همشهری آنلاین: گزارش نهادهای جهانی حاکی است؛ هشت کشور عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا ' آسه آن' در زمره ۱۸ کشور با اقتصادهای پویا و بهترین عملکرد در عرصه اقتصادهای نوظهور قرار گرفتند.

 ۸ کشور آسه آن در زمره اقتصادهای پویای نوظهور قرار گرفتند

به گزارش روز جمعه ایرنا، مرکز تحقیقات جهانی 'مک کنزی' با انتشار گزارشی اعلام کرد: اندونزی، مالزی، سنگاپور، تایلند، کامبوج، لائوس، میانمار و ویتنام از منطقه جنوب شرق آسیا در فهرست کشورهای با اقتصاد برتر و نوظهور قرار دارند.

طبق این گزارش با این وجود، این منطقه همچنان دارای مشکلات اقتصادی مانند نابرابری درآمدها و حفظ رشد اقتصادی سریع است که باید آنها را حل و فصل کند.

گزارش این مرکز که روز گذشته منتشر شد 71 کشور با اقتصاد نوظهور در سراسر جهان را از نظر اقتصادی و رونق کسب و کار مورد تجزیه و تحلیل قرار داد که نتایج آن نشان می دهد 18 کشور در میان آنها دارای رشدی قوی تر و سازگار تر از همتایان خود هستند.

برابر این گزارش، اندونزی، مالزی، سنگاپور و تایلند در طول 50 سال گذشته به طور متوسط حداقل 3.5 درصد سرانه رشد سالانه تولید ناخالص داخلی (GDP) را در اقتصاد خود به ثبت رسانده اند.

اما کشورهای کامبوج، لائوس و میانمار و ویتنام در جنوب شرق آسیا در دو دهه اخیر 'پیشرفت های چشمگیر اقتصادی' را تجربه کردند.

طبق این گزارش، آذربایجان، ترکمنستان، بلاروس، هنگ کنگ، هند، قزاقستان و ازبکستان در زمره فهرست این 18 کشور قرار دارند.

گزارش مک کنزی حاکی است؛ اگرچه فیلیپین در زمره هشت کشور یاد شده قرار ندارد اما رشد اقتصادی سال های اخیر این کشور، چشم انداز قرار گرفتن در این فهرست را برای مانیل فراهم ساخته است.

طبق گزارش این موسسه جهانی، تأکید بر دو عامل مهم و برنامه ها و سیاست های اقتصادی مستمر حمایت از رشد و تقویت شرکت های پویای اقتصادی و تجاری عامل رشد مستمر اقتصادی این کشور بوده است.

علاوه بر این، این کشورها چرخه افزایش بهره وری و تناسب درآمد و تقاضا را حفظ کرده اند.

حضور شرکت های بزرگ اقتصادی نیز در این کشورها به افزایش تولید ناخالص داخلی کمک کرده و باعث بهبود بهره وری و افزایش رقابت ها در میان شرکت های کوچکتر و داخلی نیز شده است.

طبق این گزارش، درآمد حاصل از این شرکت های بزرگ 37 درصد از تولید ناخالص داخلی کشورهای آسه آن برآورد شده که این رقم در مقایسه با سایر کشورهای با اقتصادهای در حال رشد 27 درصد بوده است.

تحول دیجیتالی در اقتصاد، کاهش نابرابری های درآمد، گسترش روابط اقتصادی و تجاری در میان اعضای بلوک آسه آن و هماهنگ نگه داشتن اقتصادهای منطقه از دیگر عوامل رشد سریع این کشورها بوده است.

گزارش مرکز جهانی مک کنزی در جریان بیست و هفتمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد با موضوع اتحادیه جنوب شرق آسیا 'آسه آن'، کارآفرینی و انقلاب چهارم صنعتی در هانوی ویتنام منتشر شد.
این مجمع از روز سه شنبه گذشته به مدت سه روز در هانوی پایتخت ویتنام گشایش یافت.

در این اجلاس حدود یکهزار نفر از مسؤولان، متخصصان ارشد اقتصادی، صاحبان صنایع و تولید کنندگان کشورهای عضو اتحادیه آسه آن و کشورهای دیگر جهان حضور داشتند. شرکت کنندگان در خصوص موضوع آسه آن و فعالیت های آن در بخش کارآفرینی و توسعه صنعتی بحث و بررسی داشتند.

ویتنام میزبان این اجلاس بین المللی اقتصادی به همراه اندونزی، مالزی، تایلند،برونئی، فیلیپین، کامبوج، لائوس، میانمار و سنگاپور از اعضای 'آسه آن' با جمعیتی افزون بر 650 میلیون نفر هستند.

کد خبر 416358

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha