همشهری آنلاین: رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع از ساخت نخستین موتور واترجت برای شناورهای تندرو خبر داد و گفت: در دومین همایش پیشران‌های دریایی این موتور رونمایی می‌شود.

واترجت

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امیر دریادار «امیر رستگاری» روز سه شنبه با اعلام این خبر اظهار داشت: سال گذشته در جلسه شورای عالی صنایع دریایی، طرح تحول صنعت دریایی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه این طرح با شناورهای ساخت داخل مطابق با سند راهبردی 10 ساله صنعت دریایی اجرایی خواهد شد، افزود: با اجرای این طرح ضمن جلوگیری از خروج صدها میلیون دلار ارز از کشور، اشتغالزایی پایدار، کاهش تهدیدات ناشی از خروج شناورهای استیجاری خارجی در زمان تحریم، ارتقا توان تولید داخل، توسعه فناوری های نوین دریایی و بومی سازی زنجیره تامین را در پی خواهد داشت.

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با بیان اینکه با تصویب این طرح 176 شناور بومی به جای شناورهای استیجاری جایگزین می شود، افزود: ساخت این شناورها به ارزش 1.5میلیارد یورو از محل صندوق ذخیره ملی انجام می شود.

امیر دریادار رستگاری با بیان اینکه سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع جزو پیشروترین سازمان های صنعت دریایی کشور در اجرای طرح تحول صنعت دریایی کشور مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع از 9 مدل شناورهای ارجاع شده به این سازمان، کار طراحی مفهومی، مقدماتی و مهندسی سه نوع یدکش 1600 اسب بخار، آتش خوار آلومینیومی و شناور پشتیبانی و خدمات سکوی فراساحل را آغاز کرده است.

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با بیان اینکه بسیاری از شناورهای در حال ساخت، شناورهای چند منظوره به روز دنیا هستند، خاطرنشان کرد: با چند شرکت خارجی به صورت همکار وارد کار شده‌ایم تا تکنولوژی را وارد و شاهد ارتقای توان علمی کشور در این حوزه باشیم.

امیر دریادار رستگاری با بیان اینکه با اجرای این طرح بیش از 4 هزار نفر به صورت مستقیم در صنایع دریایی اشتغال پیدا می‌کنند، گفت: با اجرای این طرح کشتی‌سازی در کشور رونق پیدا کند و می‌توانیم از کوچکترین تا بزرگترین شناور را در داخل کشور طراحی و تولید کنیم و هیچ وابستگی به خارج نداشته باشیم.

وی ایجاد اشتغال، خلق ثروت، ارتقاء توان صنعتی تولید داخلی، توسعه فناوری های نوین دریایی، بومی سازی شناورها و بومی سازی تجهیزات دریایی را از مزایای ارجای طرح تحول صنعت دریایی برشمرد و گفت: امروز نقطه عطفی در تحول صنعت دریایی کشور خواهد بود.

مدیرعامل سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع از ساخت سازه یک شناور با طول 94 متر و عرض 11 متر تا پایان سال و در کمتر از یک سال توسط وزارت دفاع خبر داد و افزود: امروز با توانمندی صنعتگران حوزه دریایی می‌توانیم طی 2 تا 3 سال، تمام شناورهای مورد نیاز را بسازیم.

وی با بیان اینکه سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع توانایی ساخت شناورهای غیرنظامی را دارد، اظهار داشت: قراردادهایی با سازمان‌های مختلف از جمله شیلات و بنادر به امضا رسانده ایم تا شناورهایی با کاربری‌های مختلفی را برای آنها بسازیم و تاکنون 180 شناور غیرنظامی تولید و تحویل شده است.

امیر رستگاری با اعلام اینکه تا پایان سال دو موتور دیگر دریایی رونمایی می‌شود، گفت: موتور دیزل 1300 اسب بخار برای مصارف حوزه ریلی یکی از این موتورهاست.

کد خبر 416131

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha