همشهری آنلاین: شماری از مطالعات اثبات کرده‌اند که بین مصرف گوشت فرآوری شده با برخی بیماری‌ها نظیر سرطان، بیماری دوقطبی و فشارخون بالا ارتباط نزدیکی وجود دارد.

بیماری‌های ناشی از مصرف گوشت‌های فرآوری شده را بشناسید

به گزارش خبرنگار مهر، محققان هشدار می‌دهند اگر می‌خواهید از این بیماری‌ها دور بمانید مصرف غذاهای فرآوری شده را متوقف نمایید.

گوشت‌های فرآوری شده شامل هات داگ، همبرگر، سوسیس و کالباس هستند. این گوشت ها به طریقی آماده می‌شوند که طعم و مزه‌شان با استفاده از نمک، خشک کردن و دودی کردن حفظ می‌شود. مصرف این نوع مواد خوراکی موجب افزایش ریسک ابتلا به برخی بیماری‌ها و مشکلات سلامت می‌شود که در ادامه به آنها اشاره می‌شود:

  • سرطان کلورکتال (انتهای روده بزرگ)

موسسه سرطان سازمان بهداشت جهانی، گوشت‌های فرآوری شده را در رده مواد سرطان‌زا طبقه بندی کرده است. طبق اعلام این سازمان، مصرف روزانه ۵۰ گرم گوشت فرآوری شده (کمتر از دو برش کالباس) ریسک ابتلا به سرطان کلورکتال را تا ۱۸ درصد افزایش می‌دهد. محققان عنوان می‌کنند نیتریت و نیترات افزوده شده در طول فرآوری گوشت به عنوان نگهدارنده عامل بروز این سرطان است چراکه این ترکیبات می‌توانند به مواد شیمیایی سرطان‌زا در بدن تبدیل شوند.

  • بیماری قلبی

تحقیقات علمی نشان می‌دهد بین آلرژن موجود در گوشت قرمز نظیر کالباس و همبرگر و تشکیل چربی‌های مسدودکننده عروق قلبی رابطه وجود دارد که موجب افزایش ریسک حملات قلبی و سکته می‌شود. چربی‌های اشباع شده در این گوشت‌ها هم عامل اصلی بیماری قلبی هستند.

  • کاهش تعداد اسپرم

گوشت‌های فرآوری شده موجب تحریک سلول‌های چربی در بدن در تبدیل تستوسترون به استرادیول (که شبیه استروژن است) شده و در نتیجه به تولید اسپرم آسیب می‌رسانند. به همین دلیل مردانی که به طور مرتب گوشت فرآوری شده مصرف می‌کنند در مقایسه با مردانی که به ندرت از این نوع گوشت‌ها استفاده می‌کنند، تعداد اسپرم کمتری دارند.

  • بیماری کبدی

گوشت‌های فرآوری شده حاوی میزان بالا نمک است که منجر به احتباس مایعات در بدن می‌شود. در نتیجه بدن دچار تورم شده و بیماری کبدی ایجاد می‌شود.

  • بلوغ دیرهنگام

محققان ایرلندی دریافتند مصرف بیش از اندازه نمک که معمولا در گوشت فرآوری شده یافت می‌شود، ممکن است منجر به بلوغ دیرهنگام شود که می‌تواند باعث بروز مشکلات رفتاری، استرس و کاهش قدرت باروری شود.

  • فشارخون بالا و دیابت

فسفات موجود در گوشت‌های فرآوری شده می‌توانند عامل فشارخون بالا و بیماری قلبی باشند. میزان بیش از حد زیاد فسفات موجب تولید هورمونی موسوم به FGF۲۳ در استخوان ها می‌شود که به قلب فشار آورده و می‌تواند منجر به فشارخون بالا شود. سدیم اضافی در گوشت‌های فرآوری شده تاثیر منفی بر میزان قندخون هم دارند که می‌تواند منجر به دیابت شود.

کد خبر 416565

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha