سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران احمد مسجدجامعی در تذکر خود گفت: تذکر و گزارشی دارم در خصوص طلب‏‌های قسمت‏های مختلف، سازمان‏ها و شرکت‏ها از شهرداری و طلبی که دارند.

مسجد جامعی

این طلب‏ها البته مربوط به قبل است اما قراری که داشتیم این بود با آنهایی که طلب آنها زیر 500 میلیون تومان است یعنی خرده‏‌پاها تسویه حساب شود. چون هفتاد هشتاد درصد این‌ها خرده پاها هستند و شاید بیست سی درصدشان دانه درشت‏‌ها باشند.

عضو شورای شهر تهران افزود: در گزارشی که آقای نجفی دادند آمده بود که 6 هزار میلیارد از بدهی‏‌های شهرداری تهاتر و بازپرداخت شده است. به نظر من این ترکیبش مهم است. حتما در دوره آقای افشانی هم این روال ادامه داشته است. پیشنهادم این است که گزارشی از این‏ها به شورا داده شود تا بدانیم چقدر از این خرده‏پاها حسابشان تسویه و طلب شان داده شده است. طبعا دانه درشت‏ها نفوذ دارند، ارتباطات دارند، وکیل دارند و شرایط حقوقی برایشان فراهم است و این را پیگیری می‏‌کنند.

  • خودسوزی مورد رسیدگی قرار گیرد

وی در ادامه خودسوزی یکی از شهروندان در مقابل ساختمان شهرداری را که صبح امروز انجام گرفت مورد اشاره قرار داد و گفت: از آقای حبیب زاده معاونت نظارت شورا خواهش می‏کنم در خصوص خودسوزی اتفاق افتاده پیگیری نمایند و گزارشی به شورا ارائه دهند. نباید از این دست مسائل براحتی بگذریم. پیش‏ترها هم البته مشابه این موارد داشتیم و خودسوزی‏هایی در ساختمان شماره دو شهرداری اتفاق افتاده بود.

  • خانه اخوان ثالث نشانه‏ای از اخوان ندارد

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با اشاره به وضعیت خانه مهدی اخوان ثالث اظهار کرد: تذکری در دوره قبل شورا درباره خانه شاعر پرآوازه مرحوم مهدی اخوان ثالث دادم که این تذکر به قوت خود باقی است. تأکیدم به این دلیل است که هم به یک خبرگزاری و هم به خانواده شاعر قول دادم این موضوع را در صحن شورا پیگیری کنم.

وی این تذکر را در صحن قرائت کرد. در بخشی این تذکر آمده است: ما در دوره سوم شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد خرید خانه اخوان ثالث را داده بودیم که بواسطه جایگاه این شاعر بزرگ می‏بایست این کار ارزشمند را می‏کردیم خوشبختانه این اقدام توسط شهرداری تهران انجام شد که همین جا هم تشکر می‏‌کنم.

در ادامه این تذکر آمده است: اما متأسفانه این خانه هیچ نشانه‏ای از اخوان ثالث ندارد. هنوز هم وضع به همان سبک است. طراحی خانه به جای الهام گرفتن از خانه موزه ها به سبک خانه‏های مسکونی تعمیر و مرمت شده و محیط داخل خانه هیچ قرابتی با خانه شاعر ندارد و تغییراتی در ظاهر ایجاد شده که به زعم دوستان خدمت، ولی در اصل نوعی اجحاف است. در ادامه این تذکر به موقیعت داخلی خانه اخوان اشاره شده و آمده است: کارکنان این مجموعه هیچ شناختی از فضای فرهنگی ادبی و زندگی و سلوک و آثار شاعر ندارند و هیچ عکس، کتاب ، اثر و نوشته‏ای از مهدی اخوان ثالث در این خانه دیده نمی‏شود. پس چه ضرورتی داشته این خانه را بخرند؟ البته کار خوبی کردند خریدند ولی خواهشم این است که به این مسأله رسیدگی و توجه شود همچنان که به خانه سیمین و جلال شهرداری توجه کرد و کارکرد و نتیجه خوبی هم داشت. بخصوص که ورثه اخوان اعلام آمادگی برای نهایت همکاری در این زمینه را داشته‏‌اند.

  • کمیته مربوط به اماکن تاریخی فعال شود

مسجدجامعی پس از قرائت این متن و در ادامه تذکر خود، در جلسه امروز شورای شهر تهران گفت: البته یک تذکر دیگر هم هست که در سال 94 کمیته ای با عنوان «سیاستگذاری تملک، مرمت، بهره‏برداری در اماکن دارای قدمت تاریخی و هویت فرهنگی» در شهرداری تهران تشکیل شد که قرار بود درباره این موارد تصمیم‏گیری کند. من هم عضو آن کمیته بودم. الان هم نمی‏دانم که این کمیته تشکیل می‏شود یا نه. در شورای سوم ظاهرا تشکیل نشد. اگر هم نشد ما را به عنوان عضوی از کمیته دعوت نکردند. الان هم خوبست جلساتش برگزار شود و اگر تشکیل نمی‏شود دعوت کنند و گزارش دهند.

  • خانه نیما به خانه موزه تبدیل نشده است

وی ادامه داد: قبلا هم یک تذکری درباره خانه نیما یوشیج داده بودم که هنوز وضعیت تملک و تبدیل آن به خانه موزه مشخص نشده در حالیکه شهردار محترم قبلی یعنی سرپرست شهرداری در این باره قول‏ مساعد داده بودند.

کد خبر 415448

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha