همشهری آنلاین: رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: با تأکید رئیس جمهوری و با توجه به نوسانات ارزی، دولت پنج بسته حمایتی از مردم را تدوین کرده که به زودی جزئیات آن اعلام می‌شود.

به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت پس از جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان گیلان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به نوسانات بازار ارز و بروز مشکلاتی برای مردم، با تاکید رئیس جمهوری، پنج بسته جبرانی برای مردم در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: یک بسته برای همه مردم است به این صورت که حداقل 25 قلم کالاهای اساسی و روزمره مردم که در سبد زندگی آنان قرار دارد، با ارز 4200 تومانی در اختیارشان قرار می‌گیرد.

معاون رئیس جمهوری افزود: بخش دیگر به طور خاص برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه است که حدود پنج دهک از جامعه را شامل می‌شود و این بسته حمایتی، علاوه بر آن چیزی است که شامل همه مردم خواهد شد.

  • بسته حمایتی برای تولیدکنندگان، پیمانکاران و کارکنان دولت

وی تولیدکنندگان، پیمانکاران و کارکنان دولت را دیگر بخش‌هایی عنوان کرد که بسته حمایتی یادشده به آنان تعلق می‌گیرد و تصریح کرد: روش‌های اجرا و جزئیات موارد پیش گفته، در زمان مقتضی اطلاع‌رسانی می‌شود.

نوبخت در ادامه سخنانش، با بیان اینکه دولت پنج طرح برای مقابله با تحریم‌ها تدوین کرده و در حال اجرا دارد، افزود: بخشی مربوط به مدیریت بازار ارز است که بانک مرکزی پیگیر آن است و بخش دیگر، مربوط به هدایت نقدینگی به سمت تولید است.

وی گفت: بخش دیگر مربوط به تعادل بین منابع و مصارف است و با توجه به پیش‌بینی‌ها مبنی بر امکان بروز مشکلاتی در حوزه درآمدهای نفتی، تولید و اشتغال نیز مورد حمایت است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین گسترش شبکه حمل و نقل ریلی را از اولویت‌های برنامه ششم توسعه کشور خواند و افزود: سیاست بر این است که تا قبل از پایان دولت دوازدهم، بخش قابل توجهی از استان‌ها را به شبکه سراسری ریلی متصل کنیم.

وی با اشاره به تاکیدات رئیس جمهوری مبنی بر ضرورت اتصال پنج استان به شبکه سراسری طی سال جاری گفت: راه‌آهن استان‌های همدان و کرمانشاه افتتاح شده و در حال حاضر، خطوط ریلی میانه - تبریز، مراغه - ارومیه و قزوین - رشت جزو اولویت‌های امسال است.

  • افتتاح راه‌آهن ارومیه در مهرماه؛ قزوین - رشت در آبان ماه

به گفته نوبخت، بر اساس پیش‌بینی‌ها، راه آهن ارومیه در مهرماه افتتاح می‌شود و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا حال حاضر، خط ریلی قزوین - رشت نیز تا آبان ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به شبکه شمال - جنوب، خط ریلی قزوین - رشت را حلقه این شبکه عنوان و اضافه کرد: اتصال خط ریلی قزوین به آستارا در دستور کار است و شبکه شمال - جنوب از کشورهای همسایه تا آب‌های گرم خلیج فارس را شامل می‌شود.

معاون رئیس جمهوری با یادآوری اینکه همزمان دو پروژه برای ادامه خط ریلی رشت به سمت انزلی و آستارا در دست اجراست، گفت: پیمانکار قطعه رشت - انزلی هم اکنون مشغول کار است و 30 درصد زیرسازی آن هم انجام شده ولی در مورد قطعه رشت - آستارا با توجه به وجود همکاری‌هایی با جمهوری آذربایجان، کارهای قرارداد آن به اتمام رسیده و طی امسال به پیمانکار واگذار می‌شود.

وی ادامه داد: با این اقدام، اتصال رشت به شبکه سراسری از طریق قزوین و ادامه آن به سمت بنادر انزلی و کاسپین که در منطقه آزاد قرار دارد و همچنین اتصال به آستارا، ایران اسلامی هم به کشورهای همسایه و هم به شبکه سراسری متصل خواهد شد.

نوبخت در بخش دیگری از سخنانش به آزادراه قزوین - رشت و باقی مانده آن در محدوده شهرستان رودبار استان گیلان اشاره و اضافه کرد: پیش‌تر این طرح در قالب مشارکت با بانک تجارت مطرح بود که به دلیل بروز پاره‌ای بحث‌های حقوقی، دولت انجام آن را متقبل شد و 400 میلیارد تومان برای اتصال منجیل به رودبار اختصاص داد و ابلاغ کرد.

وی با تصریح اینکه دولت در این پروژه به درخواست‌های اقتصادی مردم رودبار و منجیل توجه دارد، گفت: مسائلی مربوط به بازار زیتون و رونق اقتصادی مردم منطقه در قالب خرید سوغات گردشگران مطرح بود که مقرر شده در قالب برنامه‌ای، رونق اقتصاد شهری منطقه در مسیر برگشت از رشت به سمت قزوین و تهران در نظر گرفته و محقق شود.

  • اختصاص یک میلیارد دلار برای اشتغالزایی

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین به در نظر گرفتن 70 هزار میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت برای ایجاد بیش از یک میلیون و 33 هزار فرصت شغلی در کشور اشاره کرد و افزود: با پیشنهاد دولت، تأیید شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه و در نهایت موافقت رهبر معظم انقلاب، یک میلیارد دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اشتغالزایی در کشور اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: از همه استانداران انتظار داریم با استفاده از منابع بانکی و تسهیلات صندوق، برای بخش‌های مسکن، احیاء بافت‌های فرسوده، رونق کشاورزی ازجمله پرورش ماهی در دریا، کشت گلخانه‌ای و نیز تقویت زیرساخت‌های گردشگری و واحدهای صنعتی اهتمام ورزیده و فرصت‌های شغلی ایجاد کنند.

نوبخت همچنین در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان گیلان در رشت، با یادآوری تعهدات یک سال گذشته خود برای ارائه خدمت به مردم گیلان اظهار کرد: نخستین تعهدم درباره تکمیل زیر ساخت‌های استان بود و طی کمتر از یکسال، حدود 400 میلیارد تومان برای این امر پرداخت شد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به آغاز شمارش معکوس برای افتتاح راه آهن قزوین - رشت ادامه داد: با افتتاح این خط ریلی مردم به طور واقعی می‌توانند از طریق آن تردد کنند. ما برای رفع تکلیف کاری انجام نمی‌دهیم بلکه قطار باید بخشی از مشکل را برطرف کند.

وی تصریح کرد: راه آهن قزوین - رشت پایان کار نیست، بلکه این قطار باید به سمت انزلی و از مسیر دیگر به سمت آستارا حرکت کند.

  • برای ساخت راه‌آهن رشت - آستارا مشکل پولی نداریم

به گفته نوبخت، اقدامات لازم برای تملک زمین جهت احداث راه آهن رشت - انزلی طی روزهای آینده انجام می‌شود، ضمن اینکه برای تامین اعتبار راه آهن رشت - آستارا نیز مشکلی نداریم و قرار است جمهوری آذربایجان 500 میلیون دلار در این پروژه مشارکت کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به باقی مانده آزادراه رشت - قزوین اشاره و اضافه کرد: برای این مسیر مشارکت ما با بانک تجارت بود که به دلیل پاره‌ای مشکلات حقوقی، دولت تمامی پروژه را قبول کرد و در این ارتباط، 400 میلیارد تومان ابلاغ کردیم و مناقصه بلافاصله انجام می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: این پروژه بایستی ظرف دو سال تمام شود که برای آن در دو مرحله طی امسال و سال آینده هر یک 200 میلیارد تومان پرداخت می‌کنیم.

نوبخت همچنین با بیان اینکه در کنار کارهای زیربنایی، به محرومان نیز توجه شده، گفت: سال گذشته 20 میلیارد تومان برای ساخت 2000 واحد مسکونی و امسال 60 میلیارد تومان برای احداث 6000 واحد مسکونی پرداخت کردیم.

وی با اشاره به محیط زیست گیلان به ویژه رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت گفت: علاوه بر مبلغی که طی سفر اول رئیس جمهور به استان برای این منظور اختصاص یافت، باید به طور مرتب برای پیشبرد کارها بازدید شود زیرا ما علاوه بر تامین بودجه، بایستی نظارت کنیم و پیگیر و مطالبه‌گر هم باشیم.

کد خبر 414951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha