چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰
۰ نفر

​محمد رفیعی، ‌​مدرس دانشگاه: درحالی‌که چند هفته از تظاهرات و اغتشاشات حاد در چند شهر واقع در استان‌های جنوب عراق می‌گذرد، در تازه‌ترین تحول، کنسولگری کشورمان در شهر بصره که دومین شهر بزرگ عراق محسوب می‌شود، به‌وسیله چند نفر ناشناس که اغلب چهره‌هایشان را پوشانده بودند، تخریب و سپس به آتش کشیده شد.

​محمد رفیعی،  ‌​مدرس دانشگاه

تاکنون استانداری این شهر 2 بار مورد حمله قرار گرفته و ساختمان آن به آتش کشیده شده و علاوه بر این، در اقدامی که مورد تفسیرهای متعدد درباره انگیزه‌ها و همچنین عوامل پشت‌پرده اینگونه حوادث و اتفاقات قرار گرفته، مقر و ستاد اغلب احزاب مهم عراق و همچنین مقرهای الحشد الشعبی که بالاترین نقش را در مقابله و پایان‌دادن به فجایع بی‌نظیر داعش در این کشور برعهده داشت، به آتش کشیده شد.

این رویدادها به‌قدری بهت‌آور و نامنتظره بوده که کانون هماهنگی تظاهرات در بصره اعلام کرد برنامه‌ای برای راه‌انداختن تظاهرات بعدی تدارک ندیده است و در عین حال خود را مبری از اتفاقاتی دانست که روز جمعه و شب‌شنبه گذشته در بصره رخ داد و طی آن آسیب‌های زیادی به ساختمان‌های دولتی و همچنین مقر احزاب و کنسولگری ایران وارد شد.

در این میان جالب‌ترین واکنش را الحشدالشعبی ارائه کرد که اعلام نمود از پاسخ به اقدام افراد به آتش‌زدن یک مقر این تشکیلات در بصره خودداری کرده تا به وادی فتنه‌ای که تدارک دیده شده است، نغلتد. البته در دومین اطلاعیه تصریح کرد که در مقابل حمله‌کنندگان به مقرهای الحشد مانند داعش عمل خواهد کرد.

باید دانست تصور اینکه جوانان شیعه شهر به چنین اقداماتی متوسل شوند و حتی مقر الحشدالشعبی را به آتش بکشند، بسیار دور از ذهن است. بصره، یک شهر شیعه‌نشین عراق است که در دوران صدام از محرومیت‌های شدید اجتماعی و فرهنگی حاد رنج می‌برد و اینکه مردم از دولت العبادی درخواست دارند به این شهر امکانات مادی جهت بهبود وضع زندگی اختصاص دهد، کاملا جنبه قانونی دارد و طبعا این تقاضاها در چارچوب تظاهرات علیه فساد دولتی قراردارد که هم‌اکنون درمورد آن به‌طور رسمی در محافل رسانه‌ای و سیاسی عراق سخن گفته می‌شود.

در این میان باید دانست هنوز شبح صدام و بعثی‌های هوادار او و همچنین هسته‌های مخفی داعش در عراق، رخت برنبسته است و با وجود پیروزی‌هایی که در جنگ علیه داعش به‌وجود آمد، عناصر بعثی و داعشی - که با یکدیگر ائتلاف کرده و فجیع‌ترین رویدادهای قرن حاضر را در عراق مرتکب شدند - مسئول اول رویدادهای بصره محسوب می‌شوند.

این عناصر بعثی با به خدمت گرفتن برخی رسانه‌ها، متأسفانه کشورمان را مسئول ایجاد پاره‌ای از بحران‌ها نظیر کمبود برق و آب دانسته و بر طبل این ادعا می‌کوبند و این در حالی است که دولت عراق رسما چنین امری را تکذیب کرده است؛ هر چند هنوز رسانه‌های وابسته به عربستان و امارات این خط خبری پرحجم و گمراه‌کننده علیه ایران را دنبال می‌کنند و در این میان، عناصر بعثی با آتش‌افروزی، می‌کوشند این اقدامات را به‌حساب مردم عراق جلوه دهند.

از همین اتفاقات باید از حمله موشکی به فرودگاه بصره نام برد که قطعا در جهت بحران‌آفرینی افزون‌تر انجام شده و تنها از عوامل داعش و عناصر بعثی بر‌می‌آید که به این اقدام مبادرت ورزند. باید دانست برای تداوم روابط برادرانه ایران و عراق که از مشترکات فراوانی برخوردارند، بهای زیادی باید داد و مسلم اینکه کاخ سفید و کشورهای دنباله‌رو آمریکا در منطقه از رشد روابط 2کشور، ناخرسند بوده و درصددند با شایعه‌پردازی‌ها و اقدامات تخریبی، موانع روانی در قبال تحکیم مناسبات دوجانبه ایجاد کنند که البته با هوشیاری مقامات سیاسی 2کشور و پیوندهای مردم ایران و عراق که ‌بر پایه باور مشترک به آرمان‌های نهضت کربلا استوار است، این توطئه‌ها خنثی خواهند شد.

کد خبر 416272

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha