همشهری آنلاین: رئیس اجرائی دفتر حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان معروف به "نی" اعلام کرد که در چهار سال گذشته و در طول عمر دولت وحدت ملی در این کشور ۵۵ خبرنگار در سطح این کشور کشته شده‌اند.

 ۵۵ خبرنگار طی چهار سال گذشته در افغانستان کشته شدند

به گزارش ایرنا، «مجیب خلوتگر» در یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل افزود: در هرسال عمر دولت وحدت ملی افغانستان به طور متوسط در این کشور 13 خبرنگار کشته شده و این رقم نسبت به دولت قبلی که نخستین دولت بعد از سقوط طالبان بود افزایش نگران کننده ای دارد.

خلوتگر گفت که در طول دوره دولت «حامد کرزی » که بیش از 10 سال طول کشید در مجموع 44 خبرنگار در افغانستان کشته شدند ولی اکنون در چهار سال این آمار به 55 کشته رسیده که به نسبت زمان چهار برابر شده است.

خلوتگر با اشاره به حمله انتحاری عصر چهارشنبه 14 شهریور ماه در محل اجتماع خبرنگاران در غرب شهر کابل گفت که خبرنگاران به عمد هدف قرار گرفته اند و تروریست ها ، رسانه‌ها و خبرنگاران را دشمنان تعریف شده خویش می‌ دانند و وظیفه دولت است که امنیت خبرنگاران را تامین کند.

رئیس نی همچنین به عدم دسترسی خبرنگاران به اطلاعات به عنوان یک چالش جدی در اطلاع رسانی اشاره کرد و گفت که پنهان کردن حقایق از طرف مسئولان بویژه در استان بلخ در شمال افغانستان بسیار جدی است.

بر اساس تحقیق یک نهاد حمایتی از رسانه ها مرکز آن در «ژنو» سوئیس است و آمار تلفات خبرنگاران را در هر شش ماه اعلام می کند، برای نیمه اول امسال میلادی اعلام کرد، افغانستان خطرناکترین کشور برای خبرنگاران است.

در افغانستان جدا از خبرنگارانی که در جریان انفجارهای انتحاری، بمب های چسبیده به خودرو یا در جریان پوشش خبری صحنه های نبرد جان باخته اند، هستند خبرنگارانی که از سوی افراد ناشناسی که هرگز شناسایی نشدند در مسیر خانه یا محل کار ترور شده اند.

جدا از خبرنگاران ، مراکز رصد سازمان ملل متحد اعلام کرده اند که در طی چهار سال گذشته درافغانستان بیش از 40 هزار تن از غیر نظامیان افغانستان کشته یا زخمی شده اند.

کد خبر 416044

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha