همشهری آنلاین: مصطفی پور محمدی،وزیر کشور، شنبه (22دی) در نخستین مصاحبه خود پس از اتمام مهلت ثبت نام داوطلبان نمایندگی مجلس مجموعه‌ای از آمار‌های متعدد در خصوص انتخابات را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، وزیر در نخسنین مصاحبه خود پس از پایان ثبت نام نامزدهای هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برگزاری انتخابات رایانه‌‌ای تجربه جدیدی بود که بخشی از آن را پشت سر گذاشتیم. مشکلاتی در روزهای اول بود؛ اما با صبر و تحمل به نتیجه مطلوبی دست پیدا کردیم.

وی یادآور شد: خوشبختانه مرحله‌ اول ثبت نام در ساعت ‌٢٤ جمعه‌شب (21دی) به خوبی به پایان رسید. بالغ بر ‌١٠ هزار و ‌٤١٨ نفر با ورود به شبکه‌ رایانه‌ای ثبت‌نام و مشخصات خود را وارد کردند. از این تعداد حدود ‌٩ هزار و ‌٤٥٠ نفر مرد و ‌٩٧٠ نفر زن هستند. این تعداد ثبت‌نام کننده در سایت عدد خوبی است و نشان از اشتیاق بالا برای ثبت نام دارد؛ بالغ بر ‌٧٢٠٠ نفر در سراسر کشور توانستند ثبت نام قانونی خود را در حوزه‌های انتخابیه رسمیت بخشند. از این تعدد ‌٦ هزار و ‌٦٠٠ مرد و ‌٥٩٠ نفر زن بودند.

پورمحمدی ادامه داد: تقریبا بیش از یک سوم شرکت‌کنندگان، روز جمعه ثبت نام کردند. جمعه ظهر حدود ‌٥ هزار و ‌٥٠٠ نفر ثبت نامی داشتیم که تا ساعت ‌١٢ شب به ‌٧ هزار و ‌٢٠٠ نفر بالغ شد. بعد از ساعت ‌٢٤ جمعه‌شب اعلام شد، امکان ورود به سایت رایانه‌ای دیگر وجود ندارد و سایت قفل شد و در واقع پایان ثبت نام اعلام شد. البته ساعت‌های آخر کسانی بودند که آمده بودند و وارد رایانه شده بودند اما اطلاعات را چاپ نکرده بودند. ناچار شدیم دستی از آنها ثبت نام کنیم.

وزیر کشور ادامه داد:‌ از ‌٧ هزار و ‌٢٠٠ نفر ‌٥ / ‌٣١ درصد سابقه‌ ایثارگری دارند، ‌٤٠ درصد دارای مدرک کارشناسی، ‌٣١ درصد کارشناسی ارشد و ‌١٤ درصد نیز دکترا هستند، ‌٦ / ‌٢ درصد نیز دارای تحصیلات حوزوی هستند.

وی ادامه داد: ‌٦ هزار و ‌٦٨٠ نفر متاهل و ‌٥٠٠ نفر نیز مجرد هستند. ‌٤٠ درصد شرکت‌کنندگان بین ‌٣٠ تا ‌٤٠ سال هستند. ‌٢٠٠ نفر ‌٣٠ ساله داریم. ‌٣٩ درصد ‌٤٠ تا ‌٥٠ ساله، ‌٨ / ‌١٦ درصد ‌٥٠ تا ‌٦٠ ساله و ‌٢١٨ نفر نیز ‌٦٠ سال به بالا هستند. البته این آمار کلی است.

پورمحمدی ضمن ارایه‌ آمار عمومی از انتخابات‌های پیش گفت: در مجلس ششم ‌٦ هزار و ‌٨٣٥ نفر شرکت کننده داشتیم که ‌٦ هزار و ‌٣٤٠ نفر مرد بوده‌اند. در مجلس هفتم ‌٧ هزار و ‌١٧٢ نفر شرکت کننده بوده است که ‌٧ هزار و ‌٣٤٤ نفر مرد بوده‌اند. در مجلس هفتم ‌٤ درصد ثبت نام کننده‌ها تحصیلات حوزوی داشتند، ‌٥٤ درصد کارشناسی، ‌١٧ درصد کارشناسی ارشد و ‌١٢ درصد نیز دکترا بودند که طبیعتا ارتقایی در حوزه‌ کارشناسی ارشد و دکترا در این مرحله از ثبت نام در دوره‌ هشتم در بین شرکت‌کنندگان مشاهده می‌کنیم.

تقسیمات دیگری هم هست که ستاد انتخابات می‌تواند دسته‌بندی‌های جزئی را تقدیم کند.
 وزیر کشور پس از اعلام آمار و نتایج حاصل از ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر ملاک سلامت انتخابات گفت: مبنای هر عملی اگر قانون و موازین قانونی باشد آن ملاک سلامت انتخابات است و ما هیچ میزان دیگری برای سلامت، آزاد بودن و اطمینان‌بخشی انتخابات نمی‌شناسیم.  ما موظف شدیم قانون را به دقت اجرا کنیم، روش برگزاری انتخابات و اخذ رای را به صورت نوین انجام دهیم که البته مراحل پیچیده‌ای دارد چون شکل انتخابات در کشور ما متفاوت با سایر کشورهاست؛ زیرا در آن‌جا انتخابات به صورت حزبی برگزار می‌شود، اما در کشور ما هم از جهات محتوا و هم شکل تفاوت دارد؛ بنابراین ما برای رایانه‌ای کردن نمی‌توانیم خیلی کپی‌برداری کنیم. ما بیش از دو سال این طرح را تعقیب کردیم و به نتیجه‌ای رسیدیم که اگر مطرح شود، توضیح خواهم داد.

پورمحمدی هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر مدت زمان ثبت‌نام‌ها و تاثیر آن بر انتخابات گفت: این‌که دوره‌ ثبت‌نام کم است یک قانون است. این روال همیشگی ما بوده و کم و زیاد کردن زمان تغییری در محتوای انتخابات ایجاد نخواهد کرد.

ما هر کمکی که توانستیم انجام دادیم از جمله رایانه‌‌ای کردن انتخابات و این‌که روز آخر ثبت‌نام تا ساعت 24 ثبت‌نام را ادامه دادیم و گفتیم کسانی که موفق به ثبت‌نام در حوزه‌ خود نشدند به خاطر برف یا شرایط بد جوی در هر حوزه‌ای که هستند، ثبت‌نام کنند حتی تبانی کردیم که تاییدیه مدارک را داوطلبان می‌توانند پس از اتمام مهلت ثبت‌نام نیز بیاورند. بنابراین فکر می‌کنیم شرکت 7 هزار و 200 نفر با این سطح تحصیلات حکایت از مشارکت بالا دارد و در واقع ما بیش از حدود 27 برابر تعداد نیاز برای کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی شرکت‌کننده داریم. 

 وزیر کشور در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر پیشنهاد نهضت آزادی برای انتخابات گفت: تاریخ تمدن ایران چنین پیشنهادی را نمی‌پسندد و احساس اهانت و تحقیر از چنین پیشنهاددهندگانی می‌کند.

پورمحمدی در پاسخ به این پرسش که تعداد واجدین شرایط شرکت در انتخابات به طور دقیق چقدر است؟ گفت: ستاد انتخابات آماری را اعلام کرده است. البته مساله تعداد داوطلبان خارج از کشور نیز وجود دارد به شرط این‌که وارد ایران شوند، این آمار مشکل ندارد. تجربه نشان داده است که برای انتخابات مجلس معمولا نمی‌آیند.

وی ادامه داد:‌ آخرین آماری که به سازمان ثبت احوال رسیده است حدود 43 میلیون نفر است. این آمار 18 سال به بالا‌ها تا 24 اسفند است که البته باید محاسبه‌ فوت‌شدگان هم انجام شود. بیش از 98 درصد متولدین را به روز ثبت می‌کنیم. متوفیان هم بالای 94 درصد ثبت می‌شوند. البته در مورد بقیه نیز با فاصله 15 تا 20 روز ثبت انجام می‌گیرد.

خبرنگاری پرسید: آیا تبلیغات نمایندگان پیش از موعد مقرر در ردصلاحیت آنها تاثیر دارد؟

وزیر کشور گفت: تبلیغات اگر به شکل صریح به عنوان کاندیدای نمایندگی باشد، قانونا مجاز نیست و تخلف محسوب می‌شود. ما موظف به ارایه‌ گزارش به هیات‌های اجرایی و نظارت هستیم. بسیاری از فعالیت‌هایی که در کشور صورت می‌گیرد را نمی‌توان صرفا تبلیغات انتخاباتی دانست. این‌که کسی مصاحبه کند یا در مجلسی شرکت کند نمی‌توان به این صراحت آن را تبلیغات دانست. ضمنا قانون انتخابات در رابطه با تبلیغات مقداری مجمل است و کاملا شفاف نیست.

پورمحمدی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اعلام زمان نتیجه قطعی رایانه‌ای برگزار شدن انتخابات گفت: زمان این است که شرحی تفصیلی از انتخابات رایانه‌ای بدهم. ما مراحل رایانه‌‌ای برگزار کردن انتخابات را به پنج مرحله تقسیم کرده‌ایم. مرحله اول ثبت‌نام رایانه‌ای که انجام شد. نرم‌افزاری که تهیه شده قابلیت خوبی داشت. روزهای اول مقداری مشکل داشتیم ـ به دلیل قفل‌های زیاد ـ وقتی دیدیم مردم دچار مشکل می‌شوند، قفل‌ها را برداشتیم اما خوشبختانه روز اول و دوم به حالت نرمال رسید.

وی ادامه داد: مرحله‌ دوم استعلام از مراجع چهارگانه و انتقال به شورای نگهبان است که این مرحله نیز تعریف شده است. در این مرحله 50 درصد نیروها و عوامل اجرایی در مقطع ثبت‌نام و استعلام را کاهش دادیم. برای اولین بار تمام سوابق انتخاباتی و شرح حال کاندیداها همه در بانک جامع اطلاعاتی جمع شده است. این برای ما در دوره‌های بعد بسیار مفید است و شروع کار بانک جامع اطلاعاتی انتخابات است. مرحله سوم حضور رای‌دهندگان در شعبه‌های اخذ رای است. در این مرحله کارت ملی مبنای اساسی در ارایه‌ خدمات روان و مطمئن به شهروندان است. پایه‌ دولت الکترونیک و خدمات الکترونیکی کد ملی است. از سال آینده 18 سال به بالاها بدون ارایه‌ کارت ملی نمی‌توانند خدمات اداری دریافت کنند.

پورمحمدی گفت: تا امروز 43 میلیون و 200 هزار شهروند برای دریافت کارت ملی مراجعه کرده‌اند. 42 میلیون نفر تحویل گرفته‌اند. یک میلیون و 200 هزار نفر نیز ظرف ماه آینده تحویل خواهند گرفت. برای انتخابات اگر این چند صد هزار نفر دیگر هم مراجعه کنند مشکلی از جهت کارت ملی نخواهیم داشت.

وی خاطر نشان کرد: شهروندانی که می‌خواهند رای دهند در ورودی شعبه رایانه می‌گذاریم و کد ملی آنها ثبت می‌شود. اعضای اجرایی با دریافت کارت ملی، کد ملی آن‌ها را ثبت می‌کنند که بخشی از معطلی‌ها در این مرحله برداشته می‌شود و صف‌های طولانی نخواهیم داشت به شرطی که مردم دقیقه‌ نودی نباشند.

وی ادامه داد: وقتی کد را ثبت می‌کنیم تمامی مختصات رای‌دهندگان را داریم و می‌توانیم روی آن اطلاعات تحلیل کنیم و این اطلاعات در سابقه‌ بانک اطلاعاتی انتخابات درج می‌شود.

وزیر کشور تصریح کرد: اگر امکانات زیرساختی و سخت‌افزاری ما جواب دهد که ما به صورت آن‌لاین  بتوانیم این شبکه را مرتبط داشته باشیم، این ویژگی را خواهد داشت که هر کسی در روز انتخابات در جایی رای بدهد نمی‌تواند در جای دیگری مجددا رای بدهد. برای جلوگیری از تخلفات انتخاباتی مطمئن‌ترین و بهترین روش این روش است. برگزاری انتخابات رایانه‌ای بزرگ‌ترین عملیات رایانه‌ای کشور خواهد بود. تمامی دست‌اندرکاران ما در وزارت کشور و فناوری اطلاعات در تلاش هستند این امکانات را فراهم کنند. 45 هزار سیستم و حدود 90 هزار کاربر آشنا می‌خواهیم که بتوانند این عملیات را انجام دهند.

 در هر صندوق دو کاربر آشنا می‌خواهیم؛ چراکه عملیات 15 ساعت طول می‌کشد. احتمال دارد جاهایی نتوانیم 100 درصد عمل کنیم. شورای نگهبان اعلام کرده است که در این مرحله برای اطمینان خاطر درج مهر در شناسنامه لازم است که اگر نتوانستیم آن‌لاین کار کنیم امکان تخلف وجود نداشته باشد. تلاش ما این است که نیاز به کنترل مهر نباشد. در هر فرضی اگر در جایی نتوانیم آن‌لاین عمل کنیم با چند ساعت فاصله کلیه اطلاعات وارد رایانه می‌شود و با رایانه‌ای برگزار کردن انتخابات کلیه‌ هویت رای‌دهندگان را داریم اما فقط عملیات آن‌لاین است که این تفاوت را برای ما ایجاد کرده است.

پورمحمدی ادامه داد: اگر کسی سن قانونی نداشته باشد رایانه به ما اعلام خواهد کرد. به محض ورود کد فرد به رایانه سریعا با ستاد مرکزی انتخابات تبادل اطلاعات انجام می‌شود. مجاز بودن سن فرد، در قید حیات بودن و یک بار رای دادنش را به کاربران رایانه‌ای اعلام می‌کند.

وی گفت: ان‌شاءالله در مدل آینده انتخابات از کارت هوشمند استفاده می‌کنیم. چهار سال زمان خواسته‌ایم که به صدور کارت هوشمند ملی منجر شود.

 وزیر کشور ادامه داد: مرحله‌ چهارم شمارش آرای رای‌دهندگان است. البته باید گفت روشی که در بسیاری از کشورها وجود دارد روش ساده‌ای است. امروز اعلام شد که بیش از 1000 نفر در حوزه‌ انتخابیه تهران ثبت‌نام کرده‌اند. فرض می‌کنیم 600 نفر واجد صلاحیت هستند. باید بین 600 نفر کاندیدا 30 نفر نماینده انتخاب شوند که از 9 روز تا دو هفته شمارش این آراء طول می‌کشد. تهران یکی از مشکلات کار است.

وی افزود: روش‌های مختلف رایانه‌ای پیشنهاد شده است. آخرین روش یک روش ساده بود که رفتار رای‌دهندگان را بر اساس آن تغییر نمی‌دهیم. فقط خواسته شده که کد کاندیدا را در برگه درج کنند. سعی کردیم کد ساده انتخاب شود. چند عدد انتخاب کردیم. فقط رای‌دهنده باید یک علامت را روی جدول بگذارد.

پورمحمدی با نشان دادن برگه‌ رایی که قرار است مورد استفاده قرار گیرد، گفت: بخشی از این برگه در اختیار رای‌دهندگان قرار می‌گیرد که کد ملی و اثر انگشت در آن درج می‌شود. روی برگه‌ رای بارکد گذاشته‌ایم که برای اولین بار روی برگه رای درج خواهد شد. به ما کمک می‌کند اگر کسی کپی رنگی پیدا کرد و خواست تقلب کند این بارکد و چک کردن آن توسط رایانه و اسکن به ما خواهد گفت که این بارکدها مجاز نیست و بارکدهایی که حق دارند در این حوزه رای دهند در یک محدوده‌ مشخص از اعداد هستند. بارکد با سریالی که در برگه وجود دارد متفاوت است چون رای پنهان است.

وی تاکید کرد: رای مخفی است و به هیچوجه حق نداریم اثری از رای را در برگه‌ رای بگذاریم این تخلف است. در روش رمزنویسی و کدگذاری هم 9 عدد و سه حرف و پنج عدد وجود دارد. در 17 خانه این اعداد و حروف درج می‌شوند. در تهران که شلوغ‌ترین حوزه‌ انتخابیه است کدها به این صورت توزیع می‌شود. سه عدد، یک حرف و دو عدد که در مجموع شش خانه هستند باید علامت‌گذاری شود. این کار بسیار ساده است. همه می‌توانند از آن استفاده کنند مثل پلاک ماشین است و با آن قرابت دارد.

وزیر کشور در ادامه توضیح روش نرم‌افزاری برگزاری انتخابات، ادامه داد: پیچیدگی این روش و نکته مهم آن این است که اگر ملاک فقط خوانش کد باشد ظرف سه یا پنج دقیقه آرای یک صندوق رای را می‌خوانیم. البته باید یک عملیات اسکن‌گیری هم انجام گیرد. شورای نگهبان اشاره کرده است که اصل و ملاک اسم است نه کد یعنی باید محور خوانش را بر اساس اسم بگذاریم و از مدل OCR یا ICR استفاده کنیم که در خط عربی و فارسی هنوز نیامده است. ماه‌هاست که نرم‌افزارنویسان معتبر دانشگاه‌ها را به کار گرفته‌ایم که خوشبختانه به نتیجه خوبی رسیدیم و مورد توافق شورای نگهبان نیز قرار گرفت. بیش از هشت ماه با شورای نگهبان در حال مباحثه و تکمیل نرم‌افزار هستیم که ماه گذشته با شورا به توافق رسیدیم.

وی تاکید کرد: بانک اطلاعاتی جامع انتخاباتی کشور تک تک آراء شهروندان را برای همیشه در حافظه‌اش نگه خواهد داشت.

وزیر کشور ادامه داد: پس از اتمام رای‌گیری طبق قانون شعبه بسته می‌شود و تمام اعضای ناظر و مجری و نمایندگان کاندیداها به سر صندوق می‌آیند. آراء برگه‌شماری دستی می‌شود و صورت‌جلسه می‌کنند با ته‌لیست‌ها تطبیق می‌دهند. کاری که در این مرحله انجام می‌شود این است که تمام اوراق به دستگاه اسکنر می‌رود و عکسبرداری می‌شود. این کار در شلوغ‌ترین حوزه‌ها در طول یکساعت انجام می‌شود. سپس اوراق به صندوق‌ها می‌رود و پلمپ می‌شود. طبق همان پلمپ‌های قانونی سریال‌دار این کار صورت می‌گیرد. حدود یک ساعت فقط برای عکس‌برداری در این مرحله زمان گرفته می‌شود. برای خواندن حداکثر در شلوغ‌ترین شعبه‌ها دو تا چهار ساعت وقت صرف می‌شود.

وی گفت: طراحی برگه‌ها برای شهرهای دیگر هم انجام شده است. در شعبه‌های تک‌رایی آرا را رایانه‌یی نمی‌خوانیم اما به مردم با این کار تعلیم و تمرین می‌دهیم.

وزیر کشور افزود: شهرهایی که از سه کاندیدا به بالا دارند به صورت موازی انجام می‌شود. 13 شهر هستند که سه کاندیدا به بالا دارند که در آن شهرها چون کاندیدای کمتری وجود دارد تعداد کدها نسبت به تهران کمتر است. در محل شمارش آراء تک تک اوراق روی صفحه نمایش قابل مشاهده است و تمامی اعضای صندوق می‌توانند آن را ببینند. با زدن یک کلید تمام آرای یک فرد روی صفحه نمایش ارایه می‌شود و همه می‌توانند صحت یا نادرستی آن را ببینند. هر کسی شکایت کند به سرعت تمام اوراق را می‌توان مشاهده کند. این روش در نوع خود پیشرفته است.

وی گفت: در نهایت نیز افراد هستند که باید روش رایانه‌ای را قبول و امضاء و صحت انجام کارها را تایید کنند. همانجا در محل صندوق کد مجری و ناظر درج می‌شود که به معنای تایید آراء و سپس به ستاد مرکزی انتخابات کشور ارسال می‌شود. فاصله‌ انتقال آراء از بخش‌ها یا روستاها بسیار کوتاه می‌شود و در لحظه از نتیجه آراء مطلع می‌شویم و جمع‌بندی آراء در مرکز کشور صورت می‌گیرد. اگر همه‌ شعبه‌ها به فاصله یک ساعت گزارش‌ها را اعلام کنند پس از تایید فرماندار ما می‌توانیم آن را اعلام کنیم.

وی گفت: در مرحله‌ پنجم با شورای نگهبان توافق داریم. در مرحله‌ چهارم نیز به صورت موازی در هر شهری که بتوانیم مجاز هستیم این روش را انجام دهیم. در تهران هم باید کامپیوترهای مناسبی با سرعت‌های مناسب تهیه کنیم. امیدواریم بتوانیم این کار را انجام دهیم.

وزیر کشور گفت: ظرف 10 یا 15 روز آینده برای کسانی که در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند، کد تعیین می‌کنیم و از آنها خواهیم خواست که کدشان را در زمان تبلیغات در روی برگه‌های تبلیغی خود درج کنند. از مردم هم می‌خواهیم حتما کد را در محل خود درج نمایند. اگر کسی از آن کدها استفاده نکند ناچار می‌شویم به اسامی مراجعه کنیم که وقت ما را بیشتر می‌گیرد.

خبرنگاری پرسید: در دوره‌ قبل شاهد بودیم کاندیداها هزینه‌های گزافی را برای تبلیغات خود متهمل می‌شدند، آیا با ممنوع شدن نصب پوستر، وزارت کشور تمهیداتی در زمینه کاهش هزینه تبلیغات اندیشیده است؟

وزیر کشور گفت: قوانین انتخابات ما نیاز به تکمیل دارد، لایحه جامع انتخابات که در سال اول دولت نهم تصویب شد همین نکات را منظور کرد؛ یعنی آن‌که هزینه‌های کاندیداها، منابع درآمد و توزیع آن باید شفاف باشد. الان افراد مبالغ زیادی را می‌توانند هزینه کنند و روش‌های تبلیغاتی که مجلس تصویب کرده یعنی بورشور و تراک هزینه‌اش از پوستر بیشتر است.

پورمحمدی در پاسخ به پرسش دیگری درباره عده‌ نامزدهای اقلیت و تفاوت آن با قبل گفت: کل اقلیت شرکت کننده 18 نفر هستند که پنج نماینده از اقلیت‌ها خواهیم داشت که طبق روال گذشته در حوزه‌های مختلف ارامنه شمال، ارامنه مرکز، کلیمیان، آشوریان و زرتشتیان، افرادی کاندیدا شدند. البته همه به جزء ارامنه یک حوزه تلقی می‌شوند و ارامنه به دلیل آن‌که در شمال و مرکز هستند دو حوزه تلقی می‌شود. آن‌ها به همان شکل هیات‌های اجرا و نظارت دارند.

وی در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر استفاده از بخش خصوصی در مناقصه‌ عمومی وزارت کشور برای چاپ برگه‌های رای گفت: جامعه خبرنگاری و جامعه‌ باز باید از اقتصاد باز دفاع کنند تا اقتصاد بسته، شما باید ما را به مناقصه تشویق کنید.
 ما تنها سه الی پنج چاپ‌خانه می‌شناسیم که دولتی هستند در حالی که بخش خصوصی نیز این ظرفیت را دارند ضمن آن‌که قیمت هم برای ما مهم است. ما مناقصه برگزار می‌کنیم که هر گروهی قیمت بدهد و بهترین قیمت را انتخاب کنیم و هم کیفیت بالا می‌رود و هر شرایط ضمانتی می‌توانیم داشته باشیم در عین حال قیمت‌ها را نیز کاهش می‌دهیم. در انتخابات سال گذشته ما 500 میلیون تومان صرفه‌جویی داشتیم در عین حال ناظرین ما در آن چاپخانه‌ها حضور دارند تا برگه‌های رای چاپ شده و بسته‌بندی و برای تحویل انتقال داده شود.

خبرنگار دیگری درباره نظارت بر تبلیغات رایانه‌ای و SMS پرسید، وزیر کشور پاسخ داد: نظر کارشناسی ما نیز این بود که محدود کردن پوستر خیلی مناسب فضای تبلیغاتی نیست. پیشنهاد دادیم که کاندیداها بتواند قطع مشابه‌ای را تولید و در معابر نصب کنند. امیدواریم مجلس هم این رای ما را بپذیرد.

وی افزود: نکته‌ دیگری این‌که روش‌های جدید انتخاباتی و تبلیغاتی تا جایی که منع نداشته باشد از نظر ما مشکلی ندارد و تبلیغات اینترنتی در واقع یک روش چهره‌ به چهره مجازی است مگر آن‌که کسانی با ایمیل از طریق تبلیغات به دروغ به کسانی تهمت بزنند که در آن صورت با آنها برخورد خواهد شد.

پورمحمدی در پاسخ به پرسشی مبنی بر محدودیت سفر خبرنگاران خارجی به سایر شهرهای کشور، پاسخ داد: بحث خبرنگاران خارجی به عهده‌ وزارت ارشاد است ولی ما به عنوان ستاد انتخاباتی کشور از حضور خبرنگاران در بخش‌های مختلف کشور استقبال می‌کنیم.

وی همچنین درباره سلامت انتخابات و مدعیان نبود آن گفت: مدعی باید دلیل بیاورد. اعتقاد ما بر رعایت دقیق قانون است که خود را مقید به اجرای آن کرده‌ایم نه یک قدم کم و نه یک قدم بیش. تلاش زیادی در این زمینه انجام دادیم خصوصا در تفسیر قوانین از جمله این‌که در قانون آمده که تمام کاندیداها باید مدرک کارشناسی ارشد داشته باشند مگر کسانی که پنج سال سابقه کار اجرایی در حد کارشناسی به بالا داشته باشند. سوال این بود که آیا این پنج سال باید پس از اخذ مدرک کارشناسی باشد یا می‌تواند پیش از آن هم باشد که ما پس از بحث به این نتیجه رسیدیم که قانونگذار نگفته که حتما باید پس از اخذ مدرک باشد بنابراین اعلام کردیم که سوابق کار اجرایی حتی می‌تواند پیش از اخذ مدرک باشد.

وزیر کشور ادامه داد: نکته‌ دوم این‌که عملیات انتخابات شفاف‌سازی شده و بهترین روش‌ آن الکترونیکی و رایانه‌‌ای است که گام‌های بلندی در این زمینه برداشتیم که ان‌شاءالله موفق می‌شویم و خواهیم دید که درصد سلامت انتخابات به حد قابل قبولی خواهد رسید.
وزیر کشور در ادامه نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر در نظر گرفتن تدابیر امنیتی در روز برگزاری انتخابات گفت: انتخابات در هر کشوری موضوع مهمی است و تدابیر امنیتی همواره برای آن انجام می‌شود ما نیز در بیست و نهمین انتخاباتی که برگزار می‌کنیم، یکی از مهمترین مسائلی که در نظر می‌گیریم مسائل امنیتی است.

خبرنگار دیگری از وزیر کشور درباره عملکرد دبیر ستاد حوادث غیرمترقبه و آمار وزارت کشور در مطابقت با آمار سایر شهرها و هم‌چنین در راه مانده‌ها پرسید که وزیر کشور پاسخ داد: این‌که کسانی در جاده‌ها بودند و کسی حضور نداشت، اتفاق می‌افتد و این درست است. اما ما به هر کسی که درگیر شده و یا در بحرانی گیر کرده و مشکلی برایش ایجاد شده،‌ رسیدگی کردیم. آمار ما از مراجع رسمی و پزشکی قانونی، همان چیزی بود که اعلام کردیم. مثلا یک بار به ما خبر دادند اتوبوسی چپ کرده است، گروه امداد به سمت جاده رفت ولی نه از کشته‌ها خبری بود و نه از اتوبوسی که چپ کرده باشد.

پورمحمدی ادامه داد:‌ ما وسواس زیادی به خرج می‌دهیم، در عین حال متقابل آن‌چه گفته می‌شود در 30 سال گذشته این سرما بی‌سابقه بوده است، هم از لحاظ شدت سرمای هوا و هم از لحاظ شدت طول دوره‌ سرما و نیز فراگیری جغرافیایی که این حادثه را کم سابقه کرده است. در تهران و اصفهان و مشهد و تبریز این سرما در سی سال گذشته بی‌سابقه بود، حتی در اصفهان دو و سه روز سرمای هو ا در پنجاه سال اخیر بی‌سابقه بود و یا برخی شهرها 50 سال برف ندیده بودند؛ مثل گیلان که حدودا در شهرهای شمالی یک متر و 50 سانتی‌متر در برخی از نقاط برف آمده و در برابر این حجم از سرما و بارش برف که البته لطف الهی است، امدادرسانی قابل قبول بوده است. البته اشکالاتی داشته و داریم که سعی می‌کنیم آن‌ها را برطرف کنیم. در عین حال پیش‌بینی هواشناسی این است؛ در سنوات آتی ما با این موج سرما همچنان مواجه خواهیم بود اما برخی هم با توجه به زمان انتخابات و یا آن‌که سفر سیاسی در منطقه دارند جنگ روانی ایجاد می‌کنند. مثلا در ارتباط با دو قایق در خلیج‌فارس داستان سرایی می‌کنند و یا در مورد حوادث غیرمترقبه کشورمان نیز همین‌طور است. متاسفانه برخی دیگر در داخل نیز تحت تاثیر این داستان‌سرایی‌ها قرار می‌گیرند و به آن‌ دامن می‌زنند.

پورمحمدی ادامه داد: خوشبختانه از ابتدای امسال علی‌رغم افزایش حوادث غیرمترقبه ما با کاهش تلفات مواجه بودیم و البته آمار دقیق را آخر سال اعلام خواهیم کرد.

خبرنگاری دیگری پرسید: بسیاری از مزارع و زمین‌های کشاورزی دچار مشکل شده‌اند، اکثرا هم بیمه حوادث ندارند، آیا در هیات دولت قرار است در این زمینه بحث‌هایی صورت بگیرد؟

وزیر کشور پاسخ داد: ما کشور حادثه‌خیری هستیم و باید به حوادث‌مان بیشتر توجه کنیم. امیدواریم در این هفته یا هفته آینده، لایحه‌ پیشنهادی تصویب شود. ما نظام بیمه حوادث را تغییر خواهیم داد. از شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی نیز خواستیم در این زمینه طرح مناسبی ارائه دهند و ان‌شا‌ءالله در تشکیل سازمان مدیریت بحران راجع به این موضوع صحبت خواهم کرد و توضیح خواهم داد.

خبرنگاری دیگری نیز پرسید: عده‌ای می‌گویند به دلیل شرایط جوی، اگر زمان ثبت‌نام بیشتر بود عده‌ای بیشتری برای ثبت‌نام می‌آمدند.

پورمحمدی گفت: نه، هر فردی که بخواهد کاندیدا شود اگر برف هم بیاید برای ثبت‌نام می‌آید وقت کافی بود و آمار هم نشان می‌دهد که استقبال خوبی شده است.

خبرنگاری در خصوص احتمال کاهش سن رای‌دهندگان به 15 سال پرسید، وزیر کشور خاطرنشان کرد: به نظر من مجلس تاکنون تمایلی برای تغییر نظر خود ندارد.
 
وزیر کشور در پایان نشست خود در پاسخ به پرسشی درباره بودجه وزارت کشور گفت: ما از بودجه آن‌قدر مراقبت کردیم تا انتهای سال دوام بیاورد و دوام خواهد آورد. قرار نیست که همه‌ بودجه خرج شود. این بودجه درصدی از بودجه‌ کشور است و باید تخصیص داده شود.

پورمحمدی در پاسخ به پرسش دیگری درباره سفر بوش به منطقه اظهار کرد: این‌که آمریکایی‌ها ناچار می‌شوند به گفت‌وگوی دو قایق تندروی ما با دو کاپیتان ناوچه‌ی آنها سناریوسازی و داستان‌سرایی کنند، اوج استیصال‌شان را نشان می‌دهد، آقای بوش می‌خواهد به منطقه بیاید و رای رهبران منطقه را به سمت خود جلب کند؛ بنابراین ناچار می‌شود فضای روانی تندی را نسبت به حضور ایران در منطقه با این مضمون که ایران تهدید کننده است و وضعیت به جنگ می‌کشاند، ایجاد کند و به داستان سرایی بپردازد. اما پس از دو روز واقعیت مشخص می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره وضعیت آمار جناح‌های سیاسی در مرحله ثبت‌نام‌ها گفت: اصراری برای به دست آوردن این آمار نداریم و علنا به روزنامه‌ها می‌گوییم این کار شماست.

وی همچنین درباره این‌که نمایندگان واقعی مردم در مجلس باید چه معیارهایی داشته باشند، گفت: نمایندگان مجلس نماینده‌ مردم هستند و این نمایندگان باید در تراز ملت ایران باشند.

کد خبر 41554

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز