یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴
۰ نفر

محمد توفیق مشیرپناهی-سنندج- خبرنگار: در کنار گرانی روغن، برنج، گوشت و مرغ مردم مشکلات دیگری هم دارند که ساده‌ترین آنها گرانی مایحتاج عادی و اصلی زندگی مثل میوه است.

میوه

این روز‌ها و در حالی که به پایان فصل تابستان نزدیک می‎شویم، تورم و افزایش قیمت‌ها گلایه شهروندان کردستانی و فروشندگان را با هم به دنبال داشته است. در پی افزایش بی‌رویه قیمت میوه و محصولات کشاورزی در هفته‌های اخیر، مسائل مختلفی مانند دلالی، سودجویی، افزایش هزینه‌های تولید،

تاثیر سرمازدگی و تگرگ بهاری در استان بر محصولات کشاورزی و کاهش تولید مطرح می‌شود، اما تعزیرات و اتاق اصناف با سازمان صنعت، معدن و تجارت طی جلسه‎ای اعلام کردند که این مشکل در بازار میوه استان ناشی از سرمازدگی و کاهش حجم تولید بوده است و با متخلفان و سودجویان برخورد قاطع خواهد کرد.

  • وضع قیمت ها در بازار میوه

یک فروشنده میوه در راسته میوه‎فروشان میدان انقلاب سنندج می‎گوید: میوه‎های وارداتی مثل موز، آناناس، انبه و نارگیل تکلیفشان روشن است و با گران شدن دلار هر روز افزایش قیمت می‌یابند. موز از کیلویی 6 هزار تومان به 13 هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده است، سایر میوه‎های وارداتی هم در بازار گران شده‌اند و مردم به گران شدن این دسته از میوه‎ها اعتراض ندارند، چون مشتریان خاص خودش را دارد.

«قادر الیاسی» می‎افزاید: میوه‎های نوبرانه هم به دلیل شرایط آب و هوایی استان از جنوب وارد می‎شود و طبیعتا گران است، در حالی ‎که وقتی میوه‌های محلی باغ‌های استان می‎رسد، باید قیمت‎ میوه در بازار کاهش پیدا ‎کند اما امسال وضعیت به این صورت نبود. به عنوان نمونه یک کیلوگرم انگور از 8 تا 10 هزار تومان و یک کیلوگرم هلوی انجیری از 6 تا 9 هزار تومان در بازار به فروش می‏رسد. وی می‌گوید: گرانی میوه از جانب ما نیست و 15 درصد سود برای ما تعیین شده است.

عامل گرانی میوه دلالان هستند و باید دستشان کوتاه شود. سرمای امسال کردستان دلیل دیگر کمبود میوه‌هایی مانند انگور و زردآلو و گران شدن آنها در بازار بوده است. همچنین نظارت خاصی بر کار عمده‎فروشان میدان میوه و تره‌بار نمی‎شود و میوه را با جعبه فاکتور می‎زنند، در حالی‎که این رویه روی قیمت کیلویی میوه‌ها تاثیر می‎گذارد.

  • نظارت بر میدان میوه و تره‌بار

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار سنندج بیان می‌کند: در صورتی که بر روند خالص‎فروشی میوه در میدان میوه و تره‌بار نظارت شود، قیمت میوه‌های سردرختی حدود ۱۵ درصد کاهش می‌یابد.
«ناصر فرهادی» می‌افزاید: قیمت میوه در هفته‌های اخیر با نابسامانی‌های زیادی روبه‌رو شده است و این شرایط باعث شده فروش میوه در میوه‌فروشی‌ها به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد.

  • شرایط اقلیمی

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار سنندج می‎افزاید: امسال با توجه به بروز شرایط اقلیمی چون سرمای بهاری و تگرگ، با کمبود و افزایش قیمت میوه‌های سردرختی مواجهیم، طوری که متوسط قیمت هر کیلوگرم این میوه‌ها به 8 تا 10 هزار تومان رسیده است.

در یک مورد سرما و تگرگ باعث آسیب رساندن به محصول گردو شد که همین موضوع قیمت هر کیلوگرم گردوی خشکباری را تا 200 برابر نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‎بار سنندج ادامه می‎دهد: این امر علاوه بر کاهش فروش میوه در واحدهای میدان بار و بازار سنندج - و شهرهای دیگر استان - باعث نارضایتی فروشندگان شده است و گلایه مردم را به همراه دارد، این در حالی است که میوه‎فروشان تاثیر زیادی در افزایش قیمت میوه ندارند.

وی با بیان این‌که مردم حق طبیعی اظهار گلایه از افزایش قیمت میوه را دارند، می‎گوید: مصرف‎کنندگان تصور می‌کنند که دلیل افزایش قیمت میوه‌ها فروشندگان هستند. این در حالی است که قیمت اولیه این محصول و هزینه‌های جانبی مانند حمل بار از استان‎های جنوب بر افزایش قیمت فروش میوه تاثیرگذار است.

  • خسارت‌ها

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‎بار سنندج می‎افزاید: میوه‌های سردرختی در سال جاری 100 میلیارد ریال خسارت دیده‌اند. این خسارت سبب کاهش عرضه و افزایش قیمت برخی میوه‌‌ها شد؛ مثل گیلاس، هلو، گردو و میوه‌هایی که گل‌های بهاری داشتند. فرهادی ادامه می‌دهد: افزایش قیمت میوه‌های سردرختی دست اتحادیه نیست و اتحادیه هیچ‌وقت این قیمت‌ها را کنترل و مدیریت نکرده است.

  • کاهش صادرات میوه

وی بیان می‎کند: با توجه به میزان صادرات میوه در سال گذشته، امسال در فصل صادرات میوه با بسته بودن مرزهای سیرانبند و باشماق روبه‌رو شدیم که بر کاهش صادرات تاثیر زیادی گذاشت و از طرف اقلیم هم درخواستی نداشتیم. بنابراین در این فرصت به‎ دست آمده، میوه‌های ترکیه و بخش عرب‎نشین عراق جای میوه‌های استان ما را در بازار گرفت.

فرهادی با بیان این‌که هزینه‌های جانبی فروش میوه در حدود 15 درصد بر قیمت تمام شده فروش محصولات تاثیر می‌گذارد، می‎افزاید: یکی از معضلات اصلی خرید و فروش میوه توسط اعضای اتحادیه و میدان بار، عدم خالص‎فروشی آن توسط بارفروشان میدان میوه و تره‌بار سنندج است، در کنار آن برخی از بارفروشان فاکتور صادر نمی‌کنند که این امر غیرقانونی است.

  • دردل یک بازنشسته

یک مرد بازنشسته در حالی ‎که ردیف میوه‎فروشان را یکی‌یکی سرک می‎کشد، می‎گوید: گرانی میوه به این دلیل که مصرف و مایحتاج روزانه است، هر روز کاملا احساس می‎شود. من در هفته دو بار برای خرید میوه به بازار میوه‎فروشان پشت پاساژ آشنا مراجعه می‎کنم و چون بازنشسته هستم و وقتش را دارم می‎توانم صبح اول وقت به میوه‎های تازه و محلی برسم.

«کمال صفی‎خانی» می‎افزاید: سال قبل با همین پول چند کیلوگرم میوه می‎خریدم، ولی الان مجبورم کمتر بخرم و یکی، دو نوع میوه را انتخاب می‎کنم. امسال بیشتر مردم و قشر ضعیف دیگر نمی‎توانند یک کیلوگرم میوه بخرند. من هم با حقوق بازنشستگی در برابر این گرانی میوه و سایر مایحتاج خیلی تحت فشار قرار گرفته‌ام و مجبور به نخریدن هستم.

  • راهی برای کاهش قیمت میوه

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‎بار سنندج می‌گوید: حدود 800 گرم وزن جعبه هر کارتن 4 کیلوگرمی میوه است که با در نظر گرفتن متوسط قیمت میوه حدود 6 هزار تومان بابت جعبه یا کارتن دریافت می‌شود. «ناصر فرهادی» می‎افزاید: در صورتی که اگر تیمی متشکل از اعضای اتحادیه حق‎العمل‎کاران میوه و تره‎بار، تعزیرات، نیروی انتظامی، اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تشکیل شود تا بر این موضوع نظارت کنند، قیمت تمام شده عرضه میوه حدود 15 درصد کاهش می‌یابد.

کد خبر 416668

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha