همشهری آنلاین: اسطوره تاریخ تنیس زنان در آستانه رسیدن به بیست و چهارمین قهرمانی در گرنداسلم‌ها به شدت با سرداور مسابقه درگیر شد و بازی فینال را به تنیسور ۲۰ ساله ژاپنی باخت.

سرنا ویلیامز در فینال تنیس آمریکا

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از بي‌بي‌سي اسپورت، سرنا ويليامز 36 ساله كه در آستانه رسيدن به ركورد 24 قهرماني مارگارت كورت در گرنداسلم‌ها بود، در يكي از دراماتيك‌ترين صحنه‌هاي فينال اوپن استراليا به شدت از رفتار داور بالا عصباني شد و او را «دزد» خطاب كرد. هر چند تماشاگران حاضر در فلاشينگ ميدوز در نيويورك هوادار تنيسور سياهپوست آمريكايي بودند و در تقابل با داور پرتغالي از او حمايت كردند.

ويليامز در يك صحنه براي عصباني شدن و شكستن راكت از كارلوس راموس اخطار گرفت و در صحنه ديگر براي نقض قانون يك امتياز از دست داد. او در نهايت بازي را با امتيازهاي 2-6 و 4-6 به اوزاكا واگذار كرد؛ تنيسور جوان ژاپني كه در 20 سالگي نخستين و تنها چشم‌بادامي برنده يكي از چهار گرنداسلم دنياي تنيس حرفه‌اي است. او پيش از آغاز اوپن آمريكا بخت بيستم قهرماني بود و در هفت بازي خود تنها يك ست مقابل آريانا سابالنكا از بلاروس از دست داد.

ويليامز در پايان بازي به گرمي از حريف خود تقدير كرد و قهرماني را به او تبريك گفت اما حاضر نشد با داور دست بدهد. مشكل اصلي تنيسور آمريكايي با داور با راهنمايي‌هايي مربي ويليامز آغاز شد. پاتريك مورات‌اوغلو كه از 2012 مربي شماره يك پيشين دنياست و در يك لحظه او را راهنمايي كرد؛ اتفاقي كه در رقابت‌هاي حرفه‌اي تنيس زنان قانوني اما در چهار گرنداسلم استراليا، فرانسه، ويمبلدون و آمريكا غيرمجاز است.

تنيسور آمريكايي در اعتراض به داور گفت كه از مربي‌اش راهنمايي نگرفته و «ترجيح مي‌دهم ببازم و با جرزني برنده نشوم». البته مربي فرانسوي در پايان بازي با تاييد اينكه نكاتي را به ويليامز يادآوري كرده افزود: «من راهنمايي‌اش كردم اما او نگاهم نمي‌كرد. ساشا (مربي اوزاكا) هم داشت او را راهنمايي مي‌كرد. در بازي‌هاي تنيس همه همين كار را مي‌كنند.» گرچه اين اعتراف ديرهنگام دردي از ويليامز دوا نكرد.

در حالي كه تنش در ورزشگاه آرتور اش نيويورك به اوج رسيده بود، تماشاگران به شدت از ويليامز حمايت مي‌كردند. تنيسور عصباني هنگام استراحت در ست دوم و در شرايطي كه سه بر چهار از رقيب ژاپني عقب افتاده بود، رو به داور پرتغالي كرد و با حالتي شبيه فرياد گفت: «تو يك دروغگويي و تا وقتي زنده‌اي ديگر هرگز بازي‌هاي من را داوري نمي‌كني. نمي‌خواهي از من عذرخواهي كني؟ بگو كه متاسفي.» او در پايان هم داور را به «تبعيض جنسيتي» متهم كرد.

آنچه در پايان بازي اتفاق افتاد تقريبا باوركردني نبود. سرداور با همراهي نيروهاي امنيتي زمين بازي را ترك كرد و حتي براي اهداي جوايز هم برنگشت. 24 هزار تماشاگر عمدتا آمريكايي هم با هو كردن‌هاي پياپي عرصه را بر تنيسور ژاپني چنان تنگ كردند كه اوزاكا براي پنهان كردن اشك‌هايش ناچار شد كلاه خودش را پايين‌تر بكشد. نائومي 20 ساله چنان تحت تاثير قرار گرفته بود كه هنگام بيرون رفتن كم مانده بود جام قهرماني از دستانش به زمين بيفتد.

سرنا از تماشاگران خواست به قهرمان ژاپني احترام بگذارند و آنها هم اوزاكا را تشويق كردند. نخستين ژاپني برنده گرنداسلم در سخنانش بازي كردن مقابل ويليامز را روياي هميشگي خود دانست و از اينكه بازي به شيوه‌اي غيرمعمول پايان يافت، از همه عذر خواست. تنيسور صريح آمريكايي پيش از اين در سال‌هاي 2009 و 2011 هم در بازي‌هاي فينال مقابل كيم كلايسترز بلژيكي و سم استوسر استراليايي عصباني شده و باخته بود.

آنچه در بازي نهايي تنيس اوپن آمريكا 2018 اتفاق افتاد، بازتاب‌هاي گسترده در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي داشت. اندي راديك، تنيسور آمريكايي و قهرمان پيشين يو.اس اوپن نوشت: «بدترين داوري كه در عمرم ديده‌ام... بدترين!» برخي ديگر هم با اشاره به ناداوري عليه ويليامز، قهرماني جوان ژاپني را ستودند. وعده تنيسور آمريكايي براي مبارزه با تبعيض جنسيتي هم با حمايت بسياري از چهره‌هاي تنيس مواجه شد.

کد خبر 415835

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha