زهرا اردشیری-خبرنگار:چه کسی تصورش را می‌کرد که یک روز در دهه نود هجری شمسی برای اجاره خانه، کیسه سکه و دلار همراه خودت داشته باشی، مثل هزار سال پیش، سکه در قبال کالا.

اجاره

 تعیین سکه و دلار برای زندگی در خانه‌های لاکچری شمال شهر و حتی محله‌هایی از شهرک غرب بدعت‌های جدیدی است که در بازار مسکن به راه افتاده و به نظر می‌رسد آشفتگی بازار سکه و ارز به آن دامن زده است. قراردادهایی که اغلب پشت پرده انجام می‌شود و مختص خانه‌های لاکچری است. برای اینکه بدانیم داستان اجاره با طلا و دلار چه میزان شایعه است و چقدر حقیقت دارد به دفاتر املاک شمال شهر و شهرک غرب رفتیم. گزارش میدانی ما را از نرخ جدید اجاره خانه‌های لاکچری بخوانید.

تغییر در نرخ اجاره خانه‌ها گریبان قشر مرفه را هم گرفته است. بعضی از آنها هم با تغییرات عجیب و غریب اجاره خانه مواجه شده‌اند. حالا دیگر سکونت در خانه‌های لاکچری برایشان هزینه‌های زیادی دارد. مثلاً باید برای یک خانه 200 متری در کامرانیه کیسه سکه همراه خودت داشته‌باشی یا اینکه برای زندگی در یکی از پنت‌هاوس‌های نیاوران جیبت پر از دلار باشد. برای سر درآوردن از بازار قیمت در خانه‌های شمال شهر به چند بنگاه معاملات ملکی در محله فرشته، کامرانیه و اختیاریه رفتیم. اغلب املاکی‌ها مشتری‌های ثابت خود را دارند و پاسخ درست و حسابی نمی‌دهند.

حتی وقتی حرف معامله با دلار و سکه می‌شود اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. یکی از املاکی‌های خیابان فرشته با اینکه می‌داند ما نمی‌توانیم مشتری خانه‌های لاکچری‌اش باشیم، با حوصله شرایط یکی از خانه‌هایی را که با دلار یا سکه معامله می‌شود برایمان توضیح می‌دهد:

«هر واحد آپارتمان 800‌مترمربع است. پنت‌هاوس متراژ 600‌مترمربع دارد، امکانات داخل آپارتمان شامل اتاق شست‌وشو، جاروبرقی مرکزی، آشپزخانه اروپایی، استخر شنای هزارمترمربعی، سالن ورزشی 400‌مترمربعی، مشاعات 30 هزار متری و 700‌متر لابی با ارتفاع 5/4متر است. استفاده از مصالح ساختمانی نظیر شیر‌آلاتی که روی آن آب‌طلا کار شده است. به همراه امکاناتی چون کترینگ و کارواش ماشین هم از دیگر مزایای زندگی در خانه سوپر لوکس خیابان فرشته است. اینها عادی‌ترین امکاناتی است که در هر خانه سوپر لوکس شمال شهر می‌توان سراغ گرفت.»

  • خانه‌هایی که به ایرانی ها نمی‌دهند

«خرید و فروش، رهن و اجاره خانه با ارز خارجی از قدیم مرسوم بوده و این روزها کمی بیشتر شده است.» این جمله‌ای است که یکی از مشاورین املاک کامرانیه نقل می‌کند. می‌گوییم خبرنگار هستیم و او هم به شرط اینکه نام و نشانی از دفتر او برده نشود می‌گوید: «در گذشته قرارداد خانه با بهای دلار فقط مختص خارجی‌ها بود. یعنی مالک فقط خانه‌اش را به خارجی‌ها می‌داد و در ازایش با دلار معامله می‌کرد.

اما حالا با تغییر نرخ ارز و علاقه بعضی از تهرانی‌ها به زندگی در خانه‌های سوپر لوکس قرارداد با ایرانی‌ها هم بسته می‌شود. بیشتر قراردادها در ازای دلار است. قراداد با سکه را شنیده‌ام اما تا به حال نه انجام داده‌ایم و نه کسی از مالکان به ما چنین شرایطی را سپرده است.» او ادامه می‌دهد: «اغلب این خانه‌ها مبله هستند. بسیاری از مالکان ترجیح می‌دهند مدت طولانی خانه‌هایشان خالی باشد اما خانه را به مشتری مورد نظر خودشان اجاره بدهند چون اعتقاد دارند شخصی هم که در خانه زندگی می‌کند باعث بالا رفتن ارزش ملکشان می‌شود.»

  • قراردادهای پشت پرده

مشاور املاکی در محله نیاوران هم گزینه بعدی ماست. صاحب دفتر معاملات املاک دنبال دردسر نیست و نمی‌خواهد اطلاعاتی بدهد. با اصرار ما راضی می‌شود از بدعت‌های جدید معامله خانه بگوید به شرطی که نامی از او نبریم. او می‌گوید: «اغلب این قراردادها پشت پرده انجام می‌شود.

یعنی اینکه موقع نوشتن قراداد مبلغی که قرار است بین مالک و مستأجر رد و بدل شود، به ریال نوشته می‌شود. اما دو نفر بین خودشان توافق می‌کنند این پول به‌صورت طلا یا سکه رد و بدل شود. مثلاً مالک می‌گوید ارزش خانه من یک میلیارد است و من به ازای آن دلار یا سکه طلا می‌خواهم. این نوع معاملات خلاف قانون نیست اما از طرف رئیس اتحادیه ممنوع شده است. همین چند روز پیش یک نفر خانه‌اش را در نیاوران با دلار فروخت.

یعنی دلار بین مشتری و مالک رد و بدل شد. مالک پول را فقط به دلار می‌خواست و مدت زیادی صبر کرد تا مشتری‌اش را پیدا کند. قطعاً نمی‌توانست این پول را از صرافی تهیه کند. تعیین قیمت خانه با دلار یک نوع سرمایه‌گذاری برای مالک هم محسوب می‌شود.» مشتاقیم بدانیم سود مشتری در این نوع خرید‌ها چیست که این پاسخ را می‌شنویم: «‌‌زندگی در خانه‌های فوق لاکچری و ساختمان‌های معروف تهران سودی است که مشتری از این خانه‌ها می‌برد. خیلی از مشتری‌ها به دنبال خانه‌های عجیب و غریب هستند و تهیه خانه با دلار و سکه یک نوع به نمایش گذاشتن زندگی لاکچری‌شان است.»

  • 200 متری در کامرانیه ماهی یک سکه

موفق شدیم تا شماره تماس یکی از مالکان طالب سکه را از مشاور املاک بگیریم. آپارتمانی 200 متری در کامرانیه که مالک آن علاوه بر پول پیش چند صد میلیونی ماهی یک سکه بهار آزادی به‌عنوان اجاره‌بها هم می‌خواهد. در تماس تلفنی به ما می‌گوید: «با بالا رفتن سکه قطعاً اجاره هم بالا خواهد رفت و من سکه می‌خواهم اما اگر قیمت سکه پایین بیاید با قیمت سکه امروز باید اجاره‌بها را پرداخت کنید.»

پیگیر شرایط آپارتمان می‌شویم که مالک تنها با واژه «‌‌فول امکانات» پاسخ ما را می‌دهد. او می‌گوید:«تنها خانه‌ام را با این شرایط اجاره می‌دهم و زمانی که متوجه می‌شود خبرنگار هستیم تلفن را قطع می‌کند.» به قول مشاور املاک، تعداد مالک‌هایی که دنبال سکه هستند کم نیست. این موجی است که به دلیل نوسانات اخیر ایجاد شده و خیلی زود هم فروکش خواهد کرد. چون قیمت طلا و سکه نوسانات زیادی دارد. حتی در محله‌های مرکزی تهران هم مالکانی سکه را به‌عنوان اجاره خانه تعیین کرده‌اند. شاید باورتان نشود اما بعضی‌ها سکه می‌خواستند چون باید مهریه همسرانشان را می‌دادند و ترس از گرانی سکه آنها را ترغیب به این کار کرده است.

  • مستأجرها این قرارداد‌ها را امضا نکنند

داستان داغ سکه و دلار و ترس از رواج آن در محله‌های دیگر تهران ما را تشویق می‌کند تا سراغ «حسام عقبایی» نایب رئیس اول اتحادیه صنف مشاورین املاک برویم. او می‌گوید: «اجاره و قرار دادهای با دلار از قدیم برای اتباع خارجی مرسوم بوده است. اما در مورد نوشتن این قراردادها با همشهری‌های خودمان بهتر است بگویم این کار ‌قانونی است اما نباید شیوع پیدا کند البته تا امروز هم رواج پیدا نکرده و مختص به مناطق خاصی از تهران است.»

عقبایی تأکید می‌کند در صورت جابه‌جایی ارز و سکه طلا در مبالغ بالا حتماً باید گزارش داده شود و ادامه می‌دهد: «نباید مبالغ زیادی به‌صورت دلار و سکه جابه‌جا شود چون این کار یک نوع پولشویی محسوب می‌شود و جابه‌جایی این نوع اعداد و ارقام بین دو شخص، تخلف است.» او درباره اجاره خانه با سکه و طلا هم می‌گوید: «تا به حال گزارشی به‌صورت مکتوب به سامانه درباره خرید و فروش و اجاره و رهن با سکه نداشته‌ایم.» او ادامه می‌دهد: «از مستأجرها و مالکان می‌خواهم پای چنین قراردادهایی نروند چون ممکن است ضربه‌هایی به اقتصاد وارد کند.»

  • ژست جدید پولدارها

هر مستأجری با شنیدن تغییر در نرخ کرایه‌ها لرزه به تنش می‌افتد و ترس از اینکه پای دلار و سکه به دیگر محله‌های تهران هم باز شود نگران‌کننده است. «مهدی تقوی» کارشناس اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، می‌گوید: «این یک نوع نمایش پولداری است که بین افراد مرفه راه افتاده است.» او ادامه می‌دهد: «مثلاً مالکی تشخیص می‌دهد دلار گران می‌شود و به همین دلیل خانه‌اش را با دلار معامله می‌کند.

یا طلا گران می‌شود و خانه‌اش را در ازای سکه طلا می‌دهد. این کار برای خریداران، مستأجران و فروشندگان شبیه یک قمار است. آنها پیش‌بینی می‌کنند و هزینه قابل توجهی بابت آن پرداخت می‌کنند تا هیجان آن را وارد زندگی خود کنند.» تقوی اعتقاد دارد تا زمانی که ارزش پول پایین باشد مالک‌ها به این کار ادامه خواهند داد و بعید نیست محله‌های دیگر هم درگیر این مسئله شوند. او تأکید می‌کند: «به نظر من این کار باید غیر‌قانونی اعلام شود.»

کد خبر 415460

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha