همشهری أنلاین: شهردار تهران از اینترنتی شدن صدور مجوز ساخت و ساز در تهران تا پایان سال ۹۷ خبر داد.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني شهرداري تهران، سید محمدعلی افشانی در دومین نشست هم‌اندیشی نخبگان شهر تهران گفت: قانون بلدیه اولین بار در سال 1286 تصویب شد که اتفاقا قانون خوبی است و متاثر از تفکرات مشروطه‌طلبان است و امروز هم همان قانون اجرا می‌شود. اما مشکل آنجاست که در ایران برنامه‌ها و قوانین با این که تفکرات مترقی را همراه دارند به طور کامل اجرا نمی‌شوند.

وی افزود: اولین برنامه مصوب در ایران متعلق به 70 سال قبل است و دانشگاه هاروارد آن را برای ایران طراحی کرده بود. از آن سال هر چه بودجه سالیانه و برنامه‌های بلندمدت در ایران نوشته شده است بر این نکته تاکید دارد که اقتصاد ایران و هزینه‌های جاری آن باید از درآمد نفت رها شود، اما هیچ‌گاه این مهم محقق نشد. تا جایی که امروز بیش از 95 درصد درآمدهای ایران از نفت و سایر بخش‌ها صرف هزینه‌های جاری می‌شود و تنها 5 درصد آن هم با فروش اوراق مشارکت و امثال آن به عمران اختصاص پيدا می‌كند.

شهردار تهران گفت: سازمان برنامه و بودجه هم از زمانی که سیستم حقوق و مزایا به عهده‌اش گذاشته شد دیگر نتوانست وظیفه برنامه‌ریزی کلان را انجام دهد و مرحوم دکتر عظیمی در آن زمان گفت با این کار آخرین میخ بر تابوت برنامه‌ریزی در ایران زده شد.

افشانی خطاب به نخبگانی که در جلسه پیشنهاداتی ارائه داده بودند، گفت: زمان ما محدود است؛ دوستانی که تجربه و دانشی دارند آن را ارائه دهند تا در برنامه‌ریزی‌های شهرداری مبنا قرار گیرد. همواره گفته‌ام توسعه فرآیندی پیچیده، تدریجی، مستمر و تاریخی است.

وی گفت: نظر شخص من این است که برای کار نباید منتظر یک برنامه شبیه مدینه فاضله باشیم، بلکه باید سریعتر از هر جا که می‌توانیم شروع کنیم. مثلاً باید صدور پروانه ساختمانی را به صورت اینترنتی و الکترونیکی کنیم و هر کس که خواهان دریافت مجوز ساخت و ساز است با وارد کردن مشخصات ملک خود و سایر مدارک شرایط ساخت را از طریق اینترنت دریافت و عوارض لازم را پرداخت و بدون حضور در شهرداری و دخالت و چانه‌زنی با کارمندان مجوز خود را به صورت اینترنتی دریافت کند. همین صدور پروانه به شکلی که امروز ارائه می‌شود یکی از مهمترین چالش‌های فسادی در شهرداری تهران است که باید برطرف شود. من دستورات لازم را داده‌ام و اعلام کرده‌ام که باید تا پایان سال به این هدف برسیم.

شهردار تهران با اشاره به هوشمندسازی خدمات در شهر گفت: همین شرکت‌های تاکسی اینترنتی که از سیستم هوشمند جذب مسافر و ارائه خدمات حمل و نقلی بهره می‌برند نمونه‌های موفقی از هوشمندسازی خدمات شهری است. ما می‌توانیم شبیه همین تجربه را مثلاً در آبیاری فضای سبز تهران و برخی زمینه‌های دیگر ایجاد کنیم. همه این خدمات به ارتقای رفاه زندگی مردم که هدف اصلی ما است، کمک می‌کند.

کد خبر 416160

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha