همشهری آنلاین: شکارچیان ژاپنی در هشت ماه اول ۲۰۱۸ بیش از ۵۰ نهنگ مینکی را در آب‌های حفاظت‌شده بین‌المللی در منطقه جنوبگان شکار کردند.

شکار نهنگ در ژاپن

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، اين افشاگري در نخستين روز گردهمايي سالانه كميسيون بين‌المللي شكار نهنگ در برزيل اتفاق افتاد و نكته جالب اينكه رياست اين دوره را ژاپن بر عهده دارد؛ كشوري كه در سال‌هاي اخير در صدد بي‌اثر كردن قانون منع شكار نهنگ‌ها و آغاز دوباره شكار تجاري است. كشتار نهنگ‌ها از سال 1986 ممنوع شده اما كشورهايي چون نروژ و ايسلند خودشان را از تن دادن به اين قانون مستثني كرده‌اند.

ژاپني‌ها در قالب يك «برنامه علمي» هرگز به كشتار نهنگ‌ها پايان نداده‌اند و گوشت اين جانور بزرگ دريايي در بازارهاي ژاپن فراوان پيدا مي‌شود. فقط در سال 2018 بيش از 330 نهنگ مينكي (نهنگ بزرگ‌باله كوچك) در آب‌هاي اقيانوس منجمد جنوبي شكار شدند كه 122 مورد آنها ماده‌هاي باردار بودند. داده‌هاي كميسيون بين‌المللي شكار نهنگ نشان مي‌دهد شكارچيان ژاپني در ماه‌هاي ژانويه و فوريه بيش از 10 نهنگ مينكي را در آب‌هاي حفاظت‌شده درياي راس كشته‌اند.

24 كشوري كه به معاهده منع شكار نهنگ‌ها پيوسته‌اند، هر كدام به نوعي در منطقه خود به شكار بزرگ‌ترين جاندار دريايي ادامه مي‌دهند. ديوان بين‌المللي دادگستري سال 2014 از ژاپن خواست به تمام برنامه‌هاي شكار علمي خود در آب‌هاي اقيانوس منجمد جنوبي پايان دهد اما دولت ژاپن به سادگي مجوزي تازه براي خود صادر و تا سال 2017 صدها نهنگ مينكي را در آب‌هاي منطقه جنوبگان شكار كرد.

کد خبر 415391

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha