چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: عضو شورای شهر تهران ضمن انتقاد از برگزاری دوباره نمایشگاه عطر سیب از محل بودجه شهرداری تهران گفت: برخی به شهردار برای برگزاری این نمایشگاه اصرار کرده‌اند اما شهردار نباید تسلیم شود. بودجه شهردارى از عوارض پرداخت شده توسط مردم تأمین مى‌شود و می‌باید صرف نگهداشت و امور شهر شود.

ناهید خداکرمی

به گزارش ایلنا، بیش از یک دهه است که هر سال نمایشگاه "عطر سیب" برای حمایت از هیئت‌های مذهبی و تکریم ایام محرم توسط شهرداری تهران برگزار می‌شود. براساس گزارش منتشر شده توسط کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران؛ این حمایت‌ها هر ساله بخش قابل توجهی از منابع شهرداری تهران را به خود اختصاص ‌داده و در سه سال گذشته، هر سال نزدیک به 7 میلیارد تومان برای برپایی این نمایشگاه از بودجه شهرداری هزینه شده است.

شورای پنجم در جریان تصویب بودجه سال جاری در ردیفی تحت عنوان "تکریم آیین‌ها فعالیت‌های عاشورایی و اربعین" بودجه‌های این بخش را از ۷ میلیارد تومان به ۲ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان کاهش داد و ذکر این نکته ضروری است که این ردیف مستقل از بودجه 10 میلیارد تومانی شهرداری برای برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین است. با این حال محمدعلی افشانی، شهردار تهران، قصد دارد از محل بودجه در اختیارخود بار دیگر نمایشگاه عطر سیب را برای حمایت از هیئت‌های مذهبی برگزار کند.

ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران، در گفتگو با ایلنا، به برگزاری نمایشگاه عطر سیب توسط شهرداری تهران انتقاد کرده و گفت: اخیراً بدون اطلاع شورای شهر تهران، بخشنامه‌اى با امضای رئیس دفتر شهردار تهران صادر شده است. براساس این بخشنامه قرار است، نمایشگاه عطر سیب همچون سابق برگزار شود درحالى‌که تحمیل چنین هزینه‌هایى به شهر خلاف مصوبه شورای شهر است و این تصمیم بدون مشورت با شورا اتخاذ شده است.

  • برگزاری نمایشگاه عطر سیب ضرورتی ندارد

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران افزود: برگزاری این نمایشگاه ردیف بودجه مشخصی ندارد و شهردار قصد دارد از محل بودجه در اختیار برای این نمایشگاه هزینه کند. این مسئله دارای دو ایراد اساسی است، اولاً قرار بود نمایشگاه عطر سیب دیگر با هزینه شهرداری تهران برگزار نشود، زیرا علاوه بر آنکه برگزاری این نمایشگاه ضرورتی ندارد، جزو وظایف و مأموریت‌هاى شهرداری تهران نیز محسوب نمی‌شود.

  • عوارض شهر نباید صرفا اموری شود که وظیفه شهرداری نیست

وی با تاکید بر اینکه هیچکدام از اقداماتی که در این نمایشگاه صورت می‌گیرد در محدوده‌ی وظایف شهرداری نیست، ادامه داد: از سوی دیگر بیش از هزار سال است که عزاداری حسینی با عشق و با نذورات و مشارکت عاشقانه مردم برگزار مى‌شود و مردم هزینه این مراسم را بطور کامل تأمین می‌کنند. سوم اینکه بودجه شهردارى از عوارض پرداخت شده توسط مردم تأمین مى‌شود و می‌باید صرف نگهداشت و امور شهر شود و نباید عوارض مردم خرج مواردی شود که جزو وظایف شهرداری نیست.

  • تاسیس صدها هیئت با هدف دریافت بن و بودجه از شهرداری

خداکرمی تاکید کرد: در سال‌های گذشته صدها هیئت بدون آنکه شرایط لازم را داشته باشند، فقط و فقط با هدف استفاده از بن و بودجه شهرداری تاسیس شدند. قرار نبود با روی کار آمدن مدیریت شهری جدید این روند ادامه پیدا کند و تکرار شود. به همین دلیل از اقدام شهرداری تهران تعجب می کنم که چرا شهردار تهران دوباره می‌خواهد همان بساط را برپا کند. امیدوار هستم شهردار تهران در این خصوص تجدیدنظر کند. شرایط فعلی شهرداری از نظر مالی مناسب نیست و حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد و شهر درگیر مسایل فراوانی است.

نماینده شورای شهر خاطرنشان کرد: در این شرایط مالی پرداخت ۲ تا ۷ میلیارد تومان برای برگزاری نمایشگاهی که خود رقیب بخش خصوصی است، توجیه ندارد. این درحالی‌ست که نذورات مردم می‌تواند باعث رونق کسب و کار شود، اما شهرداری با برگزاری این نمایشگاه با بخش خصوصی رقابت می‌کند. برگزاری این نمایشگاه دارای توجیه اقتصادی و منطقی نبوده و از سوی دیگر با فلسفه عاشورا منافات دارد. امیدوار هستم شهردار محترم در این خصوص تجدیدنظر کند.

  • هزینه کردن از بودجه اداره شهر برای هیئت‌های مذهبی حرمت‌شکنى است

وی در پاسخ به این سوال که بودجه نمایشگاه قرار است صرف چه مسائلی شود، گفت: این بودجه صرف کمک به هیئت های مذهبی می‌شود. به نظر من؛ هزینه کردن از بودجه اداره شهر برای هیئت‌های مذهبی حرمت‌شکنى است. در طول تاریخ همواره هیئت‌ها با نذورات مردمی و مشارکت مردم فعال بودند و دخالت حاکمیت و نهاد عمومی مانند شهرداری به نوعی دخالت در برگزاری این مراسم محسوب می‌شود. این مراسم دارای ماهیتی مردمی بوده و با عشق آنها برگزار می‌شود.

  • نسل جدید از مداخله در امور مذهبی و عقیدتی خود عصبانی است

خداکرمی ادامه داد: مداخلات از این دست می‌تواند آسیب‌زا باشد، نسل جدید از مداخله در امور روزمره و مسایل عقیدتی و مذهبى خود عصبانی است و می‌خواهد مراسم را همانطور که پدرانشان انجام می‌دادند، برگزار کند. دخالت یک نهاد عمومی در این حوزه با فلسفه محرم مغایرت دارد، شهرداری می‌تواند در این مراسم، در حوزه فعالیت‌های مرتبط با خودش همچون جمع‌آوری زباله، نظم بخشی، سد معبر و دیگر امور همکاری کند.

  • به شهردار برای برگزاری نمایشگاه عطر سیب اصرار شده اما شهردار نباید تسلیم شود

وی در رابطه با علت تغییر در تصمیم شهردار، افزود: آن‌طور که مشخص است به آقای شهردار براى برگزارى نمایشگاه ویژه محرم اصرار شده تا مثل سابق در ایام محرم نمایشگاه عطر سیب را برگزار کرده و به هیئت‌های مذهبی کمک کند. شهردار محترم نباید تسلیم شود و منافع عمومی باید برای ایشان مقدم باشد.

خداکرمی در انتها با اشاره به پیگیری‌های خود در این رابطه افزود: من قصد داشتم روز یکشنبه در این خصوص در صحن علنی شورای شهر تذکر بدهم اما تصمیم گرفتم پیش از تذکر با مسئولان ذیربط و شهردار صحبت کنم. در همین راستا با شخص شهردار، رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر و رئیس شورای شهر صحبت کردم و امیدوار هستم در این رابطه تجدیدنظر شود اما اگر این روند ادامه یابد، تذکر خواهیم داد.

کد خبر 415537

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha