سوال کردید ترجیح می‌دهم سخنگویان ریاست جمهوری درباره آن پاسخ دهند.

قاسمی افزود: روابط ما با آسیای میانه و قفقاز خوب است و امیدوارم باز هم گام‌های جدی‌تری را با این کشورها برداریم.

وی در پاسخ به اینکه در صورت بازگشت امریکا به میز مذاکره آیا ایران شروطی دارد و آیا توان دفاعی و موشکی ایران قابل مذاکره است، گفت: با وضعیتی که ترامپ ایجاد کرده و ناشیانه و غیرمتعهدانه رفتار کرده است، به مذاکره فکر نمی‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی ایران آنچه به توان دفاعی باز می‌گردد و منطق بر آن استوار است، سیاست‌های خود را دقیق و به نفع همه کشورهای منطقه و مصالح و منافع ایران می داند، در مورد هر آنچه به توان دفاعی ما باز می‌گردد با دیگران مذاکره نمی‌کنیم.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به تلاش آلمان در جهت ایجاد مراودات مالی با ایران، آیا برنامه‌ای برای دیدار سران دو کشور وجود دارد، گفت: تماس با کشورهای اروپایی استمرار دارد به خصوص در حوزه کارشناسی که مکانیزم‌های مختلف در حال بررسی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل نشست وزرای ایران و 4+1 را خواهیم داشت، ولی در مورد سفر در سطح بالا که تاریخ آن مشخص شده باشد، چنین دستور کاری وجود ندارد.

قاسمی در پاسخ به اینکه با توجه به دستگیری نیروهای اغتشاشگر و مهاجم به کنسولگری ایران در بصره، آیا اطلاعاتی از سوی مقامات عراقی به ایران منتقل شده است، گفت: جزئیات و منابع قابل گفتن نیست، ولی مقامات، دولت ومردم عراق از این اتفاق متاسف هستند و در حد توان تلاش‌های لازم را انجام دادند.

وی ادامه داد: تعدادی از مهاجمین دستگیر شده‌اند و سرنخ هایی به دست آمده است و آنگونه که براساس برخی اطلاعات تصور بر این بود که جریان هدایت شده و معناداری در بصره وجود دارد که امیدواریم بخش‌هایی از گزارش نهایی را که قرار است از دولت عراق دریافت شود در صورت قابل انتشار بودن، اطلاع رسانی کنیم.

قاسمی در پاسخ به این سوال که روزانه بیش از صد مهاجر افغان بطور غیر قانونی از مرزهای ایران برای عزیمت به سمت ترکیه وارد کشور می‌شوند، چه برخوردی صورت می‌گیرد، گفت: با توجه به مرزهای طولانی که ایران با کشورهای همسایه دارد این مسایل جدید نیست، اما اینکه چه تعداد و چگونه وارد ایران می‌شوند و به کشورهای دیگر سفر می‌کنند، نیازمند اطلاعات ریز و فنی است که می‌توانید از مسئولان وزارت کشور و نیروهای امنتی و انتظامی جویا شوید.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه با توجه به انتشار اخباری مبنی بر دیدارهای دکتر ظریف با جان کری، این دیدارها در چه زمینه‌ای بوده است؟ اظهارداشت: فکر می‌کنم جدلی در امریکا وجود دارد که خیلی هم به مصلحت نیست که در این بحث ورود پیدا کنیم و این موضوع یک مسئله داخلی میان مقامات امریکا است.

قاسمی افزود: برداشتی که دارم این است که این دیدارها در ادوار نزدیک نبوده است و دیدارهایی است که در گذشته بوده و در حین مذاکرات برجام انجام شده است و امکانی را فراهم می‌کرده تا وزرای کشورها درحاشیه اجلاس گفت و گوهایی را داشته باشند.
وی ادامه داد: بعد از پایان دوران مسئولیت وزارت خارجه آقای کری، در برخی اجلاس‌های بین المللی مثل اجلاس امنیتی مونیخ یا دیگر اجلاس‌ها، دیدارهایی میان ظریف و کری صورت پذیرفته که دیدارهای رسمی تلقی نمی‌شود و کری هم پست و منصبی نداشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این موضوعات مربوط به رقابت و جنگ داخلی میان احزاب در امریکا و سوژه برای این جدل است و فکر می‌کنم در آن زمان‌ها در این خصوص صحبت شد و چارچوب مسایلی که می توانستیم با طرف امریکایی مطرح کنیم مشخص بود وعمدتا مسایل ما مسایل برجام بوده است و اگر در راهرو اجلاس سخنی گفته شده مذاکره تلقی نمی‌شود.

قاسمی افزود: نباید در دامی که آنها برای ایران و مقامات ایرانی پهن می‌کنند بیفتیم و دچار برخی مباحثی که مورد نیاز ما نیست و واقعیت هم ندارد، بشویم.

کد خبر 416735

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha