مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹
۰ نفر

محمد سرابی - روزنامه‌نگار: کرج همچنان درگیر انتخاب شهردار است و اخطار‌های دادستانی و فرمانداری، خبر از انحلال شورای شهر می‌دهند.

البرز

یکشنبه آخرین فرصت‌ برای تعیین شهردار بود اما باز هم برخی از اعضای شورا به این اخطار‌ها‌ اعتنایی نکردند و در جلسه حاضر نشدند. این به‌معنای در اولویت قرار نگرفتن منافع شهر است. گویا اعضای شورای شهر کرج، اگرچه از فهرست امید برخاسته‌اند، اما همچنان به منافع عمومی مردم بی‌توجه بوده و منافع شخصی خود را دنبال می‌کنند.

مطابق قانون، اگر مراحل انتخاب شهردار بیش از 3‌ماه طول بکشد فرماندار یا استاندار می‌تواند شورا را منحل اعلام کند؛ اتفاقی که در برخی‌ شورا‌های شهر افتاده است. عضو شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به برگزار‌نشدن هشتاد‌و‌چهارمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر در این‌باره گفت: آنچه (یکشنبه) اتفاق افتاد، به مقامات استانی و کشوری منعکس می‌شود.

محمد‌حسین خلیلی اردکانی افزود: نماینده استانداری به نیابت از وزارت کشور در هشتاد‌و‌چهارمین جلسه شورای شهر حضور یافت. 8عضو شورا هم در جلسه بودند و درباره انحلال شورا گفتند، افرادی باید خطاب واقع شوند که در این مدت در انجام وظایف خود کوتاهی کرده‌اند.

حاجی‌رضا شاکرمی، دادستان استان البرز نیز در این‌باره تأکید کرده بود که به‌عنوان مدعی‌العموم در زمینه انتخاب شهردار و تخطی اعضای شورا وارد خواهد شد. وزارت کشور نیز با ارسال نامه‌ای خواستار تسریع تصمیم‌گیری نهایی شده بود که هیچ‌یک از اینها باعث نشد جلسه صبح روز یکشنبه برگزار شود.

ظاهرا رقابتی میان چند تن از شهرداران سابق برای تصدی دوباره این مقام در جریان است، اما برخی از این افراد دارای پرونده‌های تخلفات مالی هستند که انتخاب دوباره آنها را ناممکن می‌کند. ازجمله نامزد‌هایی که چنین وضعیتی دارد، یکی از شهرداران سابق است که متهم به سوءاستفاده مالی در جریان ادغام 2 سازمان زیر‌مجموعه شهرداری است. همچنین فرد دیگری که گفته می‌شود با جلب حمایت برخی نمایندگان شورا مانع تصمیم‌گیری نهایی آنها می‌شود.

غدیر مهدوی، عضو شورای شهر که در جلسه صبح یکشنبه حاضر بود، در این‌باره به همشهری می‌گوید: 10نفر نامزد شهرداری داریم که برای برخی از آنها مسائل مالی مطرح شده و شورا هم در زمان انتخاب آن‌ را مدنظر قرار می‌دهد. اولویت ما کسانی هستند که به‌صورت عملی این کار را انجام داده و جسارت لازم برای کار‌کردن در مقام شهردار را هم داشته باشند.

اما به‌کار‌گرفتن مجدد کسانی که تجربه عملی کار در شهرداری را دارند، شامل برخی افراد می‌شود که شبهه سوءاستفاده مالی درباره آنها مطرح شده است. مهدوی در این‌باره می‌گوید: 2 شهردار قبلی به‌دلیل مسائل مالی برکنار نشدند؛ آقای مجید سریزدی خودشان استعفا دادند و آقای محمدرضا احمدی‌نژاد هم به‌دلیل مشکلی که درباره مدرک تحصیلی وی مطرح شده بود، کناره‌گیری کردند.

مهدوی درباره اخطار‌ انحلال شورا در نتیجه انتخاب‌نکردن شهردار می‌افزاید: شورای شهر کرج شهردار را انتخاب کرده است و اینطور نیست که از سال پیش تاکنون هیچ‌‌کسی به‌عنوان شهردار کرج فعالیت نکرده باشد، اما استعفای این اشخاص باعث شد که باز هم نیاز به تعیین شهردار داشته باشیم.

در یک سال گذشته شهرداری کرج 3شهردار را از سرگذرانده است. اصغر نصیری پس از حدود 7‌ماه کار در 26فروردین 97 از سمت شهرداری کرج استعفا داد. انتخاب شهردار جدید تا 13خرداد طول کشید اما مجید سریزدی نیز مدتی بعد کناره‌گیری کرد و محمدرضا احمدی‌نژاد ‌که پس از نصیری سرپرستی شهرداری را برعهده داشت، در 24مرداد از سمت شهردار استعفا کرد.

در این مدت بار‌ها اتفاق افتاده که شورای شهر نتواند به‌دلیل غیبت اعضا جلسه تشکیل دهد. مهدوی در این‌باره می‌گوید: متأسفانه قبلا هم اتفاق افتاده بود که اعضا در جلسه حضور پیدا نکنند، اما امیدوارم که در هفته آینده هم شهردار و هم هیأت‌رئیسه شورای شهر را تعیین و معرفی ‌کنیم و مراحل تأیید از استانداری و وزارت کشور هم به سرعت طی شود تا هم هیأت رئیسه شورا مشخص شود و هم برای شهر، شهردار داشته باشیم.

شورای شهر کرج به 2 دسته 8 و 5نفره تقسیم می‌شود. به گفته عباس زارع، عضو شورای شهر در آخرین جلسه که صبح یکشنبه تشکیل شد، خانم دشتگرد و بزنی و آقایان وحیدی، نبیونی و ایلیات اعضایی بودند که به‌دلیل حضور نیافتن در صحن شورا، پس از چند ساعت جلسه را از رسمیت خارج کردند.

مدیریت شهری کرج در سالگرد تشکیل شورای پنجم، دوران بدی را می‌گذراند که هم بر عملکرد آن و هم بر قضاوت کسانی که در این شهر زندگی می‌کنند و به اعضای شورا رأی داده‌اند، تأثیر می‌گذارد.

کد خبر 414762

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha