همشهری آنلاین: نتایج تحقیقات انجمن روان‌شناسان آمریکا نشان می‌دهد یک سوم نوجوانان آمریکایی کتاب را به عنوان تفریح و اوقات فراغت نمی‌شناسند.

کتاب نخوانی امریکایی

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از تایم، آخرین تحقیقات دانشمندان آمریکایی نشان می‌دهد بیش از یک سوم نوجوانان این کشور دیگر برای سرگرمی کتاب مطالعه نمی‌کنند. نتایج تحقیق و بررسی‌های انجمن روان‌شناسان آمریکا (APA) آنشان می‌دهد نوجوانان آمریکایی به جای کتاب و مجله، شبکه‌های اجتماعی را انتخاب کرده‌اند و حتی رسانه‌های ارتباط جمعی مثل تلویزیون را نیز نگاه نمی‌کنند.

نتایج این تحقیقات که اخیراً در یک مجله تخصصی وابسته به انجمن روانشناسان آمریکا منتشر شد، می‌گوید یک سوم نوجوانان آمریکایی به جای کتاب و مجله و حتی تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی را به عنوان سرگرمی می‌شناسند.

به گفته روان‌شناسان نوجوانان در دنیای امروز کتاب را تنها به عنوان ابزار تحصیل و کسب درجات علمی در مدارس و دانشگاه تلقی می‌کنند و بیشتر اوقات فراغت خود را در اینترنت می‌گذرانند.

محققان انجمن روان‌شناسان آمریکا با بررسی میدانی حدود 50هزار نوجوان بین 8 تا 12 سال در بین سال‌های 1967 تا 2016 به این نتیجه رسیدند که ابزار و رسانه تفریح اقشار کم سن و سال از کتاب و مجله به شبکه‌های اجتماعی و وسایل دیجیتالی تغییر پیدا کرده است.

بر اساس یافته‌های این تحقیق معلوم شد در سال 2016 تنها 2 درصد از نوجوانان آمریکایی هر روز کتاب و روزنامه خواندند درحالیکه این درصد در دهه هفتاد میلادی سه برابر این میزان بوده است. محققان می‌گویند نوجوانان این عصر نسبت به دهه‌های گذشته حتی فیلم و سینما را نیز دوست ندارند و به جای آن ترجیح می‌دهند با ابزارها و دستگاه‌های الکترونیک سرگرم باشند.

کد خبر 414706

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha