سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: کرون (krona) از سال ۱۸۷۳ یکای پول سوئد است. کد ایزوی SEK و kr برای این یکای پول استفاده می‌شود.

money
کرون به سوئدی به معنای تاج می‌باشد. کرون به همراه یورو در جزایر آلند نیز استفاده می‌شود.
  • تاریخچه کرون سوئد

ارز کرون (در انگلیسی Crown) در سال ۱۸۷۳ عرضه شد و جایگزین ارز آن زمان سوئد، یعنی ریکسدلر (Riksdaler) شد. برخلاف ریکسدلر (در انگلیسی Daler of the Realm)، که نام آن از بانک مرکزی سوئد به نام ریکسبانک (Riksbank) گرفته شده بود و فقط در قلمرو سوئد اعتبار داشت، کرون فقط ارز مختص کشور سوئد نبود؛ بلکه در دانمارک و نروژ هم به عنوان بخشی از اتحادیه پولی اسکاندیناوی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

این ارز تنها تا پایان جنگ جهانی اول در این منطقه داد و ستد شد؛ با این وجود این سه کشور دارای ارزهای مخصوص به خود هستند که به نام Crown شناخته می‌شود. البته در دانمارک و نروژ به اسم Krone و نه Krona شناخته می‌شود.

یکی از ويژگی‌های جالب توجه کرون این است که این ارز همچنان وجود دارد؛ به این معنی که سوئد به اکثریت اعضای اتحادیه اروپا و کشورهای حوزه یورو نپیوسته است. به همین دلیل ارز ملی این کشور، ارزش خود را از دست نداده است. این امر علیرغم این واقعیت است که از نظر فنی به عنوان یکی از شروط ملحق شدن به اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۵، سوئد ملزم به پیوستن به حوزه پولی و تابعیت از قیمت یورو است. سوئد از این راه گریز استفاده کرده است که کشورهایی که تمایل دارند به اتحادیه پولی بپیوندند، باید از دو سال قبل به مکانیسم نرخ مبادله ارز (ER-II) ملحق شوند؛ با این نکته که پیوستن به این مکانیسم داوطلبانه است، راه فراری برای سوئد به وجود آمده است. مهم‌تر از همه، نظرسنجی‌های متعدد نشان می‌دهد اکثر سوئدی‌ها ترجیح می‌دهند که کرون را حفظ کنند.اما در مورد کرون سوئد این تبدیل به واحد کوچک‌تر وجود ندارد؛ چرا که در سپتامبر سال ۲۰۱۰، دولت سوئد تصمیم گرفت واحد öre، که در واقع همان واحد کوچک‌تر کرون بود را حذف کند؛ چون هزینه تولید آن بیش از ارزش آن است.

با وجود این که واحد پول öre همچنان در صورتحساب‌ها و پرداخت‌های الکترونیکی وجود دارد، اما شهروندان سوئدی باید آن را به واحد کرون رُند کنند.

Money

  • ویژگی‌های واحد پولی کرون سوئد

مانند بیشتر ارزهای مدرن جهان، کرون سوئد دارای ارزش شناور است. شناور بودن به این معنی نیست که مانند حباب است؛ به این معنی که دولت سوئد مستقیم روی ارزش آن دخالت نمی‌کند و کنترل ندارد. به جاي آن، ارزش کرون به وسیله خرید و فروش در بازار ارز تعیین می‌شود. داد و ستدکنندگان ارز کرون بر اساس مقایسه قدرت اقتصادی کشور سوئد در برابر کشورهای دیگر تصمیم می‌گیرند که کرون سوئد را با چه قیمتی بخرند یا بفروشند.

Riksbank که قبلا به آن اشاره کردیم یا همان بانک مرکزی سوئد، مسئول صادر کردن کرون است. علاوه بر آن، مانند اغلب بانک‌های مرکزی با توانایی تغییر نرخ بهره تاثیر قطعی روی ارزش کرون دارد. به عبارت دیگر، نرخ بهره بالاتر باعث می‌شود اوراق قرضه و سهام سوئدی برای سرمایه‌گذاران سودآورتر شود و انگیزه بیشتری برای خرید کرون داشته باشند.

کد خبر 414784

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha