همشهری آنلاین: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تعیین تکلیف بازداشتی های محیط زیستی را که بهمن سال گذشته به اتهام جاسوسی بازداشت شده اند، خواستار شد.

عیسی کلانتری

عیسی کلانتری درگفت‌وگو با ايران، ضمن بيان اين درخواست، افزود: ما نمی‌گوییم این افراد را آزاد یا اعدام کنند بلکه خواستار تعیین تکلیف آنها هستیم و این بخشی از حقوق شهروندی ماست.

وی اضافه کرد: قرار بوده درباره این بازداشتی‌ها تا پایان تابستان تعیین تکلیف شود اما این افراد هنوز دادگاهی نشده‌اند.

کلانتری افزود: ما از قول وزیر اطلاعات گفتیم که این افراد جاسوس نیستند و وزیر اطلاعات تنها مرجع رسمی اعلام جاسوس بودن افراد است که در این زمینه هم به طور رسمی اعلام کرده که این افراد جاسوس نیستند.

رئیس سازمان محیط زیست پیش از این نیز درباره بازداشتی‌های محیط زیست گفته بود: دولت کمیته چهار نفره‌ای برای رسیدگی به وضعیت بازداشتی‌های محیط زیستی تشکیل داده بود که بررسی‌های آنها نشان داد هیچ مدرکی دال بر جاسوس بودن آنها وجود ندارد اما قوه قضاییه معتقد است که مرجع اظهار نظر در این زمینه است و دیگران دخالت نکنند.

وی درباره وضعیت این بازداشتی‌ها هم گفته بود: این افراد در بند هستند البته وضعیتشان تا حدودی بهتر شده است، خانواده‌های آنها هم درخواست کرده‌اند که دادگاه آنها علنی برگزار شود و امیدواریم تا پایان تابستان تعیین تکلیف شوند.

بهمن سال96 هفت فعال محیط زیست و پس از آن نیز تعداد دیگری بازداشت شدند که جاسوسی از اتهامات مطرح در این زمینه بود.
سه ماه بعد و در اردیبهشت امسال تعدادی از فعالان محیط زیست نامه‌ای را به رئیس جمهوری نوشتند و خواستار تعیین وضعیت 13نفر از کارشناسان حیات وحش و فعالان محیط‌ زیست ایران شدند.

این فعالان اعلام کردند که به رغم مراجعه مکرر خانواده‌های بازداشت ‌شدگان به نهادهای مربوطه، تاکنون پاسخ شفافی درباره اتهامات، وضعیت و محل نگهداری، همچنین سرنوشت بازداشت ‌شدگان در دست نیست. البته برخی از بازداشت ‌شدگان حداقل یک‌ بار با خانواده خود را ملاقات یا تماس کوتاه تلفنی داشته‌اند.

پیش از این غلامحسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به پرسش ایرنا درباره به آخرین وضعیت پرونده بازداشتی‌های محیط زیستی گفته بود: پرونده پنج نفر از این متهمان کیفرخواست خورده و به دادگاه رفته است.

کد خبر 415889

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha