همشهری آنلاین: فیلم سینمایی «دنباس» به کارگردانی سرگی لوژنیتسا به نمایندگی از اوکراین در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان اسکار ۲۰۱۹ شرکت می‌کند.

فیلم پرندگان گذرگاه

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از ايندي‌واير، «دنباس» فيلم افتتاحيه بخش نوعي نگاه جشنواره كن 2018 بود كه جايزه بهترين كارگردان را براي لوژنيتسا به ارمغان آورد. اين يازدهمين نماينده سينماي اوكراين در رقابت اسكار از سال 1997 تا امروز است كه هنوز و همچنان در حسرت يك نامزدي مي‌سوزد.

لوژنيتساي 53 ساله هفت فيلم از جمله سه مستند در كارنامه دارد و امسال براي چهارمين بار بخت خود را براي درخشيدن در اسكار مي‌آزمايد. «دنباس» چهارمين فيلم داستاني او و درباره مقابله ميان ملي‌گرايان اوكرايني با جمهوري دونتسك است كه از چهار سال پيش آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

«خوشحالي من»، «در يك مه» و «مخلوق دلنشين» سه فيلم ديگر لوژنيستا همگي در بخش رسمي كن به نمايش درآمده‌اند. «دنباس» هم پس از بردن جايزه در بخش نوعي نگاه، به جشنواره‌هاي كارلووي‌واري در جمهوري چك، مونيخ در آلمان، ترنس‌آتلانتيك در لودز لهستان و اودسا در اوكراين رفت.

آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي كلمبيا هم «پرندگان گذرگاه» را به بخش بهترين فيلم خارجي‌زبان آكادمي اسكار معرفي كرد. اين فيلم به كارگرداني مشترك كريستينا گايه‌خو و سيرو گرا افتتاحيه بخش دوهفته كارگردانان جشنواره كن 2018 بود و در آينده نزديك در جشنواره تورنتو به نمايش درمي‌آيد.

«پرندگان گذرگاه» دومين تجربه گايه‌خو و گرا در رقابت اسكار پس از «آغوش ابليس» است كه سه سال پيش نخستين و تنها نامزدي اسكار را براي سينماي كلمبيا به ارمغان آورد. آن درام ماجراجويانه به كارگرداني گرا و تهيه‌كنندگي گايه‌خو توليد شده بود و از اين رو، «پرندگان گذرگاه» نخستين تجربه كارگرداني گايه‌خو به شمار مي‌رود.

ماجراي فيلم در دهه 1970 مي‌گذرد و داستان تلاش‌هاي يك خانواده بومي در كلمبيا را براي رستگار شدن از راه قاچاق مواد مخدر و فروختن ماريجوانا به جوانان آمريكايي روايت مي‌كند. وقتي طمع، هوس و افتخار درهم مي‌آميزد، جنگي درمي‌گيرد كه زبانه‌هاي آن زندگي، فرهنگ و رسوم اجدادي كلمبيايي‌ها را فرامي‌گيرد.

گرا كه با «پرندگان گذرگاه» چهارمين تجربه كارگرداني خود را پشت سر گذاشت، در آينده نزديك دوباره پشت دوربين مي‌رود تا نسخه سينمايي «در انتظار بربرها» را با بازي رابرت پتينسن، مارك رايلنس و جاني دپ بسازد؛ رماني كلاسيك از جان مكسول كوتسي، نويسنده برنده نوبل اهل آفريقاي جنوبي.

کد خبر 414966

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha