همشهری آنلاین: سیاوش ظهیرالدینی، مرجان قنبری مهر و ابراهیم لطفی شرکت‌کنندگان را داوری کردند.

دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان که پس از اتمام بخش موسیقی دستگاهی، این روزها در حال برگزاری بخش موسیقی کلاسیک است، در پانزدهمین روز شهریورماه به هنرنمایی نوازندگان دو ساز ویولن و ویولا اختصاص داشت.

تالار رودکی در این روز از نوازندگان این سازها میزبانی کرد و آن‌ها در مقابل هیئت داورانی متشکل از سیاوش ظهیرالدینی، مرجان قنبری مهر و ابراهیم لطفی به رقابت پرداختند.

 ویولن‌نوازان که در سه رده سنی الف، ب و ج قرار داشتند به ترتیب در دو سئانس روی صحنه حاضر شدند تا در سئانس سوم نوبت به نوازندگان ویولا برسد. علیرضا آذربو اولین شرکت‌کننده رده سنی الف برای ویولن بود. بعد از او هستی آریان نیا، محمدرضا بهرامی، عرفان جاویدنیا، سارا رهنما فلاورجانی، نگین ریاحی کیا، رز سان احمدی و آرمان نیک پور طهرانی اجرا کردند. هم‌زمان با نواختن آن‌ها، پیانیستی همراهی‌شان می‌کرد. صدای پیانو و ویولن درهم‌آمیخته مشد که بر جذابیت‌های این بخش افزود. گروه سنی الف برای بخش نهایی باید به قطعاتی از موتزارت، باخ، شوبرت و کورلی مسلط می‌بودند.

در ادامه گروه سنی الف، راه‌یافتگان به مرحله نهایی از گروه سنی ب مقابل داوران حاضر شدند. کیارش آرین، روزبه حجت پناه، تارخ سبزواری، فرداد صدقی، علی علیزاده، فارس مخلصی، سارا نادری و محمدرضا نامجو باغینی نوازندگان این رده سنی بودند. آن‌ها باید برای این مرحله آماده نواختن قطعاتی مشخص از موتزارت، هایدن، بتهوون و شوبرت می‌بودند.

در بازه زمانی دوم این روز گروه سنی ج به ویولن‌نوازی ‌پرداخت. هفت شرکت‌کننده این رده سنی به ترتیب رامین اقتصاد، بهزاد جعفریان، صدف حقی، فرزان زاهد منش، فرشاد شیرانی، ریحانه قمر صورت و وداد واقفی بودند. قطعاتی از ساراساته، وینیاوسکی، فرانک و برامس برای این گروه سنی انتخاب شده بود تا نواخته شود.

آخرین بازه زمانی این روز از جشنواره اختصاص به ویولا داشت. سه شرکت‌کننده این ساز که هر یک در یکی از سه رده سنی قرار داشتند، ویولاهای خود را به دست گرفته و نواختند. فرین جوادی در گروه سنی الف، روزبه حجت پناه در گروه سنی ب و آرین زمانی علویجه در گروه سنی ج این بخش قرار داشتند.

در پایان اجراهای روز گذشته، داوران نظر خود را بیان کردند که در ادامه می‌خوانید.

تکنیک در نوازندگی بیشترین سهم را دارد

سیاوش ظهیرالدینی در خصوص اجراهای این روز گفت: تا حد بسیار زیادی از اجراها راضی بودم. البته همیشه در جشنواره نوازندگان در سطح‌های مختلف را داریم. فکر می‌کنم تکنیک در نوازندگی بیشترین سهم را دارد و کسی که تکنیک را به حد قابل قبولی برساند می‌تواند بهتر در خدمت موسیقی باشد. در کنار آن دانش موسیقی نیز دارای اهمیت است.

تعداد شرکت‌کنندگان در حد قابل قبول است

مرجان قنبری مهر دیگر داور حاضر در این بخش معتقد است: خوشبختانه امسال هم کیفیت اجراها خوب بود و هم تعداد شرکت‌کنندگان در حد قابل قبولی است. سعی کردیم در انتخاب نفرات برتر تمام جوانب را از نظر تکنیک نوازندگی و اجرای صحنه‌ای و... در نظر بگیریم. فکر می‌کنم برگزاری جشنواره مسیر روشنی را پیش روی نوازندگان جوان و حتی مدرسین موسیقی قرار می‌دهد.

شرکت‌کنندگان در نوازندگی به بلوغ رسیده‌اند

ابراهیم لطفی دیگر داور بخش ساز ویولن و ویولا در مورد اجراها گفت: اجراها در تمام رده‌های سنی پیشرفت چشمگیری داشت و نسبت به دوره‌های گذشته رضایت‌بخش‌تر بود، به این خاطر که هم میزان درک و همین‌طور تکنیک شرکت‌کنندگان در این دوره رشد پیدا کرده است و همین مسئله انتخاب نفرات برتر را مشکل می‌کند. احساس می‌کنم شرکت‌کنندگان در این دوره به یک بلوغی در نوازندگی رسیده‌اند.

لطفی ادامه داد: طبیعی است یک مقدار مشکلات فنی در اجراها باشد یا حتی در نوع موزیکالیته یا داینامیک‌هایی که شرکت‌کنندگان ارائه می‌کردند. قطعاتی که برای اجرا انتخاب شده بودند پیچیده‌ بودند. مشخص بود شرکت‌کنندگان با تمرینات مستمر در جشنواره حاضر شده‌اند و روی قطعات شناخت کافی دارند.

آئین اختتامیه بخش موسیقی دستگاهی و کلاسیک دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان یکشنبه هجدهم شهریورماه از ساعت 20 در تالار وحدت برگزار می‌شود.

کد خبر 415633

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha