همشهری آنلاین: بازار مسکن مدتی است دچار رکود شده، اما باز هم قیمت‌ها در این بازار کاهش پیدا نکرد.

ایسنا در گزارشی آورده است: بازار مسکن که طی چند سال اخیر دچار نوسان شده و با افزایش قیمت روبه‌رو بوده است چند وقتی است که به زعم کارشناسان این بخش در رکود به سر می‌برد؛ البته مسوولان امر این رکود را رسیدن به تعادل در بازار تعبیر می‌کنند و برخی سیاست‌ها از جمله واحدهای اجاره‌ای 99 ساله را در این رسیدن به تعادل و کاهش تقاضا در بخش مسکن بی‌تاثیر نمی‌دانند.

در این زمینه مهندس محمد سعیدی‌کیا، وزیر مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه تقاضا در بازار مسکن کم شده است، درباره اینکه آیا در قیمت مسکن تعدیل ایجاد شده است؟ می‌گوید: در حال حاضر می‌توانم بگویم بازار مسکن به ویژه در شهرهای بزرگ راکد شده است و واگذاری زمین‌های 99 ساله تا حدودی توانسته به تقاضاهای این بخش پاسخ دهد. در حال حاضر تقاضا در بازار مسکن کم شده و به سمت تعادل قیمت‌ها پیش می‌رویم.

در همین زمینه رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه توازن عرضه و تقاضا در بخش مسکن در آینده‌ی نزدیک رخ خواهد داد، اظهار می‌دارد: امیدواریم این روند سبب کاهش قیمت‌ها شود تا به قیمت‌های واقعی نزدیک شویم.

مصطفی‌قلی خسروی می‌افزاید: در شرایط فعلی بازار مسکن در رکود به سر می‌برد و تا حدودی این امر به رکود فصلی نیز برمی‌گردد. در بعضی نقاط کشور قیمت‌ها تا حدودی کاهش یافته است و احتمال اینکه با سیاست‌هایی که دولت در پیش گرفته و اجرای طرح 99 ساله مسکن بازهم قیمت‌ها کاهش پیدا کند، وجود دارد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تصریح می‌کند: در حال حاضر قیمت مسکن در بازار به جایی رسید است که مردم کمتر تقاضای خرید دارند، براین اساس می‌توان امیدوار بود این بازار به سمتی حرکت کند که قیمت‌ها شکسته شود؛ چراکه وقتی از کالایی استقبال نمی‌شود، باید قیمت آن پایین بیاید.

 بنا به گزارش ایسنا، یک کارشناس مسکن هم در این زمینه می‌گوید: اگر بخواهیم قیمت مسکن سیر نزولی پیدا کند باید به سمت عرضه‌ی بیشتر در این بخش حرکت کنیم تا با اشباع شدن بازار قیمت‌ها نیز پایین بیاید.

سیدشمس‌الدین مجابی خاطرنشان می‌کند: باید شرایطی بوجود آید تا با تولید بیشتر زمینه برای کاهش قیمت مسکن فراهم شود، از سوی دیگر اجرای طرح‌هایی مانند طرح 99 ساله مسکن نمی‌تواند چندان در این زمینه تاثیرگذار باشد چراکه این طرح برای گروه‌های کم‌ درآمد جامعه و خارج از کلان‌شهرهاست.

این کارشناس مسکن ادامه می‌دهد: در حال حاضر علاوه بر آن‌که قیمت مسکن همچنان بالاست تولید نیز در این زمینه بسیار پایین است و ساز و ساخت چندانی انجام نگرفته است.

معاون وزیر مسکن نیز به ایسنا می‌گوید: به سمت تعادل قیمت‌ها در بازار مسکن حرکت می‌کنیم.


منوچهر خواجه دلویی ـ معاون امور ساختمان و مسکن وزارت مسکن و شهر‌سازی ـ می‌افزاید: در حال حاضر آرامش بر بازار مسکن حاکم شده است و اگر رکود در بازار وجود دارد به ساخت و ساز برنمی‌گردد. در زمینه ساخت و ساز رشد خوبی داریم و حجمی‌ از تقاضا‌ها با واگذاری زمین‌های 99 ساله از بازار خارج شده‌اند.

وی تاکید می‌کند: در شرایط فعلی بازار مسکن به سمت تعادل حرکت می‌کند و در آینده نزدیک به قیمت‌های واقعی در این بخش خواهیم رسید.

اما کارشناس مسکن دیگری معتقد است: رکود بازار مسکن هم نتوانسته قیمت‌ها را کاهش دهد.

کیوان شادمان اظهار می‌دارد: در یک دوره به دلیل هجوم سرمایه‌ها به این بخش به یک‌باره قیمت مسکن افزایش یافت و در حال حاضر نیز با توجه به اینکه قیمت‌ها‌ ثابت باقی‌مانده و افزایشی نداشته‌ایم اما هنوز مسکن به اندازه‌ای گران است که خرید آن از توان مالی بسیاری از مردم خارج است.

وی با اشاره به سیاست ساخت واحدهای 99 ساله ابراز عقیده می‌کند: این سیاست‌ها نتوانسته قیمت‌ها را مهار کند، چراکه زمین‌های 99ساله در خارج از مرکزیت بحران یعنی کلان‌شهرها واگذار می‌شوند از این رو نمی‌توانند بر بازار مسکن تا‌ثیرگذار باشند.

یک کارشناس مسکن هم معتقد است: رکود حاکم بر بازار مسکن یک توقف کوتاه در خرید و فروش مسکن است که حتی به کاهش قیمت‌ها منجر نشده است.

نصرالدین الیاس‌زاده مقدم می‌افزاید: رکود موجود در بخش مسکن از اجرای سیاست‌هایی مانند زمین‌های 99 ساله نشات نمی‌گیرد، بلکه در حال حاضر به دلیل رسیدن فصل سرما تا حدودی هر ساله در این زمان توقف در خرید و فروش به وجود می‌آید در واقع بخشی از رکود به رکود فصلی برمی‌گردد.

وی می‌افزاید: از سوی دیگر متناسب نبودن میزان وام با قیمت مسکن در بازار سبب شده اثربخشی لازم در این زمینه ایجاد نشود و در نتیجه بسیاری از دارندگان این وام نمی‌توانند مسکن مورد نیاز خود را تهیه کنند.

تورج دانشور، کارشناس مسکن اعتقاد دارد: در حال حاضر به دلیل رشد بی‌رویه قیمت مسکن خرید و فروش در بازار متوقف شده است و شواهد نشان می‌دهد که در شرایط فعلی قیمت‌ها پایین نخواهد آمد.

وی ابراز عقیده می‌کند: سیاست‌ها باید برای افزایش تولید مسکن در کشور آینده روشنی داشته باشد؛ دولت‌ها برای مردم خانه نمی‌سازند بلکه خود مردم هستند خانه برای خود می‌سازند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه رکود و تورم در سایر بخش‌های اقتصادی کشور سبب شد سرمایه‌گذاران به سمت مسکن تمایل پیدا کنند، تصریح می‌کند: هنوز مردم باور نکرده‌اند قیمت مسکن به این اندازه یک باره افزایش پیدا کند به همین دلیل در انتظار آینده هستند که آیا قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد؟ در نتیجه اگر چاره جدی در این بخش اندیشیده نشود نه تنها قیمت‌ها در این سطح باقی نمی‌مانند بلکه در آینده نزدیک با افزایش قیمت نیز مواجه خواهیم شد.

اما پیروز حناچی معتقد است: در حال حاضر بازار مسکن پس از یک دوره رونق در رکود به سر می‌برد و افزایش یا کاهشی در قیمت مسکن نداشته‌ایم و این مساله سبب شده در انتظار آینده باشیم.

این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه بازار مسکن ارتباط مستقیمی ‌با سیاست‌های اقتصادی دارد، ابراز عقیده کرد: اگر سیاست‌ها بر مبنای تزریق نقدینگی از محل پول نفت باشد، افزایش قیمت در حوزه مسکن اتفاق می‌افتد.

به عقیده حناچی بازار مسکن تابع عرضه و تقاضاست اما رشد رکود و عدم کاهش قیمت‌ها سبب شده بازار مسکن همچنان در بی‌رونقی به سر برد.

کد خبر 41515

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز