همشهری آنلاین: هان کانگ پنجمین نویسنده‌ای است که با پیوستن به پروژه کتابخانه آینده کتاب تازه‌اش را ۱۰۰ سال در جنگل‌های نروژ دفن می‌کند.

هان کانگ

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، پروژه موسوم به كتابخانه آينده سال 2014 به پيشنهاد كتي پترسن، هنرمند اسكاتلندي آغاز به كار كرد با اين هدف كه تا 100 سال آينده هر سال يك نويسنده كتاب خود را در جنگل‌هاي نروژ دفن كند. به اين ترتيب، حدود 100 كتاب سال 2114 از بايگاني بيرون مي‌آيد و در دسترس مردم و علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد؛ كتاب‌هايي كه فقط نويسندگان آنها از متن و داستان‌شان خبر دارند.

هان كانگ، نويسنده اهل كره‌جنوبي برنده جايزه معتبر من بوكر به جمع بزرگاني چون مارگارت اتوود و ديويد ميچل در مرموزترين كتابخانه دنيا پيوست كه يكي از كتاب‌هايشان با موضوع زمان و خيال حدود يك قرن خواننده نخواهد داشت. همزمان با آغاز اين طرح در 2014، هزار اصله درخت كاج در جنگل‌هاي حاشيه اسلو، پايتخت نروژ كاشته شد تا 100 سال بعد درخت‌ها قطع شوند و كاغذي كه از چوب آنها به دست مي‌آيد، براي چاپ كتاب‌ها مورد استفاده قرار گيرد.

اليف شافاك، نويسنده سرشناس تركيه‌اي و سيون از ايسلند هم فهرست پنج نويسنده حاضر در پروژه كتابخانه آينده را كامل مي‌كنند؛ پروژه‌اي كه به گفته باني آن شبكه‌اي زنده، داراي نفس و ارگانيك است و در عرض 100 سال شكوفا مي‌شود. كانگ متن دستنويس خود را بهار سال آينده در يك جشن خودماني در جنگل‌هاي نروژ به پترسن تحويل مي‌دهد تا كنار متن‌هاي اتوود، ميچل، شافاك و سيون در اتاقي در كتابخانه ديچمان در اسلو نگهداري شود.

دستنوشته‌هاي خوانده‌نشده و منتشرنشده نويسندگان حاضر در طرح كتابخانه آينده سال 2114 از گنجه بيرون مي‌آيند و به چاپ مي‌رسند تا سرانجام مردم آنها را بخوانند؛ آن هم وقتي كه به احتمال فراوان بسياري از نويسندگان ديگر در اين دنيا نيستند.

کد خبر 415073

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha