دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۸
۰ نفر

هوا که سرد می‌شود، مصرف ماهی نیز افزایش می‌یابد. ماهی در هر خانواده‌ای به روش خاصی طبخ می‌شود؛ در نتیجه طعم و مزه آن نیز متفاوت خواهد بود.

علاوه بر این، کشورهای دیگر هم روش‌های متعددی برای پخت ماهی دارند. به‌عنوان مثال یکی از روش‌های پخت ماهی در کشورهای شبه‌جزیره بالکان به شرح زیر است که البته در آنجا ماهی کپور و کولی را با این روش درست می‌کنند ولی شما می‌توانید هر ماهی دیگری را نیز جایگزین آن کنید.

مواد لازم برای 4 نفر:

- 4 عدد یا 200 گرم فیله ماهی (هر نوع ماهی دلخواه)

- یک قاشق سوپ‌خوری زیره سیاه

- 40 گرم یا 3 قاشق سوپ‌خوری کره

- 2 قاشق سوپ‌خوری پیازچه تازه (خردشده)

- یک عدد پیاز (خرد شده)

- آب یک عدد لیموترش

- سه‌چهارم پیمانه سرکه سفید

- نمک و فلفل به مقدار لازم

- نعنا و شوید برای تزئین

طرز تهیه:

1 – پوست تکه ماهی‌ها را کنده و تیغ آن را جدا کنید. سپس آنها را شسته و با دستمال حوله‌ای آشپزخانه خوب خشک کنید. پس از آن، تکه ماهی‌ها را با نمک و فلفل سیاه مزه‌دار کرده و زیره سیاه را روی دو طرف گوشت ماهی‌ها بپاشید.

2 – تابه‌ای آماده کرده و نیمی از کره را در آن بریزید و روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید تا آب شود؛ سپس نیمی از پیازچه خردشده را به همراه پیاز، آب لیموترش و سرکه به آن اضافه کنید. حالا شعله را زیادتر کرده تا به جوش آید و بعد مجددا آن را کم کنید و به مدت 10 الی 12دقیقه حرارت دهید.

3 – تکه ماهی‌های مزه‌دار‌شده را آرام روی مخلوط پیاز، پیازچه، آبلیمو و سرکه قرار داده و به مدت 20 دقیقه حرارت دهید. سپس ماهی‌های پخته‌شده را از داخل مواد بیرون آورده و برای سرو در ظرف موردنظر بچینید.

4 – حرارت‌دادن مواد را تا زمانی ادامه دهید که آب اضافی آن به حداقل برسد، سپس باقیمانده کره را آب‌کرده و به مواد اضافه کنید. این مخلوط را به صورت سس به همراه پیازچه خردشده و برگ نعنا و شوید روی فیله ماهی‌ها بریزید. [آشنایی با خواص نعنا]

نکته: در بالکان، این ماهی را به همراه پوره ذرت مصرف می‌کنند؛ برای این منظور شما هم می‌توانید 3قاشق آرد ذرت را با مقداری آب جوش مخلوط کرده و پس از مزه‌دار کردن با نمک و فلفل، آن را در کنار ماهی‌ها ریخته و سرو کنید.

کد خبر 41654

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز