همشهری آنلاین: وزارت امور اقتصاد و دارایی با انتشار گزارشی اعلام کرد: بر اساس طرح همکاری مشترک وزارت خارجه، خزانه‌داری و دستگاه اطلاعاتی آمریکا، برنامه عملیاتی اغتشاش در بازار ارزی ایران در جریان است.

آمریکا ارز

به گزارش ایرنا، وزارت اقتصاد روز پنجشنبه گزارش داد: این طرح قرار است از طریق القای شوک‌های زمان بندی شده در راستای افزایش نا اطمینانی به پایداری ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی، با بهره‌گیری از پایگاه‌های آمریکا در برخی کشورهای همجوار انجام شود.

این گزارش با تاکید بر اینکه پژوهشگران وزارت امور اقتصادی و دارایی این فرآیندهای عملیاتی را شناسایی و رصد می‌کنند، می‌افزاید: عوامل میدانی این پروژه که در ایران عمل می‌کنند اکثرا از هدایت چنین ساز و کار اطلاعاتی آمریکا اطلاع نداشته و تصور می‌کنند در فرآیند عملیات سوداگران بازار، مشارکت و کسب سود می‌کنند.

«بخشی از فرآیند این عملیات، شامل شناسایی مبادی ریال دریافتی توسط این پایگاه‌ها مبتنی بر شناسایی، جذب و هدایت سرمایه‌های ایرانیان برای ایجاد اخلال در نظام اقتصادی و فراخوان ریال و چک‌های مسافرتی از مناطق مرزی اعلام شده است».

ساماندهی شبکه‌ای از عوامل کارگزار اسعاری منطقه‌ای دارای مراودات گستره با بازار پولی ایران و اعزام گروه‌های دارنده ریال ایرانی به شهرهای مرزی و حتی در عمق ایران به منظور آغاز عملیات جمع آوری دلار از یک سو و فراخوان مراجعه سوداگران عمده بازار ارز به عوامل ساماندهی شده در پایگاه‌های موصوف، از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان بخشی دیگر از این اقدامات ذکر شده است.

بنابراین گزارش ایجاد همگرایی بازاری عوامل به منظور ساماندهی تمرکز شوک بر بازار و تلاش برای حفظ عملیات شوک تا پنج روز کاری و هدایت ارزهای جمع آوری شده در مسیر اخلال در نظام اقتصادی ایران، از جمله دیگر اقدامات مشترک وزارت خارجه، خزانه‌داری و دستگاه اطلاعاتی امریکا در راستای اجرای برنامه عملیاتی اغتشاش در بازار ارزی ایران محسوب می‌شود.

کد خبر 416342

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha